Na firemní teambuilding do moravského Kurdějova vyráží kompletní redakce Heroine, a proto se musíme rozdělit do dvou vozů. Budeme se věnovat vyvolené čtveřici, která má možnost otestovat model Toyota C-HR. O tom, že cestování s Toyotou je bezpečný, hladký a po všech stránkách klidný zážitek, se přesvědčíme už záhy. Jak se nám na Moravu jelo s plug-in-hybridem futuristického vzezření?
Pro začátek bude třeba vysvětlit si základní pojmy: Toyota C-HR je takzvaný plug-in hybrid, tedy hybrid do zásuvky. Jde tedy o vůz, který je jakýmsi mezistupněm mezi elektromobilem a hybridem, má větší a těžší baterku a elektromotor. A tím bych raději s technickými detaily skončila.
A teď informace pro naši vystresovanou posádku: „Uklidněte se, v případě, že se baterka vybije, nevadí to. Auto jede dál. Je to totiž hybrid. Stačí mít natankovaný benzín a nikdo nemusí panikařit z toho, že se včas nedopraví k nabíjecí stanici.“ Budiž řečeno, že tento fakt jsme plně docenily na zpáteční cestě, když jsme marně na pumpách hledaly nabíječku, která by pasovala na míru našim kabelům. Pomoc jsme žádaly od kolemjdoucích „nabíječů“ i od mužů doma na telefonu. Ale o tom později…
Usedáme do vozu příjemně naladěny, jede se na Moravu, takže ač míříme na pracovní výjezd, cítíme se v povzneseně dovolenkové náladě. Odpočineme si od druhé směny a několik následujících hodin využijeme privilegia věnovat se jen samy sobě a své práci.
Toyota C-HR zvenku působí poměrně robustním dojmem, jedná se o SUV, kterému japonští designéři dali do vínku futuristické tvary. Design vozu je velice moderní, stříbřitě šedá barva karoserie nijak neřve, zato podtrhuje asociace spojené s vesmírnými vozítky. Do kufru v klidu naskládáme naše příruční zavazadla – ale jedeme jen na jednu noc, takže to není žádný problém. Kufr nám vzhledem k velikosti vozu připadá překvapivě malý, ale věřme, že vše podstatné se vejde i při větších výletech. Řidička a spolujezdkyně mají vpředu místa dost, na zadní sedačky se dvě ženy průměrného vzrůstu vejdou pohodlně, ale osobám vyšším by místo na nohy nemuselo stačit. Řidička sedí naprosto pohodlně, sedadlo i volant si nastaví podle svých zvyklostí a můžeme vyrazit.
Auto krásně sedí na silnici, v zatáčkách máte pocit jistoty a bezpečí a při přidávání plynu nijak nevnímáte, že by elektromotor nestačil tomu, nač jsme zvyklé od aut se spalovacími motory, která stále řídí většina z nás.
„Holky, všimly jste si, kolik je tady těch odkládacích poliček? Na mobil, na pití, na klíče, to je fakt dobrý,“ upozorňujeme se navzájem a je nám jasné, že naše kritéria testování budou poměrně osobitá. Výhledu z okýnek nic nebrání, palubní deska je intuitivní, displej dostatečně velký a snadno ovladatelný. Jelikož slunce pálí a venkovní teplota se blíží třicítce, zapínáme klimatizaci a s povděkem kvitujeme, že příjemně chladný vzduch proudí i na zadní sedadla.
Jsem příznivkyně menších aut, která pevně sedí na silnici, je z nich přehledně vidět a snadno se s nimi parkuje. Tímhle prvním sítem u mě Toyota C-HR prošla zcela hladce. Jako řidička, která vždy po nastoupení do nového auta potřebuje sedačku posunout co nejblíž volantu (já vím, že to úplně správně není, ale cítím se tak jistěji), jsem ocenila to, že mi na nohy narozdíl od jiných kompaktních aut stále zbylo dost místa bez toho, že by mě cokoliv tlačilo do kolen. Hurá!
Samotná jízda byla příjemná a svižná. Na ovládání řízení nebyla vyšší rychlost vůbec znát, a tak jsem se musela hlídat, abych na dálnici neporušovala předpisy - ostatně, když se to stalo, systém mě na to hned upozornil.
