Moment hrůzy, kdy se vaše tělo obrací proti vám. Vznikl první český true horror podcast

6 167 | Michaela Sladká | 6. 10. 2020 | 2 komentáře | Podzimní podcast

Něco neznámého ve tmě. Samota. Smrt. Pětidílná minisérie skutečných příběhů v prostém a syrově podaném vyprávění těch, kteří je zažili, zprostředkovává pocity hrůzy tak zblízka, že i když není obava z výšek nebo smrti vaše téma, pravděpodobně se aspoň na chvíli bát začnete.

Shutterstock

Podcastová platforma Audionaut přichází s ambiciózním projektem, který bude tenhle podzim stát za pozornost. V minisérii Anatomie strachu přinášejí Brit Jensen a Jiří Slavičínský do Česka žánr true horror podcast. O Anatomii strachu se toho zatím moc nevědělo, Audionaut na svém webu uvádí, že jde o „Intimní mikrohorory ve zvuku“, pod čímž si lze představit dost cokoli. Jisté naděje ale byly po úspěšném uvedení true crime podcastu Pohřešovaná (už měsíc po svém uvedení se umístil jako desátý v anketě Podcast roku) na místě. Minisérii Anatomie strachu mohli slyšet návštěvníci festivalů ELBE DOCK nebo Marienbad Film Festival. Pro všechny ostatní uvolní všech pět dílů najednou platforma Audionaut na přelomu října a listopadu.

Hlasuj pro Heroine!

„Baví nás horory a říkali jsme si, jak by asi vypadal dokument, který je zároveň hororem,“ vysvětluje oceňovaná dokumentaristka a spoluautorka minisérie Brit Jensen. „Strach je moje veliké téma, sama se bojím různých věcí a hodně mě zajímá, jak se dá nebo nedá se strachem vypořádat. To, že ho máme, reflektuje nějaký důležitý moment, znamená, že můžeme o něco přijít, o něco, na čem nám záleží. Vztah nebo vlastní život,“ popisuje Jensen.

Heroine má newsletter!

Shutterstock

Chcete pravidelně dostávat tipy na chytré čtení? Přihlaste se k odběru newsletteru Heroine! Naše šéfredaktorka Anna Urbanová do něj každý týden vybírá zajímavé články, analýzy, postřehy i kulturní tipy nejen z našeho webu, ale i spousty dalších českých a zahraničních médií.

Jednoduché a nepříjemně blízké

Zhruba dvanáctiminutové díly jsou věnovány různým strachům a děsům a každý u protagonistů s nimi různě úspěšně zápasí. Jensen říká, že s kolegy chtěli sestavit jakousi mapu strachu a postihnout jeho druhy. Minisérie nabízí animální strach z něčeho ve tmě, popsání některých fobií, strach o vlastní život. Autorka ale říká, že nejčastěji se setkávali se strachem ze ztráty lásky a blízkosti, který v minisérii skvěle zastupuje epizoda Okno.

Přes první a bezesporu nejslabší díl se vyplatí prokousat, odměna je jistá. Teenagerku málem stojí její strach život, divadelní osvětlovačka ho musí překonávat denně jako součást svojí práce a kluk, který má „rád kafe“, musí čelit tomu, že se patrně nepřestane bát už nikdy v životě.

Zpracování je jednoduché, nepříjemně blízké a fyzické, což je v případě true horror žánru nejspíš na pochvalu. „Rádi bychom, aby sérii chtěli posluchači zhltnout, aby si ji poslechli na jeden zátah, proto taky všechny díly uvolníme najednou,“ říká Vratislav Šlajer, producent společnosti Bionaut, která za platformou Audionaut a celou minisérií stojí. Ostatně k binge poslechu všech pěti dílů vede posluchače i dramaturgie minisérie – v mozaice skutečně jako by pořád něco chybělo, dokud si nedoposlechnete poslední minutu posledního dílu.

V podcastu najdeme samé mladé hlasy, tři muže a tři ženy. Strach lidí o generaci nebo dvě starších by mozaice Anatomie strachu moc slušel a pro Jensen je to výzva do budoucna. „Strašně by mě zajímalo, z čeho mají strach starší lidi a ráda bych se tomu dál věnovala. Bude to můj další tah,“ plánuje.

Stephen King z Ružomberoku

Hororová superstar našich zeměpisných šířek se jmenuje Jozef Karika. Jedenačtyřicetiletý Slovák původem z Ružomberku si svými romány Trhlina nebo Tma podmanil čtenáře doma i v Česku. Karikův temný thriller Na smrt je momentálně nejlépe hodnocenou knihou tohoto žánru v Československé bibliografické databázi, čímž předběhl i knihy matadorů jako je Stephen King nebo Edgar Allan Poe. Filmová adaptace Trhliny se na Slovensku stala nejnavštěvovanějším filmem všech dob.

