E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Přehlídka není pochod oživlých figurín

Podzimní pražský týden módy očima Veroniky Ruppert.

V těsném sousedství tohohle rozhovoru najdete reportáž z letošního druhého Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, který na přelomu srpna a září představil kolekce 26 českých a slovenských návrhářů a značek pro příští jaro a léto:

MBPFW: Co si vzít nejen do skříně z podzimního pražského týdne módy?

Veronika Ruppert s fotografkou Bet Orten vytvořila pro letošní MBPFW autorské číslo magazínu Blue Paper, který představuje nejen módní tvůrce, ale také současné české a slovenské umělkyně. Především ale už třináct let mapuje (nejen) tuzemskou scénu v jediném českém rozhlasovém pořadu o módě.

#MBPFW

Pražské fashion weeky se pořádají od roku 2010, nejprve ovšem jen jako fashion weekendy. V roce 2013 vzal akci pod svá křídla Mercedes-Benz a zařadil ji mezi Mercedes-Benz Fashion Weeky pořádané v New Yorku, Berlíně, Sydney, Moskvě, Istanbulu a Méxiko City.

Přehlídka kolekcí 26 českých a slovenských návrhářů a značek pro jaro a léto příštího roku proběhla v barokním areálu pražské Invalidovny od 30. srpna do 6. září.

Veroniko, dokážeš se vcítit do člověka, který módou nežije a najednou by se objevil tady na přehlídce?

Od lidí, co běžně módu moc nesledují, dostávám často ty samé otázky: Proč vypadají věci z přehlídek tak bláznivě? Skutečně to někdo kupuje a nosí? Jak se takovými šílenostmi můžou designéři uživit? A je to takové jen u nás, nebo i v zahraničí? Když se pak ptám, co mají těmi šílenostmi konkrétně na mysli, zmiňují většinou věci, které jsou součástí stylingu a designéři je v kolekci mají proto, aby jim pomohly komunikovat jejich myšlenky a pohled na svět.

Módní přehlídka není pochod oživlých figurín z výloh obchodů. … i když i tak by to někdo mohl s nějakým záměrem pojmout. Je to komunikace a show, která má provokovat fantazii a vyvolávat emoce. Vedle extravagantních a nenositelných modelů, které budou možná nejvíc vidět v médiích, se ale na MBPFW pravidelně prezentuje i velmi nositelná a dobře ušitá móda a doplňky.

Čeho si na kolekcích všímáš ty jako profesionálka, která tuzemskou scénu sleduje pečlivě mnoho let?

Ráda sleduji, jak se designéři a značky vyvíjejí. Jaký mají rukopis, co jsou jejich základní stanoviska a jak je rozvíjejí. Co a kde produkují, na koho cílí a čím se zákazníky snaží oslovit. Zajímavé je zeptat se na bestsellery jednotlivých designérů a značek. Často jsou to věci, které při show přehlédnete, a přitom jsou pro značku zásadní.

Těší mě, že mají designéři v posledních letech čím dál tím víc příležitostí k prodeji, ale mohlo by to být ještě lepší. Doufám, že pozitivní směřování a zájem různých eventových i online platforem o prodej české autorské módy bude pokračovat.

Jaký je tvůj tip z podzimního MBPFW, kdo tě zaujal a čím?

Jan Černý měl jednoduchý a perfektně zvládnutý koncept, rozjetou party a merchandise v podobě doplňků, nového designu prestižek a několika základních kusů oblečení. Tři věci rovnou vpluly do mého šatníku a jsem si jistá, že v něm budou dlouho a dobře fungovat. Mladá jména, která ukázala, že míří vysoko a má smysl je sledovat, jsou podle mě Adam Kost a Natálie Dufková. Držím jim palce. Skvělé show a kolekce předvedla i řada dalších, všechny si můžete poslechnout v podcastu Modeschau.

Z kolekce SS20 Adama Kosta. Foto: MBPFW.com

Vidíš nějakou změnu v přístupu v tuzemském street style? Ostatně pravidelně ho pro svůj pořad s nejrůznějšími fotografy mapuješ…

Baví mě sledovat kontrasty a přesahy mezi tím, čemu se dnes říká street style, a reálným stylem ulice. Debata o tom, co vlastně street style je, čím byl dřív a jaký je jeho smysl a směřování, by asi byla na dlouho. Je fajn, když někdo podpoří lokálního designéra a fotka na vlivném webu pomůže rozjet hype kolem jeho jména. Obecně mě ale víc baví pozorovat lidi, co se oblékli pro svůj život, než ty, co si půjčili věci, které normálně nenosí, pro pár sekund před objektivy fotografů v okolí přehlídek.

Foto: Foto ČRo, Barbora Linková

Veronika Ruppert

Moderátorka ČRo Radia Wave, kde mimo jiné připravuje a uvádí módní magazín Modeschau. Pro Český rozhlas připravila také dokumentární podcast Svatebky – o tom, jaké (a proč právě takové) si dnes lidé vybírají svatební šaty.

Pro letošní MBPFW připravila s fotografkou Bet Orten autorské číslo „půlročníku“ Blue Paper.

Zaznamenala jsi na pražském fashion weeku nějaký trend a reflektují tuzemští tvůrci trendy globální?

V dámských i pánských kolekcích na jaro a léto příštího roku se venku i u nás na MBPFW opakuje téma saka: oversized, prodlouženého, dekonstruovaného, s velkými hranatými rameny a v dalších polohách, obecně jde o hru s posunem „office stylu“ do streetové podoby, ve které po práci klidně zamíříte do klubu.

Dalším velkým trendem, který se objevil i v českých kolekcích, je efekt hedvábného saténu. Z lesklých splývavých látek se pro rok 2020 šijí dámské šaty, dámské i pánské topy, kalhoty i košile. V trendech stále zůstávají batika, devadesátkové kapsáče a zdravotní sandály a pokračují také pánské kraťasy v délce do půli stehen. Drží se i trend ledvinek, čeští a slovenští designéři je posouvají do malých kabelek, u zahraničních značek se postupně zvětšují a mutují do unisexových cross body.

Úvodní fotka: Lenka Fritschová 

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s