Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Pomalou módou proti nadvýrobě a plýtvání

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Rob | 19. 4. 2021 17:49

Možná by to chtělo nějaký odborný termín, třeba toxická femininita.

Protože tahle rychloobrátková móda je typicky ženská záležitost, žádný chlap* neřeší, kolikátý rok už nosí jedny hadry. Co si pamatuji, tak to byly vždycky ženy, co mi vyčítaly, že „tohle už je staré, to už nemůžeš nosit“, případně „jak to, že máš tu samou košili jako před 5 lety“? Nejprve máma, později kamarádky a teď manželka :-)

* to jedno procento hipsterských soyboyů můžeme pro jednoduchost zanedbat

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Umfa je dement | 19. 4. 2021 0:11

Lol, takže řešením je, ať děcka makaj za dolar. Ty jsi vážně vykuk a hovado.

-7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Diskuze k článku:

Pinochet | 19. 4. 2021 23:25

"Mám štěstí, že se pohybuju v sociální bublině, ve?které to lidi zajímá. Pro naše zákazníky, respektive zákaznice, protože jsou to z 95 procent ženy, je to důležité, přemýšlí o tom. Jsou vzdělané, často hodně zcestovalé, zajímají se o svět kolem sebe. Ale obecně? Kdybych měl vzít reprezentativní vzorek napříč společností, tak to Češi neřeší. Bezhlavě nakupují trika za?devadesát korun, protože je někdo dokázal vyrobit za?dvanáct."

No to je ovšem tragédie. Kdyby si tak ti nevzdělaní, málo zcestovalí a nezajímající Češi radši bezhlavě nakupovali trička po litru od pana Urbana, to by byl hned svět lepší místo k žití. Tedy alespoň pro zmíněného pana Urbana.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Rob | 19. 4. 2021 17:49

Možná by to chtělo nějaký odborný termín, třeba toxická femininita.

Protože tahle rychloobrátková móda je typicky ženská záležitost, žádný chlap* neřeší, kolikátý rok už nosí jedny hadry. Co si pamatuji, tak to byly vždycky ženy, co mi vyčítaly, že „tohle už je staré, to už nemůžeš nosit“, případně „jak to, že máš tu samou košili jako před 5 lety“? Nejprve máma, později kamarádky a teď manželka :-)

* to jedno procento hipsterských soyboyů můžeme pro jednoduchost zanedbat

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Nora | 19. 4. 2021 0:57

Hm, mně tedy přijde, že nejekologičtější by byl návrat k tomu, co fungovalo ještě z mého raného mladí - místní švadlenky, které za pár korun dokázaly ušít oblečení na míru. Asi jako Štěpánkova maminka v Básnících. Vyrostla jsem v poděděných svršcích, po revoluci mě okouzlila široká nabídka v řetězcích... která šla ale kvalitativně tak dolů, že se na to koukat nedá. V drahých salonech šít nepotřebuji, ale kupovat žmolkující polyester taky nechci.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ivana | 17. 4. 2021 23:12

Koukla jsem na eshop. Šaty se prodávají v cenách od 2000 - 8000Kč. Ostatní produkty jsou na tom s cenou podobně. Jeden pár ponožek za 350 Kč. V článku se píše, že tričko za 100 Kč vyrobil někdo za pár korun a já tomu věřím, ale moc by mně zajímalo, kolik asi dostane za svou práci člověk, který ušije šaty zde prodávané za 8000 Kč. To jsem se v článku nedozvěděla a moc by mně to zajímalo.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

NILA | 18. 4. 2021 17:48 | reakce na Ivana - 17. 4. 2021 23:12

Dobrý den, etická výroba je zárukou tzv. spravedlivé odměny. Ta se liší dle konkrétních zemí a odvozuje se podle různých kritérií. Není proto možné Vám dám paušální částku - to bychom museli analyzovat zcela konkrétní model. Asi podstatnější je to, že nejde jen o odměnu, ač ta je samozřejmě extrémně důležitá, ale certifikace se zabývají také zdravým z bezpečným pracovním prostředím, věkovým minimem atd. Do ceny oděvů se propisuje jak tento standard, tak materiálové složení (ekomateriály), tak kvalita a estetická hodnota. Srdečně, NILA tým

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 18. 4. 2021 0:06 | reakce na Ivana - 17. 4. 2021 23:12

Dobrá otázka :-) A ještě jednu přidám: bude dítě, které si vydělá svůj dolar měsíčně prací v textilní továrně, šťastnější, když mu v tom dobře míněnými akcemi proti dětské práci zabráníme a ono tak přijde i o ten malý příjem?