Anatomie strachu je tak účinná i díky zvukovému designu Martina Ožvolda. Jeho práce třeba v díle Štafle skvěle funguje a má většinovou zásluhu na tom, že při poslechu poměrně banálně podaných skutečností běhá mráz po zádech. Ožvold ale někdy vyprávění hrdinů různými vracejícími se echy zdobí až moc, což trochu ční zvlášť v momentech, kdy se ve vyprávění nic moc zajímavého neděje (epizoda Les). Jeho přítomnost je nejlepší a nejefektivnější, když je subtilní, vynořuje se jakoby mimochodem, a přitom je mimořádně působivá (Okno).

Všichni jsme temné postavy

Existuje spousta teorií o tom, proč se lidé tak rádi bezpečně bojí při hororech v knihách nebo na filmovém plátně. Psychologové například pracují s takzvanou teorií přenosu vzrušení nebo s hypotézou, že jsme všichni tak trochu temné postavy a naše skryté zakázané myšlenky na to, že bychom někomu ublížili nebo vykradli banku, nám tenhle žánr pomáhá usměrňovat a správně ventilovat.

Ať už je to jakkoliv, lidi se zkrátka bojí rádi, ať už u knihy nebo u poslechu strašidelných historek v podcastu. Audionaut teď dává prostřednictvím Anatomie strachu velmi dobrou příležitost k husí kůži i k většímu zamyšlení, odkud se strach vůbec bere.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • K ČEMU JE FEMINISMUS V ROCE 2020 Feministky nejsou neukojené sufražetky ani hrozba pro tradiční rodinu. Jsou to ženy jako my... Jako vy. Pátráme po kořenech českého feminismu a předkládáme desatero skutečných problémů, kterým ženy dnes dennodenně čelí.
  • SVOBODNÁ KAMILA ZLATUŠKOVÁ Nejlíp ze všeho ji vystihuje věta: „Žádní pi*usové mi nebudou bránit žít život tak, jak já chci.” Ředitelka festivalu Serial Killer, pedagožka, dramaturgyně, producentka, feministka, aktivistka, manželka, matka dvou synů. Právě zakládá soukromou vysokou školu televizní školu, dokončuje knihu o Čestmíru Kopeckém a připravuje seriál o skladatelce Vítězslavě Kaprálové.
  • LÁSKA NA PRVNÍ SWIPE Michelle Losekoot pro Heroine popisuje, jak se díky Tinderu můžeme seznámit snadno a rychle. Mezi ,hot or not’ se rozhodujeme ve zlomku vteřiny, nepřipravuje nás ale tahle rychlost nakonec o čas?
  • PŘÍLOHA SUSTAINABLE Příloha Sustainable je vytištěná ekologickou barvou, použitou v Česku vůbec poprvé. Představujeme značky, které si udržitelnost kladou za jeden ze svých hlavních cílů. Vysvětlujeme, v čem spočívá tzv. greenwashing. Sledujeme stoupající zájem o secondhandy. A především se zajímáme o to, jak žít a podle čeho se rozhodovat, když chceme planetě pomoct i my.
  • DOKUD NÁS SMRT NEROZDĚLÍ Slibujeme si lásku a podporu v dobrém i zlém. Když ale na společné soužití dopadne stín nemoci, začíná zápas nejen o přežití, ale i o to, zda svůj slib dokážeme dodržet. Život s nemocí je jedno velké tabu, o kterém se málokdy veřejně mluví. Výjimkou byla Bára Rektorová a její partner Vilém Rubeš, kteří o rakovině mozku komunikovali na sociálních sítích. Vilém Rubeš pro Heroine napsal vzpomínku.

...a mnohem víc. Předplaťte si Heroine ještě dnes!

Michaela Sladká

Novinářka a konzultantka neziskových organizací. Věnuje se především sociální problematice, tématům z oblasti rodičovství a kultuře. Pracuje v Radiu Wave a spolupracuje... Další články.

Celkem 2 komentáře

Vstoupit do diskuze

Naše další projekty

Peníze

Očima expertů: Trump vs. Biden. Jak volby ovlivní ekonomiku a akciové trhy

Sestřelí výsledky prezidentských voleb v USA finanční trhy? Který z kandidátů je pro světovou ekonomiku přijatelnější? A kdo má větší šanci...

Peníze

Škube vás dodavatel energií? Nebuďte za kavku

Náklady na život rostou, inflace se pohybuje kolem tří procent. Výdaje se dají snížit třeba přechodem k levnějšímu dodavateli energií. Jak...

Finmag

Jestli na vás udělali švindl, suďte se i o prkotinu. Pro obecné dobro

Někdy spadnou Windows, někdy Boeing – a někdy selhává právní stát. S nedokonalostí práva se musíme smířit stejně jako s hrozbou infarktu,...

Finmag

Právo je sebenaplňující proroctví

Právo zjednodušit nejde, jeho složitost vyplývá ze složitosti společnosti. Potřebujeme je ale užívat statečněji, důsledněji a lidštěji,...