Diskuze k článku:

Jak žít udržitelně, když bydlíme ve městě? Tady je praktický návod

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

umfa | 31. 8. 2021 7:37

Možná, že ty fantazie o vodíku pramení z toho, jak nadšenci prezentují své sny o P2G jako hotovou věc a lidé vzdělaní spíše v sociálních vědách než v technice na tom staví své vize lepšího světa :-) Bohužel až pod tímto dojmem prosadí vodík jako jediné legální palivo, pak teprve zjistí, že to sice mysleli dobře, ale dopadlo to jako vždycky a nikoho ani nenapadne vodík vyrábět elektrolýzou destilované vody na platinových elektrodách ze sluneční energie, ale prostě ho vyrobí levně a rychle ve velkém množství ze zemního plynu :D ...a bude Nord Stream 3 a Nord Stream 4 a všichni se budou divit proč, když to bylo tak krásně vymyšlené a sepsané v brožurce s růžovým jednorožcem na obálce :D

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

umfa | 31. 8. 2021 11:09 | reakce na babajaga - 31. 8. 2021 9:22

Souhlas - a štve mě na tom, že Lenin měl zase pravdu, že se vždy vyrojí hejno užitečných idiotů, kteří budou aktivně přikyvovat aniž by chápali čemu vlastně.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

babajaga | 31. 8. 2021 9:22 | reakce na umfa - 31. 8. 2021 7:37

To v tom určitě také hraje nezanedbatelnou roli, minimálně na úrovni jedince, komunální politiky a možná do určité míry i národní politiky. Konkrétně na úrovni velké EU politiky se v tom ale točí opravdu veliké peníze, takže tam za nitky budou tahat spíše bohatí hráči, kteří se těmito zelenými tendencemi jen zaštiťují jako v případě těch biosložek do paliv. Tam prostor pro amatéry a nadšence jakéhokoliv vzdělání není.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 31. 8. 2021 7:37

Možná, že ty fantazie o vodíku pramení z toho, jak nadšenci prezentují své sny o P2G jako hotovou věc a lidé vzdělaní spíše v sociálních vědách než v technice na tom staví své vize lepšího světa :-) Bohužel až pod tímto dojmem prosadí vodík jako jediné legální palivo, pak teprve zjistí, že to sice mysleli dobře, ale dopadlo to jako vždycky a nikoho ani nenapadne vodík vyrábět elektrolýzou destilované vody na platinových elektrodách ze sluneční energie, ale prostě ho vyrobí levně a rychle ve velkém množství ze zemního plynu :D ...a bude Nord Stream 3 a Nord Stream 4 a všichni se budou divit proč, když to bylo tak krásně vymyšlené a sepsané v brožurce s růžovým jednorožcem na obálce :D

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

babajaga | 30. 8. 2021 20:31 | reakce na umfa - 30. 8. 2021 14:25

Budu asi trochu puntičkář, ale spíše pro ostatní čtenáře, než pro Vás osobně, musím podotknout, že technologie užívané pro "těžbu" obnovitelných zdrojů - turbíny, alternátory, kolektory, fotovoltaika, atd - jsou většinou staré záležitosti, u kterých se technologickým pokrokem v zásadě mění pouze efektivita a oblasti, kde všude se dají využít. Co se doopravdy mění, je politika kolem toho, která se mění z evidence-based přístupu na dogmatismem poháněné lobby konkrétních výrobců, kvůli kterému se společnost do těchto věcí vrhá po hlavě, místo aby rezervovaně posuzovala přímé a nepřímé dopady.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

babajaga | 30. 8. 2021 20:22 | reakce na Petr.b - 30. 8. 2021 12:44

Každý časopis, odborný či ne, by se především měl držet svého tématu, protože jen tak mu bude moct věnovat dost prostoru. Udržitelné hospodářství je silné a potřebné téma, ale konkrétně v Heroine je také silně off-topic a proto zde nikdy nebude prostor veřejnost upozorňovat na konkrétních příkladech, že nic jako skutečně čistá energie, skutečně ekologické zemědělství a skutečně šetrný životní styl při současné úrovni technologií prostě neexistuje. To, že se k tomuto tématu veřejně vyjadřuje každý a všude, včetně zdejších ekoterorfeministek, celé téma degraduje na zkratkovité uvažování stylem: "zakažte těžbu zemního plynu pro poměrně efektivní spalování v domácnostech, a nově zemní plyn těžte pro velmi neefektivní výrobu vodíku, spotřebovávaného tamtéž".

