E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Maloměšťáci – příběh o mezigeneračním neporozumění. Nevšední inscenaci uvede ČT art

22. únor 2021

Oceňovaná inscenace brněnského HaDivadla dostala pro televizi nový tvar. Neobyčejný záznam kombinuje klasické postupy, filmové prvky a dokument s médiem iPhonu. Nenechte si ujít klasiku ruského realismu v novém střihu 8. března na ČT art.

Foto: Martin Palko

Ikonický text ruského realistického dramatu uvedlo brněnské HaDivadlo poprvé v prosinci 2018. Debutové drama Maxima Gorkého Maloměšťáci z roku 1901 je příběhem o mezigeneračním neporozumění, o hádce a nenávisti, které mnohdy nahrazují dialog a empatii. „Na té hře se mně líbí, že se v ní realismus nechápe jako homogenní připodobnění realitě, ale jako náraz různých realit, které reprezentují jednotlivé postavy. A z této neschopnosti vnímat druhého, z izolovanosti každé jedné z nich, plyne pro mě i temnota Gorkého hry, která by se dala zjednodušit do věty: Neschopnost si navzájem pomoct,“ objasňuje režisér a umělecký šéf HaDivadla Ivan Buraj vlastní motivaci pro výběr titulu. Za režii Maloměšťáků obdržel v roce 2019 Cenu Divadelních novin.

Podle Buraje je na Maloměšťácích katarzní zejména jejich perspektiva, kdy divák vidí všechno dění jakoby z nadhledu, komplexně. „Nakonec perspektiva je klíčová, chápu ji jako nabídku pro utopické uvažování, vybízí k tomu, co v reálném životě málokdy zažíváme – vystoupit ze své individuální situovanosti a uvidět celek,“ dodává. Ve spolupráci se střihačkou Janou Vlčkovou (která stříhala mimo jiné filmy Všechno bude, Svět podle Daliborka nebo Staříci), se ujal i režie záznamu inscenace.

Natáčení probíhalo sekvenčně s důrazem na každý obraz zvlášť. To autorům umožnilo kombinovat klasické televizní postupy s médiem iPhonu.

Brněnské studio České televize natáčelo Maloměšťáky v HaDivadle v září loňského roku. Záznam vznikl zcela netradičně. Natáčení totiž probíhalo sekvenčně s důrazem na každý obraz zvlášť. To autorům umožnilo kombinovat klasické televizní postupy s médiem iPhonu. „To další médium jsme si pojmenovali jako jakéhosi ducha, který vidí za televizní inscenaci a její dekorativnost. Dekorativnost, která zde reprezentuje odcizení mezi postavami a opevnění se konvencemi, klidně i estetickými. Tento duch druhého média je schopen vidět hlouběji jak do postav, tak i do zákulisí a provozu iluzivnosti. Je to permanentní pulzování vnitřku a vnějšku, blízkosti a cizoty,“ vysvětluje režisér.

Realismus jako náraz různých realit. Maloměšťáci vyprávějí o neschopnosti si navzájem pomoct. Foto: Káťa Opuntia

Víc než informativní záznam divadelního představení se tak Maloměšťáci stávají tvarem, který s divadelností zaznamenávanou na kameru pracuje metaforicky. „Baví mě, jak při sledování může divácký zážitek proplouvat mezi pocitem klasické, až zpátečnicky natočené televizní inscenace z minulého století, filmovým jazykem a dokumentárními prvky,“ dodává Buraj.

Záznam představení brněnského HaDivadla v nevšedním televizním zpracování bude možné zhlédnout na obrazovce ČT art v pondělí 8. března od 20:15 hodin.

Popup se zavře za 8s