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

NILA | 18. 4. 2021 17:53 | reakce na umfa - 18. 4. 2021 0:06

Ano, bude. Poměrně rozsáhlé studie prokázaly, že eliminací dětské práce roste příjem celé komunity (jejich práci zabezpečují dospělí, kde je úroveň odměn vyšší) a že z dlouhodobého hlediska je boj proti dětské práci smysluplný. V celosvětovém měřítku je dnes již poměrně úspěšný a odměny v textilním průmyslu se pomalými krůčky měnit daří. Je dobré si uvědomit, že děti často žádnou odměnu nedostávají, pracují za jídlo či ubytování a nepracují dobrovolně, to je hlavním problémem. Mějte se krásně!

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 18. 4. 2021 19:57 | reakce na NILA - 18. 4. 2021 17:53

Díky, já se už krásně mám :-) Ty děti jsou na tom hůř a možná, alespoň některé z nich, se budou mít po zákazu dětské práce ještě hůř. Protože samozřejmě existují i jiné průzkumy, které tvrdí pravý opak toho co ty, které zmiňujete Vy: https://libinst.cz/dusledky-zakazu-detske-prace-v-bangladesi/ Čímž nechci říct, že nemáte pravdu - spíš to, že ta pravda je rozplizlejší, než by se nám útlocitným Evropanům líbilo :-)

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Umfa je dement | 19. 4. 2021 0:11 | reakce na umfa - 18. 4. 2021 19:57

Lol, takže řešením je, ať děcka makaj za dolar. Ty jsi vážně vykuk a hovado.

-7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 19. 4. 2021 1:27 | reakce na Umfa je dement - 19. 4. 2021 0:11

Drtivá chudoba ve jmenovaných zemích je příliš obtížný problém, než aby měl takhle jednoduché řešení. Takže můžu s klidem opáčit, že řešením není ani to, když jim ten dolar kvůli nějakému "humanitárnímu pocitu" odepřete. Ty děti se stejně nedostanou ani do školy, bojují o holé přežití. Přečtěte si všechny ty zprávy (odkazované mnou i autorkou článku) a pak házejte moudra :-)

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Umfa je dement na druhou | 19. 4. 2021 16:39 | reakce na umfa - 19. 4. 2021 1:27

Bože, ty jsi ztracenej. Já nepíšu, že je to jediná a postačující podmínka. Cancel culture by měla začít fakt u tebe.

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Tomek | 17. 4. 2021 13:48

A proto tu byl nedavno clanek, kde “uspesne” damy propagovaly haemko. Krale plastikoveho jednosezonniho suntu.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 19. 4. 2021 17:52 | reakce na Tomek - 17. 4. 2021 13:48

Reklama na hadry je základem každého časopisu pro silné, nezávislé a nestereotypní ženy :DD

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 17. 4. 2021 8:54

Lepší než pomalá móda je statická móda. Tu zase používám já - celý život jen džíny a trička :-)

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

HonzaV | 17. 4. 2021 7:25

Ano, bojovat proti nadvýrobě tím, že prodávám naprosté zbytečnosti z druhé strany planety a ještě tím zdůvodňuji své výlety s masivní uhlíkovou stopou, to dává smysl.

Nechápejte mě špatně, ať si každý dělá co chce, a pánovi přeju v podnikání hodně zdaru, ale nebuďme prosím pokrytci. Po přečtení článku jsem usoudil, že když si ve své dvacet let staré bundě vyrazím na procházku k Velvarům, mám ve srovnání s tímhle byznysem ekologicky předplacíno nadosmrti.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit

NILA | 18. 4. 2021 17:42 | reakce na HonzaV - 17. 4. 2021 7:25

Dobrý den, pane Honzo, rádi bychom poopravili představu, kterou jste pravděpodobně při čtení článku získal. Nikam nelétáme, vše zboží vybíráme na specializovaných veletrzích v rámci EU. Dříve jsme létali do Maroka, ale to bylo v kontextu naší vlastní výroby tam a to jen tehdy, když to bylo zcela nevyhnutelné. Osobně se létání spíše vyhýbáme. Co se týče uhlíkové stopy - zde je potřeba pochopit, že materiálové složení oděvů neumožňují to, aby móda byla "lokálním" byznysem - bavlna, len atd. ... nic z toho v ČR neroste a často se ani nezpracovává, módní průmysl je globální byznys, kde cestování "komponent" je nutností - jde spíše o míru, v jaké se tak děje, o snižování uhlíkové stopy jednotlivých produktů, ale zejména prodlužování jejich životního cyklu. Srdečně, NILA tým

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu