Šok: muži se zajímají o sport a v médiích to vědí

Polemika
Radek Kedroň
| 22. 4. 2021 | 9 komentářů | 14 354
Šok: muži se zajímají o sport a v médiích to vědí
Foto: iRozhlas.cz

Otiskujeme reakci šéfredaktora webu iRozhlas Radka Kedroně na komentář Ireny Buršové.

Přiznávám bez mučení: poslední dny mi uštědřily lekci. Není příjemné být nálepkován jako mizogyn šířící předsudky o ženách.

Ne, nechci se přít. Větu v rozhovoru pro Mediažurnál jsem zformuloval mimořádně pitomě. A kritika mi patří.

Dosud jsem kontext výroku objasňoval jen v soukromých zprávách těm, kteří mě oslovili přímo. Jenže komentářem Šok: ženy se nezajímají jen o péči o pleť, ale také o zpravodajství opustilo mé nešťastné expozé obvyklou bublinu a ohrožuje již reputaci nejen mou, ale především serveru iROZHLASu, který od vzniku profiluji jako moderní a nezávislé médium. Dovolím si proto několik dovětků, které ve vyhrocených komentářích jaksi zapadly. Snad pohled za mediální kulisy obrousí hrany.

Nejprve: mylně jsem předpokládal, že většina lidí ví, s jakými daty mediální domy pracují. O svých čtenářích mají totiž detailní znalosti. Vědí, odkud jsou, jaké je jejich stáří, na jakých zařízeních pracují, jaké jsou jejich zájmy a konečně znají i jejich pohlaví.

Znají je a pracují s nimi, byť se tím ne všichni zrovna chlubí. Nechoďme daleko, třeba Heroine na webu píše, že ji „čtou především mladí inteligentní lidé s průměrnými a nadprůměrnými příjmy, kterým není lhostejný jak osud světa, tak jejich nejbližšího okolí“. Stačí ale nahlédnout do inzertní prezentace, kterou rozesílá svým partnerům, a z lidí jsou najednou „ženy ve věku od 25 do 55 let“. 

Protože se v novinařině pohybuju přes dvacet let a v online žurnalistice více než dekádu, vím, jaká je struktura čtenářů na jiných zpravodajských webech. Stejně tak vím, jaké vábničky tam líčí. Zkrátka: snažil jsem se říct, že je skvělé, že nás čte tolik žen, aniž bychom si museli vypomáhat lacinými triky jako jinde.

A ne, není to vnitřně rozporné. Tedy pokud znáte mediální provoz. V online médiích se bojuje o každý klik, to znamená, že potřebujete udržet pozornost čtenáře co nejdéle. A jak to uděláte? Nabídnete mu obsah, který jej osloví a třebas odvede na jinou část webu, kde zkonzumuje i články, za nimiž primárně nepřišel. Opět nemusíme pro příklad daleko: právě Heroine velice dovedně míchá vážná témata s texty o „vztazích, rodině, práci, sexu, sebepoznání a zdraví“, jak píše ve zmiňované neveřejné prezentaci.

V onom pranýřovaném rozhovoru jsem se navíc snažil osvětlit – to se bohužel do výstřižku ve vašem komentáři nevešlo –, že zažitým postupům vzpírám a modelování média podle sociodemografických dat nemám v oblibě. Někteří mediální šéfové se přitom podle nich řídí a píší to, po čem lační jejich čtenáři, místo toho, aby šli do rizika a servírovali to opravdu podstatné.

V té spravedlivé kritice mé pitomé formulace se často opakuje ještě jeden motiv: proč jsem se prý tolik nepodivoval nad tím, že na zpravodajský web lezou i muži, když pro ně nemáme na iROZHLASu žádnou speciální rubriku. Pravda, nepodivoval. Proč? Protože ji máme. A píši to s vědomím, že dost možná vzedmu další nesouhlasnou vlnu. Data jsou i v tomto punktu neúprosná. Ve sportovních rubrikách hrají přesilovku čtenáři-muži. A nejinak je tomu i u nás.

