Heroine do schránkyPředplatit časopis 
Předplatné časopisu

Jako lesba nemůžu být katolička, píší mi lidé. Mám to odmodlit. Debata v církvi je mimo realitu

Církev
Coming out
Jiří Navrátil
KomentářLGBT+LGBTQIA+Manželství pro všechnyNáboženstvíPolitikaRovná práva
Hana Strašáková
| 9. 11. 2022 | 20 komentářů | 8 272
Jako lesba nemůžu být katolička, píší mi lidé. Mám to odmodlit. Debata v církvi je mimo realitu
Křesťanské hodnoty a rovná práva LGBTQ+ lidí se nevylučují. Foto: Shutterstock

Veřejný coming out lidoveckého poslance Jiřího Navrátila ukazuje, jak zacyklené je rozmýšlení v konzervativních stranách, v katolické církvi a u dalších křesťanů. Slova zaznívající z vyšších kruhů poletují mezi posluchači a zasévají pochybnosti. Jiří Navrátil po svém veřejném přihlášení se k LGBTQ+ lidem poměrně otevřeně mluví o situaci v jeho domovské straně KDU-ČSL i o tom, jak v rámci ní probíhá debata o narovnání práv sexuálních menšin, kterou má on sám na starosti. A tady vidím velké příležitosti.

Opravdu ze srdce děkuju Jiřímu Navrátilovi za jeho odvahu „jít s barvou ven“. Díky, že k tomu vyzval další politiky. Byl to důležitý krok pro naši kulturu a pro naše sebevědomí. Zaráží mě ale, jakým směrem Navrátil vnitrostranickou debatu o narovnání práv LGBTQ+ lidí vede. Zároveň to dokážu hluboce pochopit. Katolickou církev znám dobře, jsem její součástí od narození. A proto vím, jaký je problém to, že je zahleděná do sebe. Velmi málo reflektuje vývoj světa kolem sebe, a i když tvrdí, že chce být otevřenou náručí pro všechny, ne vždy tomu tak je.

V jejích vnitřních debatách totiž až příliš často zaznívají slova jako „Respektuju vás, ale…“. Nedbá na váhu slov, nedbá na sílu činů a občas jako by raději neviděla, jak velký prostor ve veřejné debatě má. Zaměřuje se jen na lidi, kteří už v církvi jsou. Proto si může (nebo se spíš domnívá, že může) dovolit slova o respektu, kterými ukáže svou vlídnou přijímající tvář, která ale nakonec popře oním „ale“ opřeném o mnohdy nesmyslné konstrukty, které s respektem ani s láskou k bližním nemají nic společného. Domnívá se, že si nemusí všímat dopadů na veřejnou debatu, protože církev se v důsledku zodpovídá jen sama sobě. A to se pak ukazuje i u debat v konzervativních kruzích mimo ni.

Rovná práva jako kompromis

Vnímám to velmi zblízka a mám obrovskou potřebu tohle nastavení měnit – nejen v rámci debaty o LGBTQ+ lidech. I proto jsem při svém coming outu na Václavském náměstí při akci Milionu chvilek Česko proti strachu 30. října zmínila, že jsem také katolička. Lidi mi píšou, že jsem si svou orientaci vymyslela, abych upoutala pozornost, a že katolička být určitě nemůžu. A jestli ano, tak mě zničil západní svět, nečtu Bibli a mám to odmodlit. Tohle si věřící LGBTQ+ lidé zažívají běžně. Protože debata v církvi je mimo realitu.

Ale zpět k narovnávání práv sexuálních menšin – Jiří Navrátil popisuje své vnitrostranické snahy jako „aspoň kompromis“ a „maximum možného“. Manželství pro všechny podle něj nemá v současné sněmovně dostatečnou podporu. A je prý lepší se posunout aspoň někam, než další léta čekat na politickou podporu manželství pro všechny. A právě v tomto já osobně vidím problém Navrátilova rozmýšlení. Hledí jen na posun při vnitrostranické debatě, která je bohužel několik kroků za debatou celospolečenskou. Přitom ale může vzniknout velmi nebezpečný precedens. Precedens kompromisů, precedens toho, že budeme narovnávat jen některá práva a jen pro některé skupiny lidí.

Je potřeba se při debatách o lidských právech zaměřit nejen na to, co je snesitelné pro pár desítek kolegů ve sněmovně. Protože tady nejde o debatu niterní, vnitrostranickou nebo vnitrocírkevní. Tady jde o debatu, která rozhoduje o životech tisíců lidí. Je třeba se zaměřit na to, co je dobré pro společnost. Pro lidi, kterých se to týká. Ideální kompromis bude, když budou mít všichni lidé naprosto stejná práva. Možná to vám, kteří rozhodujete o našich životech, zabere při přemýšlení trochu času. Nám ale vaše debaty mnohdy berou životy.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • Šťastné a veselé v posteli!
    Lidi s feministickým pohledem na svět si prý užívají lepší sex než ostatní. Dokážou se totiž vykašlat na představy o tom, co je a není normální, a je pro ně zásadní vzájemný respekt. Heroine představuje první vydání věnované sexu. Buďte bez obav, že bychom chtěli někoho nebo něco soudit. Ať vás tenhle dárek příjemně naladí…
  • „Bylo to jako šlápnout na minu“
    Tak začíná článek Pavlíny, která krátce po 40. narozeninách dala průchod své touze po sexu, po cizích mužských tělech, po potěšení bez závazků. Potřebovala zjistit, kdo vlastně je. Text, u kterého se možná budete červenat, protože naráží na představy o tom, co se může a sluší.
  • Máte rádi áčko?
    Chtějí ženy anální sex, nebo se jen přizpůsobují mužské touze a představám z porna? Na to se v článku ptá Zuzana Kašparová, spoluautorka podcastu Vyhonit ďábla. Vyzpovídala několik žen, pro které je tato praktika důležitým zdrojem slasti, a připomíná, že penetrace není všechno.
  • Komu vadí svobodné ženy
    Na rozdíl od doby před pár lety už dnes v Česku jen málokdo veřejně hlásá, že když žena říká ne, myslí tím ve skutečnosti ano. Ten posun ovšem nenastal sám od sebe. Obrovskou zásluhu na něm má naše cover star, zakladatelka organizace Konsent a neúnavná čeřitelka stojatých sexistických vod Johanna Nejedlová.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 20 komentářů

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

yhivi | 9. 11. 2022 14:45

Ono je to prosté: katolicizmus nezavrhuje sexuálnu orientáciu, ale odmieta mimomanželský sex ako taký. Takže celibát má lesba dodržiavať tak isto ako heterosexuálka, ktorá si nedokázala nájsť manžela - v tom nie je nijaký rozdiel. Dve lesby by teoreticky smeli žiť spolu "ako dve sestry", ale to typicky nie je prípad tých, čo sa hlasno ozývajú a mávajú dúhovými vlajkami.

Ďalšia vec je, katolicizmus nie je dnes povinný. Pokiaľ sa človek nestotožňuje so základnými prvkami príslušnej vierouky (t.j. nesúhlasí s nejakým pravidlom, nie že by to síce chcel dodržiavať, ale nedarí sa mu), tak by nemal sám seba označovať za katolíka. Opačne to potom pôsobí, akoby zlodej žiadal, aby cirkev vyhodila z desatora "Nepokradneš" alebo akoby niekto chcel hrať futbal hokejkou.

+8
Reagovat

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

antifeminista | 12. 11. 2022 8:53

Ano, když je v tom žena, je to v pohodě. To pak křesťanům nevadí ani incest. :-D

-1
Reagovat
Zobrazit komentovanou zprávu