Mají malý obchod ve městě, „vedlejšák“ na mateřské dovolené nebo úspěšně řídí několik zaměstnanců a zaměstnankyň. Způsobů a podob, jakými ženy v Česku podnikají, je přehršel. Skoro stejné množství jako potíží, kterým u toho musejí čelit. Co všechno se musí změnit, abychom mohly podnikat svobodně, sebevědomě a především úspěšně? Přečtěte si analýzu z aktuální tištěné Heroine.
„Nejvíc mě ubíjí ta spousta administrativy kolem,“ odpovídá do telefonu cukrářka Iveta Fabešová na to, jakým překážkám podle ní čelí české podnikatelky. „V každé pražské městské části máte na všechno trochu jiná pravidla a ta se ne vždycky střetávají s realitou toho, když skutečně provozujete podnik.“ Diář má Iveta Fabešová nabitý, toho času totiž otevírá novou pobočku cukrárny. V pozadí slyším šrumec, do nahrávky občas tlumeně promlouvají jiné hlasy. „Dejte mi vteřinku,“ prosí, aby se o několik okamžiků později vrátila k tématu žen a byznysu. Multitasking potřebuje ovládat skvěle, pomyslím si.
Inspirace pro ženy, které mají rodinu a podnikají
Co by ženám pomohlo, aby mohly podnikat svobodně, sebevědomě a úspěšně? Mateřství je jedním z důvodů, proč se ženy do podnikání pouštějí. Ale nutnost skloubit péči a práci je také tím, co ženám často brání byznys naplno rozjet. Na setkání věnovaném ženskému podnikání vás čeká inspirativní vystoupení Andrey Bohačíkové z organizace Marter, zasvěcená diskuze kariérové poradkyně Lucie Václavkové, socioložky Lenky Simerské a dalších o tom, jak se vyvarovat nejčastějších chyb, kde hledat podporu a jak nevyhořet.
Přijďte se seznámit s ženami, které řeší podobné otázky jako vy, a užít si vzájemnou podporu.
Kdy: 23. 1. 2025, 14:00 - 18:00
Kde: Alma Praha, konferenční sál
Vstup zdarma. Stačí se jen registrovat:
Stejně jako spoustu dalších způsobů, jak se denně vypořádávat s většími či menšími problémy. Být podnikatelkou v Česku totiž není nic pro slabé povahy. Ať už k tomu jste, nebo nejste mámou. Téma ženského podnikání je totiž mnohovrstevnaté a zdaleka se netýká jen mateřství, porodit dítě ale, jak víme, představuje v tuzemsku takřka univerzální hendikep. „Ženy musí pořád volit mezi podnikáním a mateřstvím. Spousta žen se do něj nepouští právě proto, že mají obavy, jak k tomu budou zvládat péči o děti,“ potvrzuje Fabešová. Zakladatelka cukráren a autorka kuchařek patří mezi nejvýraznější tváře podnikatelského úspěchu žen a autorka. Příběh Fabešové je nejen inspirativní, ale v množství zádrhelů, které musela ve své práci překonat, také v lecčems symptomatický. Zdaleka ne všem ženám v Česku se totiž plány na založení vlastní cukrárny, IT firmy, kadeřnictví nebo startupu v Česku nápadem nakonec ve splněný sen podaří přetavit.
Na konci roku 2022 ženy tvořily podle dat Asociace malých a středních podniků třetinu tuzemských podnikajících – jejich počet v posledních letech navzdory ekonomickým propadům stále narůstá. Jenže velká část z nich zároveň s podnikáním končí dříve, než ho dokáže pořádně rozjet. Podle průzkumu agentury Ipsos pro projekt Visa She’s Next, který pomáhá objevit a podpořit nové podnikatelské talenty a jehož je Fabešová ambasadorkou, podniká 44 procent žen po dobu jednoho až čtyř let. Mezi nejčastějšími důvody, proč jejich podnik nakonec krachl, pak uvádějí třeba silnou konkurenci, nízký profit, nedostatek zákazníků či vyhoření způsobené velkým stresem.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.