✨Ještě jste ji nečetli? Aktuální Heroine mizí rychle - a tohle číslo vážně nechcete propásnout. Objednejte si ho teď.✨

„Krása je spokojenost se sebou.“ Zakladatelka queer e-shopu DYKKA pomáhá lidem cítit se dobře ve vlastním těle

Napsáno pro DYKKA

Chtěla podpořit lidi, kteří hledají svobodu v tom, jak vypadají a kým jsou. Proto Kateřina Ondračková založila e-shop DYKKA. Nabízí pomůcky, díky nimž si queer lidé mohou přizpůsobit své tělo – ať už jde o binder, packer nebo speciální prádlo. V rozhovoru pro Heroine mluví o tom, proč je důležitý pocit bezpečí, co její zákaznictvo potřebuje a proč „krása“ není diktát zvenčí, ale stav, který vychází zevnitř.

Gear od nás často nosí lidé na začátku své cesty, dlouho před tím, než jdou třeba na sexuologii, říká OndračkováFoto: Archiv značky DYKKA

Píšete na webu, že DYKKA je první queer e-shop ve střední EU. Jak jste vlastně přišla na to, že tenhle obchod založíte?

Byl to blesk z čistého nebe. Odjakživa mám obrovský problém se všemi škatulkami, s tím, jak by měl kdo vypadat, co mají dělat holky a co kluci – to mi vždycky hrozně vadilo. Přes veganské produkty jsem se dostala na zahraniční e-shop, který prodává bindery a podobně. V tom nápadu se spojilo to, co mě vždycky zajímalo. Tehdy v roce 2019 tady nic podobného nebylo, nejbližší takový obchod byl v Amsterdamu. Nadchlo mě, že bych takhle mohla podpořit lidi, kteří řeší cestu ke své identitě a potřebují optimalizovat svůj vzhled. Ať už experimentují s tím, v čem se cítí dobře, jsou trans nebo kdekoliv na té obrovské škále.

Jak těžké bylo obchod vybudovat? Třeba vzhledem k některým přísným omezením na sociálních sítích.

Bojuju s tím doteď. Na podzim mi smazali celý Instagram – komplet včetně osobního účtu – a musela jsem začít znovu od nuly. Sociálním sítím vadí nejen sortiment sex shopu, ale třeba i různé packery, což jsou náhražky penisu pro maskulinní lidi. To je dramatický problém. Celkově ta povaha zboží je pro systém sociálních sítí „špatně“. Jakmile použiju v komunikaci slova jako queer nebo trans, tak je to najednou „choulostivé“, musím si na to dávat fakt pozor.

Kateřina Ondračková

Zakladatelka e-shopu DYKKA. Vystudovala estetiku a dlouhodobě se zajímá o vztah mezi tělem, identitou a krásou. Věří, že spokojenost začíná uvnitř a že každý má právo vypadat tak, jak se cítí. Ve svém brněnském e-shopu nabízí queer lidem gear, který pomáhá lépe přijmout svoje tělo. Miluje objevování nových chutí, kultur a způsobů bytí. Sní o světě, kde je přirozené být sám sebou.

Jak jste věděla, co lidi potřebují a co byste měla začít prodávat? Protože, jestli to správně chápu, vy sama jste původně nepotřebovala binder nebo packer, ale lákala vás svoboda nakládání s vlastním tělem a chtěla jste to dopřát ostatním. Je to tak?

Třeba binder jsem nutně nepotřebovala, ale občas ho nosím, protože se sama necítím „stoprocentně feminní“ a někdy nemám ráda, když je mi vidět linie prsou. Když jsem zjistila, že je možné to řešit jinak než pomocí sportovní podprsenky, tak to ve mně tu potřebu podpořilo. Takže binder využívám, ale packer běžně nenosím... i když co jde, tak na sobě testuju. Na začátku to bylo hodně metodou pokus-omyl. Vytvořila jsem „starter pack“ produktů a postupně zjišťovala, co dalšího lidi potřebují. Často se bavím se zákaznictvem a neustále brouzdám na webu.

Říkáte o sobě, že „milujete krásné věci a taky to, když jsou lidi spokojení, nehledě na to, jak se na ně dívají ostatní“. Co to vlastně pro vás znamená?

Pokud jde o tělo, tak je extrémně důležitá vnitřní krása a spokojenost, protože ta se pak projevuje i navenek. Hlavní je subjektivní krása a to, aby lidi byli krásní pro sebe, ne pro ostatní. Hodnocení ostatních mě nezajímá. A to mě vlastně motivovalo i k tomu, abych tenhle e-shop založila.

Aby si každý mohl najít tu svoji krásu i díky pomůckám, které nabízíte? Říkám tomu správně „pomůcky“?

Anglicky se tomu říká gear. To je trefné slovo. Jsou to pomůcky nebo třeba i spodní prádlo, které funguje jako jakékoliv jiné spodní prádlo.

Co jsou takové vaše bestsellery?

