Chcete mít ve skříni šaty od českého návrháře? Kde začít a jak se neztratit na módní scéně

Moje móda
Ada Bartlová
| 18. 9. 2020 | 1 komentář | 8 863
Chcete mít ve skříni šaty od českého návrháře? Kde začít a jak se neztratit na módní scéně
Z přehlídky značky Odivi na Mercedes Benz Prague Fashion Week 2020. Foto: Profimedia

Už dávno neplatí, že autorská móda přímo od návrháře musí být drahá, a zároveň pro ženy s normální konfekční postavou nenositelná. Na české scéně je řada návrhářů, kteří navrhují originální kousky, které unosíte léta - a ani cena nebude vyšší než za kvalitnější konfekci z řetězce.

Česká módní scéna má kompaktnější rozměry než velké trhy jako Francie nebo Británie, i tak se ale utěšeně rozvíjí. Najdete na ní zavedená jména i mladé talenty, různé styly i různé cenové hladiny. Vybere si každý – jen si musí najít tu „svou“ značku. A to může být občas problém, protože ucelený adresář českých návrhářů neexistuje.

Pokud se o současnou módu zajímáte, nic nezkazíte tím, že budete sledovat akce, jako je Mercedes-Benz Prague FashionWeek, pop-upy a designové trhy (nedávno například návrhářský pop-up Má Vlast EDIT nebo Dyzajnmarket). Můžete zkusit navštěvovat kamenné showroomy, které nabízejí tvorbu více módních návrhářů na jednom místě, ale ty se vyskytují prakticky jen v Praze. Ne všichni návrháři navíc mají svůj kamenný obchod, někteří zase mají otevírací dobu jen na objednání. Všichni jsou ovšem na sociálních sítích nebo mají svůj web – internet je ten nejlepší zdroj, kde hledat novinky a aktuality.

Zajímat se o českou módu jednoduše vyžaduje aktivnější přístup. Návštěva nejbližšího obchodního centra a letmé prohlédnutí pár desítek nebo stovek modelů na ramínkách nevyžaduje vůbec nic, ale na druhou stranu vám ale také nic moc navíc nedá. A pokud něco přece, kvalita a originalita to zřejmě nebude.

Ruční práce

„Nákupáky se mi postupně znechutily,“ říká Jana, zákaznice brněnské návrhářky Gábiny Páralové. „Člověk se musí mačkat mezi davy, nemůže si v klidu odložit věci a vybírat, a když už jsem si něco vybrala, bylo to z nepříjemného materiálu nebo ušité tak, že to vydrželo jen pár vyprání. Jednou jsem sháněla plesové šaty a došlo mi, že do nákupního centra už prostě nechci. Od známé jsem dostala doporučení na Gábinu Páralovou a nezůstalo jen u šatů. Od té doby u ní nakupuju pravidelně.“

Návrhářská tvorba je zajímavá a neokoukaná a většinou také technicky propracovaná. Oděvní řetězce preferují jednoduché střihy, které jsou levné na výrobu, a když se u nich objeví něco zajímavějšího, bývá to více či méně přiznaná kopie modelů z přehlídkových mol. Od návrháře kupujete výsledek jeho duševní práce a získáváte jedinečný kousek, kterým se odlišíte; máte záruku, že stejný nebo podobný nebudou mít stovky dalších ve vašem okolí.

Trenčkot z letošní kolekce Lay Sedlákové. Foto: laysedlakova.com

A co víc, čeští návrháři mají dílny v Česku a zaměstnávají místní lidi. To je v dnešní době výrazný argument pro jejich podporu. Největší bolestí oděvních „supermarketů“ je totiž neprůhledný dodavatelský řetězec – nikdy nevíte, kdo oblečení ušil, kolik dílen vaše džíny nebo sako procestovaly a jestli všichni, kdo na nich pracovali, dostali alespoň minimální mzdu. Návrháři se podílejí na celém výrobním procesu, mnozí přímo sami šijí. Návrhářka Lay Sedláková na sociálních médiích otevírá dveře do svého tvůrčího ateliéru, kde vlastnoručně stříhá, žehlí nebo našívá stovky drobných kytiček na živůtek šatů. Radka Sirková a Anna Tušková, zakladatelky značky Chatty, zase šijí výhradně z látek vyrobených v Evropě.