V řízení jsme se v průběhu cesty střídaly, a tak jsem měla šanci ozkoušet i zadní sedadla. I tady je ve skutečnosti více místa a pohodlí, než bych z pohledu zvenčí čekala. Uvítala bych snad jen větší zadní okénka. A taky asi důslednější návod na elektrické nabíjení, i když jsme si u toho aspoň s holkami udělaly hezký teambuilding :)
Auto krásně sedí na silnici, v zatáčkách máte pocit jistoty a bezpečí a při přidávání plynu nijak nevnímáte, že by elektromotor nestačil tomu, nač jsme zvyklé od aut se spalovacími motory, která stále řídí většina z nás. Žádná z nás necítí potřebu jakkoli zkoumat, co auto dokáže v jakých otáčkách, a vlastně jediné, po čem toužíme, je dojet bezpečně do cíle. Na bezpečnou jízdu je Toyota expert, auto je vybaveno mnoha asistenty, které pomáhají brzdit, držet se v pruhu a také dohlížejí na to, zda řidič či řidička nejsou unaveni.
Toyota C-HR je podle výrobce ideální pro zákazníky a zákaznice, kteří jezdí každý den do práce městem a každý večer se vrátí domů, kde auto pohodlně nabijí z wallboxu. Když neujedou víc než 100 km, nemusí nic řešit. V případě, že se vydají na delší cestu, budou muset cestou nabíjet nebo využít hybridního pohonu. Mimo město ujede auto v elektrickém režimu asi 70–80 km, stejně jako u klasického elektrovozu má na dojezd vliv to, jaké je počasí, jakým stylem jedete, jaké máte pneumatiky atd.
Nabíječka na pumpě auto dobije během zhruba dvou a půl hodiny. Ale pozor! Nelze použít rychlonabíječku stejnosměrným proudem. Je potřeba najít stojan s AC nabíječkou, která nabíjí proudem střídavým. Informace podstatná, kterou jsme ale bohužel při převzetí vozu nezachytily. Když jsme ani na třetí pumpě nenašly vhodný stojan s kompatibilním zařízením, začaly jsme propadat panice. Vlastně ne. Nemusely jsme zpanikařit. My totiž věděly, že když nenabijeme, pojedeme na benzín. A tak jsme zůstaly v klidu, ještě dvakrát jsme zkusily zastavit na pumpě, ale pak už jsme jen dotankovaly benzín a jely dál.
Toyota C-HR na první pohled zaujme designem. Je to stylové, moderní autíčko, které se neztratí ani ve městě, ani na dálnici. Když ale člověk nahlédne dovnitř, zjistí, že s prostorem se tu nijak nehýřilo. Zavazadlový prostor je spíše skromný a ani vzadu mnoho místa není. Pro rodiny našeho typu, které vyráží na cesty se psem a sportovním vybavením až po strop, by to jednoduše nestačilo.
Na druhou stranu musím ocenit, jak šikovně je interiér navržený. Najdete tu spoustu praktických odkládacích míst na mobil, pití nebo další drobnosti, které člověk cestou potřebuje mít po ruce. Trochu jsem si zvykala na páku automatického řazení, která se neposouvá klasicky, ale spíš jen „překlikává“ mezi jednotlivými režimy. Ale je to jen otázka chvíle.
Auto je svižné, má slušný odpich a i delší cesta z Moravy do Prahy uteče v pohodě. S tímhle stylovým kouskem se prostě člověk nenudí.
Naprosto skvělou zprávou je, že po vybití baterie, když auto funguje jako plnohodnotný hybrid, se nijak výrazně nezvyšuje spotřeba. Díky moderním technologiím lze tedy jezdit úsporně.
A teď finální otázka: můžete si takové auto dovolit i vy? Není pořizovací cena plug-in hybridu mimo vaši realitu? Toyota C-HR je nejvýhodnější plug-in hybrid na trhu, ve verzi Comfort Plus vyjde na 799 000 Kč.
Napsáno pro… je speciální formát komerční obsahové spolupráce, který redakce připravuje společně s obchodními partnery.