Kolegové mě několikrát během posledních hodin vyzvali, abych reagoval, vysvětloval, obhajoval. Odbýval jsem je slovy, že za mě mluví moje práce, agenda, kterou nastolujeme pod hlavičkou iROZHLASu.

Navíc jsem se uklidňoval tím, že z mého života i praxe je přece patrné, že se snažím obklopovat inspirativnějšími, chytřejšími a vzdělanějšími ženami, než jsem já. Což – přiznejme si – není zas tak obtížné.

Stejně tak si ale musím přiznat, že jsem měl lépe formulovat a vysvětlovat.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • LUCIE HRDÁ Tváří titulní strany je advokátka Lucie Hrdá. „Oběti připodobňují znásilnění k vraždě duše a mnoho z nich tvrdí, že by byly raději mrtvé, než aby žily s touto zkušeností dál. Pokud se na tyto zločiny stále pohlíží jako na ublížení na zdraví, je to podle mě naprosté nepochopení,“ říká v našem rozhovoru. Organizace Bez trestu, kterou spoluzakládala, zveřejňuje skutečné rozsudky, aby upozornila na to, za jaké činy odcházejí pachatelé od soudů jen s podmínečnými tresty. „O násilí nesmíme mlčet,“ říká Lucie a sama se neúnavně angažuje.
    Lucii Hrdou fotila naše spolupracovnice v Londýně Eliška Sky.
  • STOP NÁSILÍ NA ŽENÁCH! Nějakou formu domácího násilí zažilo 20–40 % žen. V době první covidové vlny narostlo domácí násilí až o 50 %. Každá třetí žena se stala terčem sexuálního obtěžování. Zkušenost se znásilněním má asi 5–10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich se nikdy neobrátí na policii. Co ještě potřebujeme slyšet, abychom jako společnost přestali zavírat oči před domácím a sexualizovaným násilím?
  • MŮJ ŽIVOT S MOHAMEDEM „Mohamed zná holky, jako jsem já (35+ single ženy s kariérou), jen z filmů. Já znám kluky jako Mohamed jen ze zpráv. Oba kolem těch stereotypů první týdny potichu našlapujeme. Nevíme, co čekat. On uzavírá svůj den modlitbou, já sklenkou vína.“ Michelle Losekoot svěřila Heroine svůj příběh o tom, jak nabídla hostitelskou péči jednomu z dětí, které na českém území skončily jako uprchlíci bez rodičů. Co při tom Michelle zjistila o sobě? A co o naší společnosti?
  • FAST FEMINIST FASHION Nakupují české feministky v řetězcích? Je udržitelná móda jen pro privilegované? A koho posiluje podceněné oblečení? Módní publicistka Veronika Ruppert se zamýšlí nad přesahy mezi feminismem a módou ohleduplnou k planetě i lidem. V příloze Sustainable přinášíme také rozhovor s klimatoložkou Táňou Míkovou a tipy na udržitelnější cestování z pera architekta Petera Bednára.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 9 komentářů

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Lolla | 22. 4. 2021 12:13

Nestačilo by pouze říct "Omlouvám se, neuvědomil jsem si, že ten výrok je fakt hloupý a tyto zjednodušující stereotypy uráží polovinu lidstva. Příště se tomu vyvaruji."? Nic víc, žádné vytáčky "Jsem to tak nemyslel" (myslel, jinak byste to nenapsal) nebo "špatně jste to pochopili" (ne, byla to fakt jednoduchá věta, nic k nepochopení. Čtenáře/ky tím urážíte podruhé). Fascinuje mě, kolik lidí se neumí opravdu srdečně omluvit a přijmou odpovědnost bez nějakých vytáček. Je to dnes velmi vzácné. Kdyby tahle upřímná omluva přišla hned, nikdo se v tom už nevrtá, protože by nebylo v čem.-

+19
Reagovat

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Zuzana | 22. 4. 2021 13:05

Nemám problém věřit tomu, že rubriku Sport lze při pohledu na strukturu čtenářů považovat za "mužskou" rubriku. Jak aby asi při takovém pohledu dopadla rubrika Kultura...?

-1
Reagovat