Slow fashion vs. fast fashion

Rychlá móda to poslední dobou schytává ze všech stran. Moderního spotřebitele zajímá, jaký dopad má jeho nakupování na životní prostředí a na lidi, kteří se podíleli na výrobě oblečení. Proto vzniklo hnutí „pomalé módy“, která je návratem k poctivému řemeslu, kvalitě a zodpovědnosti, kterou nese výrobce i spotřebitel. K pomalé módě patří malosériová a zakázková výroba, materiály šetrné k přírodě i promyšlené nakupování, kdy si do šatníku vybíráme jen to, co skutečně unosíme.

Chcete mít šatník, kde bude mít každý kousek smysl a funkci? Přečtěte si návod na sestavení capsule wardrobe od majitelky sítě obchodů Nila Evy Urbanové.

Autorské i na míru

Jak to v realitě chodí, když se rozhodnete koupit si návrhářský model? Má-li návrhář e-shop, je to jednoduché. Překážkou může být jedině nedostupnost ve vhodné velikosti, ale v takovém případě se nebojte napsat nebo zavolat – někdy mají návrháři k dispozici jen kolekci s omezeným počtem kusů, protože na víc už například není k dispozici látka, ale někdy je možné vybraný kousek doobjednat.

Někteří návrháři jsou ochotní ušít vybraný model z jiné látky nebo s úpravami, ale neočekávejte to od nich jako samozřejmost a nezlobte se, když to nepůjde. To, co se vám zdá jako jen o trochu lehčí látka, se na konkrétní střih vůbec nemusí hodit a návrhář raději odmítne, než by slevil z kvality své práce. „Jednou se mi v zimní kolekci Gábiny Páralové líbil vlněný kabát, ale byl k dispozici jen v odstínu, který mi nesluší,“ zmiňuje Jana konkrétní zkušenost. „Zeptala jsem se, jestli by nešel ušít z látky v jiné barvě. Nejdřív to vypadalo, že se požadovanou látku už nepodaří u dodavatele sehnat ve vhodné gramáži, ale nakonec se našla, a tak už několikátou zimu chodím přesně v takovém kabátu, jaký jsem si vysnila.“

Šaty od značky Chatty. Foto: chatty.cz

Tou nejvyšší metou je samozřejmě mít unikátní model přímo pro sebe, navržený a ušitý na míru. Jenže je potřeba uvědomit si jednu věc: návrhář není krejčovský salon. Nechodí se k němu s konkrétní představou nebo dokonce s obrázkem z časopisu. „Zákazníkům rádi vyhovíme v jejich přání, ale vycházíme vždy z hotových střihů,“ sdělili mi ve studiu Hany Zárubové, návrhářky s unikátním stylem a dvojnásobné držitelky ceny Czech Grand Design v kategorii Módní designér roku. „Můžete si vybrat z nových i starších kolekcí a domluvit si určité úpravy, a model vám pak ušijeme na míru. Některé modely lze koupit přímo v e-shopu, ale přibližně 80 % šijeme na míru konkrétnímu zájemci.“

Návrhářka Lay Sedláková, která se v poslední době soustředí na outerwear, tedy především trenčkoty, kabáty, bundy a pláště, vysvětluje svůj přístup: „Zákaznice si může vybrat barvu, materiál, nechat si přizpůsobit velikost, délku kabátu nebo rukávů. Po domluvě je možné přijet, modely si prohlédnout, vyzkoušet a objednat, pokud budeme něco upravovat, rovnou si vás i změřím. Některé úpravy jsou možné i na dálku, pokud se zákaznice dokáže změřit sama.“ Výsledkem je kus oblečení s originálním autorským designem, který ale padne jako na míru.

