E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Furiosa měla být filmový hit. Vymstila se Hollywoodu „feministická propaganda“, jak tvrdí kritici?

11. červen 2024

Akční film Mad Max: Furiosa měl být v amerických kinech hitem prvního pololetí. Očekávalo se, že po devítileté pauze od posledního dílu série o Šíleném Maxovi zaplní sály a vydělá spoustu peněz. Jenže to se nestalo a pro některé influencery je to důkaz, že lidé nechtějí „woke Hollywood“ a ženské akční hrdinky. Nad jejich argumenty se v novém textu na Heroine.cz zamýšlí filmový kritik Kamil Fila.

Anya Taylor-Joy ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe, který natočil oscarový režisér George Miller.Foto: Vertical Entertainment

Postapokalyptická série Mad Max režiséra George Millera baví svět už těžko uvěřitelných 45 let. Odehrává se v Austrálii, která se po sérii přírodních i člověkem způsobených katastrof propadne na životní úroveň Divokého západu, ovšem místo koní zde brázdí vyprahlou krajinu auta a motorky. V prvních dílech ztvárnil Šíleného Maxe Mel Gibson, kterého částečně kvůli věku a částečně kvůli zhoršující se reputaci (antisemitismus, alkohol, domácí násilí…) nahradil Tom Hardy. Vedle něj se objevila ženská postava Furiosa, kterou ztvárnila Charlize Theron.

Furiosu tehdy v roce 2015 nadšeně přijalo i mužské publikum – už jen proto, že byla vysoká, svalnatá, a k tomu navíc i vynikala i inteligencí a strategickým uvažováním. Natočit tedy další díl série věnovaný právě této postavě se zdálo být sázkou na jistotu. Jenže… „Propad je to opravdu kolosální – prakticky jde o nejméně úspěšný film tohoto typu za posledních 35 let. Při nákladech přes 175 milionů dolarů za natočení a při nasazení do 3800 kin jenom v USA jsou víkendové tržby 26,3 milionů ubohé. Čekal se tak zhruba trojnásobek toho, co se nakonec utržilo,“ vyčísluje Kamil Fila ve svém textu kolosální neúspěch. Ten je paradoxní i vzhledem k tomu, že film má nevídaně dobrá hodnocení: „Ohlasy publika z databází IMDb.com a RottenTomatoes.com jsou cca na 90 procentech. Na tuzemské ČSFD.cz je momentální hodnocení dokonce ještě o pár procent lepší než u předchozího filmu čili nelze říct, že by snímek lidi nebavil.“

V čem je tedy problém? Někteří influenceři neúspěch díla přičítají tomu, že diváci prozřeli a ukázali tvůrcům, že nestojí o „girl boss filmy“, které označují za „feministickou propagandu“. Z jejich videí a postů je patrná škodolibá radost z toho, že Furiosa neuspěla. Není to ale celé trochu složitější? Nemohou za nízkou návštěvností stát i jiné, na první pohled méně viditelné důvody? Hned několik jich najdete na Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s