Nejvíc se prodávají bindery, ty využije široká škála lidí. Nosí je trans muži, queer lidé nebo zkrátka ti, kdo nechtějí ukazovat prsa. Stává se, že mi zavolají cis ženy, které běžně nosí podprsenky s kosticemi, ale někdy se jim hodí, aby si na sebe vzaly binder. Pak jsou to kalhotky z pevnějších materiálů, které zplošťují penis, a máme i bikini. Nebo multifunkční pásky, které se dají použít jako alternativa binderu, na připevnění packeru či skrytí a zploštění penisu. Packery jsou zajímavé v tom, že si můžete vybrat, jak ten penis bude vypadat. Takovou možnost málokdo v životě má… Můžete si vybrat velikost, tvar, jestli bude obřezaný, jakou bude mít barvu. Může to být samotný zvadlý penis, který se nosí běžně ven, nebo penis s erekcí, takový, přes který se dá močit. Je zajímavé, jak rychle jde vývoj dopředu. Když si dnešní produkty srovnám s tím, co bylo, když jsem začínala, ten progres je neuvěřitelný. Brzy budu mít packer s pohyblivými varlaty – ten je realistický i na dotek.

Foto: Archiv značky DYKKA

Nabízíte i zboží vlastní značky DYKKA. Jak probíhá vývoj a výroba?

Vždycky jsem věděla, že chci vyrábět vlastní produkty. Na začátku jsem ale nevěděla, jak by měly přesně vypadat, protože je hodně důležité, aby byly efektivní, funkční a zároveň nikde neškrábaly nebo neměly špatný vliv na zdraví těch, kdo je nosí. Takže jsem si věci nejdřív testovala a postupně začala vyvíjet svoje vlastní. DYKKA binder už má svou třetí řadu. Mám místní dílnu, se kterou spolupracuju, společně vše testujeme a vyvíjíme.

Pro vás je důležitá lokální a etická výroba a také to, aby produkty byly veganské. Není to omezující, když chcete mít širokou nabídku produktů?

Dělám to kvůli vnitřnímu přesvědčení. Nedokázala bych prodávat věci, které byly testované na zvířatech nebo vznikly na něčí úkor. To by nešlo.

Když se na vás obrací zákaznictvo a hledá pro sebe ten správný gear, tak může být v citlivé životní situaci, kdy hledá vlastní identitu a možnosti, jak ji vyjádřit. Dokážete jim citlivě poradit?

Často lidem radím, jak si vybrat. Buď mi píšou přímo přes chat na webu, na sítích, anebo mi volají. Máme společně i několik hovorů. Třeba v případě prádla je důležité dobře měřit, aby sedlo. Pro někoho to samozřejmě je citlivé téma, někdo se může cítit křehčí. A když s nimi projdete tím rozhodovacím procesem, pomůžete jim vybrat a ono jim to pak sedne, tak ta zpětná vazba je k nezaplacení. Když si přijdou pro první balíček, kolikrát vidím, že vypadají nejistě, ale postupně rozkvétají. Vidíte, že mají radost a cítí se dobře.

Za tu dobu, co e-shop DYKKA vedete, se dost posunula debata o významu identity, o právech trans osob. Nově byla také ze zákona odstraněna podmínka kastrace při úřední tranzici. Projevuje se to nějak v tom, jak se chová a cítí vaše zákaznictvo?

Já to vnímám jako pozitivní vývoj. Už si nemusíte nechat řezat do zdravého těla, abyste si mohla změnit jméno v občance. To mě zvedalo ze židle. I když to stále není ideální, tak vnímám určitou úlevu. Gear od nás nosí lidi často na začátku své cesty, dlouho před tím, než jdou třeba na sexuologii. Často mi volají rodiče dvanáctiletých dětí, kterým se v pubertě začne měnit tělo, a řeší, že jejich dcera je „asi vlastně kluk“. A za těch pět let, co e-shop funguje, je vidět, že se o tématu mluví otevřeněji a svobodněji.

Foto: Archiv značky DYKKA

Na webu píšete, že jste hatefree shop. Je náročné zajistit, aby DYKKA byla bezpečným místem pro všechny? Nečelíte projevům nenávisti od lidí, kteří nechápou smysl vašeho obchodu?

Občas jsme měli pár komentářů, ale algoritmy se hodně zlepšily. Na začátku to byl hnus, hlavně na Facebooku. Na Instagramu nebo na TikToku je to v pohodě. Beru to jako svou misi: edukovat lidi. Často je totiž problém ve strachu. Sama to vidím, když něco řeším se staršími lidmi z okolí nebo s rodinami svých kámošů. Problém většinou není v tom, že by někomu vadilo, jaký druhý člověk je. Oni tomu prostě nerozumí, myslí si, že to je nějaký výmysl moderní doby, že se někdo prohlásí za koně nebo za židli. Tak to vůbec není. Nikdo si to necucá z prstu jen tak z nudy. Když jim to pěkně vysvětlím, tak se často stane, že se jim ten pohled změní. Co je neznámé, z toho máme strach.

Součástí toho bezpečného prostoru je i to, že zásilky od vás jsou diskrétně zabalené.

Moc bych si přála mít barevné krabice, ale to nejde. Je to obyčejná krabice a ani na štítku není název e-shopu, jen moje jméno. Nikdo se nemá šanci dozvědět, co vám přišlo. Ale pak vevnitř už je to hezčí, tam už je to DYKKA.

Co ten název vlastně znamená?

Je to směska mezi feminním dickem a hygge. Vymyslela jsem to slovo tak, aby bylo krátké a hezké, abych ho sama chtěla komunikovat. A aby i lidi, až budou říkat, odkud ten gear mají, mohli název mojí značky hrdě říct.

Napsáno pro… je speciální formát komerční obsahové spolupráce, který redakce připravuje společně s obchodními partnery.

Popup se zavře za 8s