nové číslo Heroine právě v prodeji

Chceme ukázat, že naše šperky jsou pro každého

Spolupráce s Klenoty Aurum

Vznikly v roce 1956 jako státní podnik a na českém trhu se drží dodnes. Jejich slogan praví, že šperky nejsou hřích. S Nikolou Jiříkovou, marketingovou manažerkou Klenoty Aurum, jsme proto mluvili o etice ve šperkařském průmyslu, kampaních i péči o zaměstnance.

Cílem kampaně, jejímiž tvářemi se staly samotné zaměstnankyně, bylo podtrhnout stabilitu a tradici české značkyFoto: Archiv Klenoty Aurum

Ve firmě jste začínala na pozici asistentky. Později jste se ujala e-shopu a nyní se naplno věnujete marketingu. Jak těžká cesta to byla?

Popravdě jsem se ocitla ve správný čas na správném místě. Dané posty se přirozeně uvolnily a já o ně projevila zájem. Po první pozici v e-shopu jsem doslova skočila. Marketingovou agendu mi pak předávala kolegyně, která odcházela na mateřskou. Už předtím jsme spolu sdílely kancelář a úzce spolupracovaly, tak mi to připadalo jako logické vyústění. Ačkoliv jsem do marketingu prvoplánově nesměřovala, vždycky se mi líbilo, jak holky komunikují s obchodními centry, vymýšlejí kampaně, obsah na sítě, jsou kreativní. Jsem moc ráda, že mi vedení dalo důvěru.

Podpora stávajících zaměstnanců je pro celkovou spokojenost bezpochyby důležitá…

Souhlasím a zrovna já jsem ten správný příklad. Když pan majitel marketingovou pozici obsazoval, přímo mi řekl, že vždycky raději upřednostní někoho ze zaměstnanců, než aby hledal člověka zvenku. Ačkoliv jsem neměla takové zkušenosti, šanci mi dal. Musím zmínit i další situaci, ze které je patrné, že vedení na vlastních lidech záleží. V období covidu jsme všichni dostávali plné mzdy a nikdo nemusel firmu opustit. A to ani během tvrdého lockdownu.

Jak je to u vás s rovnými příležitostmi – mají ženy stejné možnosti jako muži a naopak?

Hned na úvod je třeba říct, že v Klenotech Aurum pracuje většina žen, které asi obecně ke šperkům tíhnou více. I na volná místa v rámci firmy se hlásí primárně ženy a například o práci v prodejně zatím žádný muž zájem neprojevil. Muže u nás najdete na postech, kde nejsou vidět. Abych ale odpověděla na vaši otázku. Osobně necítím, že by kupříkladu žena neměla možnost se posunout na nějakou pozici, kterou aktuálně vykonává muž, a naopak.

Foto: Archiv Klenoty Aurum

Nikola Jiříková

Do společnosti Klenoty Aurum nastupovala coby asistentka a přes správu e-shopu se vypracovala na post marketingové manažerky. V minulých letech se spolu s dalšími zaměstnankyněmi stala jednou z tváří kampaně. Šperk vnímá jako uchovatele emocí – ať už si ho pořídí člověk pro sebe, nebo ho dostane darem, obvykle se pojí s nějakou vzpomínkou.

Před dvěma lety jste přišli s kampaní, kde hlavní roli sehrály zaměstnankyně společnosti. Co bylo cílem?

Tehdejší doba sama trochu nahrávala k zamyšlení, co je v životě skutečně důležité. A náš majitel, který obvykle nápady na kampaně přináší, si uvědomil, že největšími klenoty jeho firmy jsou právě její zaměstnanci. Jsou mezi námi kolegyně, které tu pracují i desítky let, odvádějí skvělou práci a zákazníci se často vracejí právě díky nim. Hlavním motivem bylo vyzdvihnout jejich práci.

Vy jste se stala jednou ze sedmi tváří kampaně. Jak se modelky vybíraly?

V kampani se představilo šest žen, které zastupují síť kamenných poboček, a já byla vybrána za management na centrále. Starala jsem se tenkrát o e-shop. Cílem bylo ukázat ženy, které dennodenně komunikují se zákazníky, starají se o ně, propůjčují tvář značce a prodávají nejen zboží, ale také zkušenosti.

Co to pro vás osobně znamenalo?