Nakoukněte

Při výběru módního návrháře hraje roli i cena. Při prohlížení e-shopů se rychle ukáže, že ceny nejsou nijak závratné, někdy jsou dokonce na úrovni lepší konfekce. Barevný trenčkot od Lay Sedlákové stojí 9 490 Kč, letní tencelové šaty 5 590 Kč. Topy od Hany Zárubové stojí od dvou do pěti tisíc. Žerzejové šaty Odivi stojí 2 590 Kč, kašmírový zimní kabát 9 600 Kč. Když si to porovnáte například s českou konfekční značkou Pietro Filipi nebo „lepší“ zahraniční konfekcí typu Tommy Hilfiger nebo COS, je to skoro totéž – ale za své peníze dostanete originální a kvalitní výsledek poctivé návrhářské práce.

Česká módní scéna ani zdejší návrháři nemají na růžích ustláno. Fast fashion ještě stále vede a čeští zákazníci nejsou zvyklí vyhledávat místní tvůrce, ať už z neznalosti, nebo z obav z vysoké ceny. Některé značky zanikly, ale na jejich místě se objevují nové talenty, které o sobě díky sociálním médiím a akcím, jako je Pražský týden módy, mohou dát vědět širšímu publiku. Jestli je pro vás český módní svět stále ještě neznámý, doporučuji nebát se a nakouknout do něj. Stojí to za to.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • KLÁRA SVOBODOVÁ ALIAS PANÍ SPOCKOVÁ
    Předčasný porod, císařský řez, smrt dítěte, život s postižením. To všechno prožila Klára Svobodová – naše coverstar. Na svém blogu Spocklidem popisuje svůj život bez pozlátka. A tak jsme ji pro Heroine nafotili celou ve zlatě, zářící a svítící jako skutečnou hvězdu. Přesně tou totiž Klára podle nás je. Matka bojovnice, která se nevzdává. Z minusů dělá plusy a z hendikepů superschopnosti. Odkrývá tabu a ukazuje odvrácenou stranu mateřství. Inspiruje a dodává sílu. Mění svět kolem sebe. Je to Moje Heroine. Nahlédněte do jejího vesmíru.
  • CHTĚJÍ VIDĚT HVĚZDY A CÍTIT VÍTR
    Pít vodu ze studánky a bydlet ekologicky. Být svobodní. Naše příloha Sustainable tentokrát popisuje alternativní možnosti bydlení. Jaké to je žít v jurtě, domku na kolečkách anebo ve „slamáku“? Příběhy lidí, kteří se rozhodli žít jinak, blíž přírodě i sami sobě.
  • HLAS HEROINE
    Proč po nás gynekologové chtějí poplatky za registraci, i když je to nezákonné, a hlavně proč se je bojíme odmítnout? Proč by o ženském těle měli rozhodovat politici, když v případě mužských těl nikdo podobné nápady nemá? V naší názorové rubrice se dočtete i o tom, jak vychovávat děti v souladu s feministickými ideály a jak ochránit jejich (i naše) duševní zdraví v době, kdy covid vystřídala válka na Ukrajině. Ale nebojte, přinášíme i pozitivní zprávy!
  • VÁLEČNÁ REPORTÉRKA PETRA PROCHÁZKOVÁ
    Petra Procházková momentálně reportuje z války na Ukrajině. Mluvili jsme s ní ještě před odjezdem o tom, co zažívají ženy ve válkách, jaká je etika válečného zpravodajství i jak ve vyhrocených situacích zvládá své emoce. Dostalo se ale i na dilemata, která s sebou nese její vlastní mateřství. A jak se vlastně stalo, že psala diplomku o Čtyřlístku? Petra Procházková je Moje Heroine.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 1 komentář

Vstoupit do diskuze