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 30. 8. 2021 14:25

Jasně, je toho víc. Ideální by bylo, kdyby lidi chápali, že každé opatření na snížení dopadu na životní prostředí má svůj vlastní dopad na životní prostředí a že je pořád nutné hlídat, jestli náhodou nevyháníme čerta ďáblem. A o těch dopadech poctivě informovat a nevrhat se po hlavě do každé technologie jen proto, že je "nová".

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 30. 8. 2021 12:44 | reakce na babajaga - 30. 8. 2021 12:05

Na diskusi nijak odborně nezaměřeného časopisu postačí informace, že ve větrných elektrárnách jsou škodlivé plyny:-).
Takových případů bychom, ale našli mnohem víc. Můžeme třeba vést debatu o vlivu velikých polí větrných elektráren na počasí, a možná i na klima. Na první pohled není žádný, ale logicky, odeberu přesouvajícím se vzduchovým hmotám hodně energie, to se zákonitě projevit musí. Co když to má na sucha posledních let (i když letos docela prší) větší vliv než dnes na černé listině umístěné oxidy uhlíku? Kdo ví.
Článek je ovšem o věcech jednodušších. Samozřejmě plno věcí v něm se dá zpochybnit / vyvrátit. Ale svým způsobem má pravdu - milion lidí zkoncentrovaných do malého prostoru města zatěžuje planetu méně, než stejný počet lidí bydlících v rodinných domcích se zahradou a dojíždějících denně desítky km kamsi do města do práce.
Jinak bych řekl, že obecně v naší civilizaci žít "ekologicky" prakticky již nelze. Každý moderní člověk v naší civilizaci pak představuje značné zatížení ekosystému, už jen používání internetu a moderního telefonu zatěžuje přírodu značně.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

babajaga | 30. 8. 2021 12:05 | reakce na umfa - 29. 8. 2021 20:53

Obávám se, že nikoliv. Případná snaha většiny lidí bohužel ztroskotá na tom, že nejsou obeznámeni s termínem dielektrikum. Soudě tak alespoň podle toho, do jaké hloubky se s tématy, o kterých píší, seznamují zdejší redaktorky.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 29. 8. 2021 20:53 | reakce na babajaga - 28. 8. 2021 15:16

Věděl, jsem tak trochu z oboru :-) Dobře, že jste to vytáhnul, třeba se někdo zamyslí - tím by tato diskuse nabyla na významu, i kdyby to trklo jediného člověka.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

babajaga | 28. 8. 2021 15:16 | reakce na umfa - 28. 8. 2021 13:25

Pravdu díte. Bohužel, černobílé světonázory těchto ekologů-teoretiků poškozují běžné lidi, jako jsme my, kterým snižují komfort, aniž by jeho nezbytný úbytek vyvažovaly reálnou ochranou planety, a přitom tak nahrávají majitelům povrchových dolů na lithium a všem těm, kterých se Greta ptá: "How dare you!".

Mimochodem, věděl jste, že ve větrných turbínách se jako dielektrikum používá fluorid sírový, který se pak uvolňuje do atmosféry, kde funguje jako 23500x silnější skleníkový plyn, než je oxid uhličitý? To asi ty lidi jako Kateřina jaujau Jacques moc nezajímá... :-)

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 28. 8. 2021 13:25 | reakce na babajaga - 28. 8. 2021 13:12

Citace - babajaga / 28. 8. 2021 13:12

jsem čím dál víc přesvědčený, že jedinec musí začít u sebe a řídit se jednoduchým pravidlem, že nejlepší uhlíková stopa je ta, která nevznikne