V první chvíli jsem si to vůbec nedokázala představit. Byla to pro mě obrovská výzva a velký závazek zároveň. Na rozdíl od ostatních kolegyní jsem se vždycky mohla schovat za sluchátko. Teď jsem šla doslova s kůží na trh. Nakonec jsme si to ale opravdu užily. Každá jsme se do kampaně snažila dát to svoje, ať už tím, co pro nás šperky znamenají, nebo nějakou radou, a za mě je ten výsledek perfektní. Jsem za tu zkušenost opravdu vděčná.

Splnila kampaň očekávání?

Řekla bych, že předčila. Nás v Klenotech rozhodně chytla za srdce. Dokonce jsme letos uvažovali, že bychom ji třeba o rok prodloužili. Dostali jsme krásné ohlasy i ze strany zákaznic a externích spolupracovníků a spolupracovnic. Jen škoda, že nás v kampani nemohlo být víc. Každá tam má své místo.

Přesto jste se letos vrátili do starých kolejí a oslovili modelku Simonu Krainovou, která reprezentuje, řekněme, komerční krásu. Proč, když už se dnes směřuje k větší rozmanitosti?

Se Simonou jsme se propojili poněkolikáté a vždy se jednalo o úspěšnou spolupráci, neměli jsme tedy důvod to nezopakovat. Je to ikona. Zároveň si ale uvědomujeme, že trend jde trochu jiným směrem, a proto jsme přizvali také Yvonu, její starší sestru. Tím jsme trochu navázali na předchozí kampaň a vámi zmiňovanou rozmanitost. A chceme v tom nadále pokračovat. Ve spojení Simony a Yvony vidíme velkou sílu, líbí se nám hloubka jejich vztahu. Stejně tak může mít člověk pevnou citovou vazbu ke šperku, který mu připomíná důležitý moment v životě.

Co se obecně snažíte kampaněmi předat?

Ze sloganu už je to trochu patrné. Pro nás není hřích, když si žena pořídí pěkné kousky a cítí se díky nim krásná a sebevědomá. Zároveň chceme ukázat, že naše šperky jsou pro každého, všichni si u nás najdou to své. S tím krásně koresponduje jak naše minulá kampaň, kde se v roli modelek objevují zaměstnankyně všech věkových skupin a zákaznice se v nich mohou zhlédnout, tak ta aktuální, kde nás prezentují dvě tváře, každá svým způsobem jedinečná.

Co dalšího v nejbližších měsících chystáte?

Rozhodli jsme se více zacílit na mladší zákazníky a v tomto duchu připravujeme i nové kolekce. Šperky si totiž obvykle nejvíc pořizují zákaznice ve věku 40+. Mladší generaci se snažíme oslovit především skrze sociální sítě. Také šperky, které se objeví v nabídce, budou mladistvé, s personifikovanými motivy, věříme tedy, že si každý vybere. Letos dále navazujeme spolupráci s novým českým zlatníkem. Je potřeba se vracet k naší české tradici a my jsme česká firma s českými zaměstnanci, z toho mám velkou radost.

Šperkařský průmysl se hojně diskutuje v otázce porušování lidských práv během těžby a zpracování drahých kamenů. Prověřujete, odkud kameny pocházejí?

Samozřejmě víme, co se ve světě děje. Těch kauz je spousta a upozorňují na ně třeba i filmové dokumenty na Netflixu. Co se týká pravých kamenů, ty se zásadně pořizují na diamantových burzách, které stanovují a aplikují pevně daná pravidla pro obchod s diamanty, a my tak máme stoprocentní jistotu, že se jich netýkají žádné nekalé praktiky. Všechny kameny jsou certifikované. Šperkařská komunita je velmi výjimečná, a pokud by se objevily nějaké pochyby, pravděpodobně by se na ně hned přišlo. U zlatých šperků je zase potřeba, aby každý z nich prošel kontrolou ryzosti a kvality šperkařského materiálu přes český Puncovní úřad. Takový šperk je označený řádnou státní puncovní značkou.

Zohledňujete etiku i při výběru značek, s nimiž spolupracujete?

Klenoty Aurum mají navázané dlouhodobé spolupráce s ověřenými dodavateli, kteří působí po celém světě a přizpůsobují se trendům i potřebám, jež plně podporujeme. Ani oni sami by zajisté nechtěli ztratit svoje dobré jméno v rámci odvětví.

Popup se zavře za 8s