To jsem také přesvědčený, bohužel společnost dělá všechno pro to, abyste to neměl tak snadné :-) Jeden příklad: dlouhá léta jsem jezdil v jednom Q7, odmítal služební auta protože to moje úplně stačilo. Ale pak si vymysleli, že diesel nesmí v Německu do centra měst, tady mě zase honí každé dva roky na STK, i když autu nic není, tak šla Audina pryč a teď mám každé dva roky novou služební á osmu na operák. Šetrnost jak řemen :D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

babajaga | 28. 8. 2021 13:12 | reakce na umfa - 28. 8. 2021 12:20

S tou lodí máte pravdu, emise v přepočtu na hmotnost nákladu vychází daleko lépe, než u pozemní, natož letecké dopravy. Když ale přestanete převážet zbytnosti, jako jsou chia semínka, klesne nakonec celkově počet vyplouvajících lodí. Ta loď byla jen ukázkou potravinového šílenství, mohli bychom se třeba podivovat i nad tím, proč vegani nesrovnávají spotřebu vody na jedno kilo masa s jedním kilem lilkovité zeleniny, místo jednoho kila zrní.

A vozítka, to je kategorie sama pro sebe. Dnes je skoro nemožné pořídit za rozumnou cenu rozumné auto. Před lety tihle ekologové-teoretici s velkou pompou zakázali wolfram do žárovek a olovo do broků, aby dnes podporovali lithium do baterií. Plánují také omezit zemní plyn v domácnostech ve prospěch vodíku, aniž by chápali, že vodík se vyrábí kupodivu ze zemního plynu, takže efekt záporný.

Tak bychom mohli pokračovat donekonečna, ale je myslím jasné, že ekologové, kteří sedí v politice, jsou jenom píár hlásné trouby lobbingu nadnárodních společností. Trochu jako zelení, kteří prosadili řepku do pohonných hmot, bez ohledu na to, že pěstování řepky trvale ničí ekosystém.

Proto když to tak čtu a slyším, jsem čím dál víc přesvědčený, že jedinec musí začít u sebe a řídit se jednoduchým pravidlem, že nejlepší uhlíková stopa je ta, která nevznikne, kterým se můžete řídit v podstatě kdykoliv a kdekoliv.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 28. 8. 2021 12:20 | reakce na babajaga - 28. 8. 2021 10:36

Obecně souhlasím, ale zrovna ta loď je nevhodný příklad, protože po přepočtu na kilogram nákladu vychází měrná spotřeba velmi malá a v dopravním řetězci z australské farmy do evropské domácnosti tvoří tu nejmenší položku - víc spotřebuje ten kamion nebo vlak který to veze z námořního terminálu a ještě víc spotřebuje prémiové vozidlo Škoda Citigo na cestě z Kauflandu do domácnosti ekologa-teoretika :D

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

babajaga | 28. 8. 2021 10:36

Praktický návod plný názorů přejímaných bez použití mozku. Všechno je ve stylu dělejte A, nepřemýšlejte nad B. Něco jako když stupidní vegani vykřikujou, že máte přestat jíst maso, protože kravičky prdí, a pak si daj kaši z chia semínek, dovezených z opačného konce světa lodí, která za jednu cestu vypustí tolik skleníkových plynů, jako milion kraviček za celý rok.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Maja | 27. 8. 2021 20:16

Tempeh z dovážené sóji je fakt mňamka, to já zas radši lokální hovězí. A z vegepárků na zkoušku jsem se jednou div nepoblila, ale někomu to určitě chutná. Když mám hodně prostoru, ještě to neznamená, že ho musím zanést bordelem a kupovat farmářskou zeleninu na venkově můžu samozřejmě taky. Problém je v autě, bez něj se na spoustě českých vesnic existovat nedá, a trochu mě mrzí, že mě to taky čeká. Vyrábět si vlastní KVALITNÍ kosmetiku je pak z pohledu především zerowaste neskutečný renonc (sama jsem se k tomu dostala přes ZW, abych zjistila, že mě ta domácí výroba sice baví, alw obalů z ní je víc než z 'běžné'. Akorát vím, že v ní není kdejaký svinstvo.)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 27. 8. 2021 10:37

V článku je zmíněna jedna hluboká pravda, kterou občas lidi neradi slyší. Já bych ji ještě formuloval tak, že nejšetrnější k přírodě je bydlet ve městě v malém bytě v paneláku, nakupovat ve velkém supermarketu levné potraviny, pracovat v nevýrobní sféře, do práce chodit pěšky a nemít žádné hobby kromě koukání na televizi.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit