Jak uvědomělý design mění svět luxusu

Brandstory
Budoucnost
Udržitelnost
Spolupráce
| 1. 5. 2021 | 75
Jak uvědomělý design mění svět luxusu
Foto: Volvo Cars

Svět válcuje nebývalý zájem o udržitelné materiály. Zasahuje nejen do oblastí módy a designu, ale začíná výrazně proměňovat i lukrativní segment prémiového autoprůmyslu. Podle výzkumu automobilky Volvo Cars zažijeme v následujících letech boom zcela nových materiálů, jež totálně změní řadu odvětví.

Jestli vás v poslední době tíží, jaký dopad má vaše nakupování na životní prostředí, určitě v tom nejste sami: nedávná studie německé agentury Nosto pro výzkum e-byznysu zjistila, že 52 % spotřebitelů si přeje, aby byl módní průmysl k prostředí šetrnější, a dalších 75 % žádá, aby značky snížily množství obalů, které používají.

Když si uvědomíme, že ročně na skládkách skončí textil zhruba za třicet miliard eur, snáze se chápe, čím to je, že se pořád víc a víc z nás odklání od fast fashion. Dokonce i velké módní značky jednají a hlasitě přebírají odpovědnost za svůj dopad na životní prostředí. Ať už širším využitím organických látek bez pesticidů a minimalizováním odpadu a toxických chemikálií, nebo masivní recyklací. Včetně nabídky použitého zboží na svých stránkách.

Ze světa módy a designu se vzedmutá vlna udržitelnosti postupně přelévá do dalších odvětví a stranou nezůstává ani automobilový průmysl.

Ze světa módy a designu se vzedmutá vlna udržitelnosti postupně přelévá do dalších odvětví a stranou nezůstává ani automobilový průmysl. Švédský výrobce luxusních vozů Volvo Cars má pověst značky, jež tradičně klade vysoký důraz na bezpečnost. V posledních letech se ale Volvo stává průkopníkem i v oblasti udržitelnosti. Značkou nedávno publikovaná zpráva s názvem Rise of Conscious Design (Vzestup uvědomělého designu) podrobně popisuje ambiciózní plán stát se do roku 2040 plně cirkulární společností: už v nejbližší budoucnosti budou používat a vyrábět jen ze 100 % obnovitelných, recyklovatelných a biologicky odbouratelných materiálů.

Konec kůže

Automobilka rovněž oznámila, že všechny její nové čistě elektrické vozy budou vyrobeny zcela bez použití kůže. První takovou vlaštovkou se stane nedávno představený elektromobil Volvo C40 Recharge. Ředitel pro globální udržitelnost společnosti Volvo Cars Stuart Templar prozradil, že od roku 2030 budou volva zcela „leather free“. Tedy v témže roce, na který má automobilka naplánovánu úplnou elektrifikaci.

volvo elektromobilFoto: Volvo Cars

Elektromobil Volvo C40 Recharge

Jak se ale budou tvářit zákazníci z luxusního sektoru, až místo sedadel z nejjemnější italské kůže dostanou látku ze zrecyklovaných plastových lahví? „Trh se prudce mění a s ním preference zákazníků. Už nyní požadují více obnovitelných materiálů. Otázka klimatických změn se pro ně stává naprosto zásadní a udržitelnost je jedním z hlavních požadavků nastupující generace,“ vysvětluje Stuart Templar. „Zákazníci se už teď ptají, z čeho je auto vyrobeno. Přesněji: z jakých zdrojů. Protože již znají informace například o tom, že jedním z největších znečišťovatelů naší planety jsou pěstitelé dobytka.“

Jeho slova potvrzují zjištění Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO): 9 % celosvětových emisí vzniká v důsledku chovů dobytka. To představuje 4,7 gigatun emisí skleníkových plynů ročně, tedy téměř jako z 1 miliardy automobilů.

Právě len je úžasným materiálem, který lze označit za skutečný fenomén.

Ve vývoji a produkci materiálů šetrných k životnímu prostředí pokročilo Volvo ve světě automobilového průmyslu zřejmě nejvíc. „Globální poptávka po nových textiliích vzroste do roku 2050 o sto padesát procent,“ tvrdí Templar. „Tyto nekožené materiály budou v následujících letech zásadně růst a budou považovány za prémiový produkt. Nyní se vytváří zcela nový jazyk prémiovosti: udržitelnost a luxus začínají být synonyma.“

A jestliže se v následujících letech mají textilie z přírodních vláken a z odpovědných zdrojů stát novými prémiovými materiály, které konkrétně to jsou? „Svět přírody je neodmyslitelnou součástí světa luxusu,“ míní Carole Collet z londýnské módní mekky Central Saint Martins ve výzkumu Rise of Conscious Design. „Vlna, kašmír, hedvábí, bavlna a len jsou páteří tohoto odvětví.“

Budoucnost patří lnu

Právě len je úžasným materiálem, který lze ze zmíněného hlediska označit za skutečný fenomén. „Je to opravdu krásný a ušlechtilý materiál, jeho pěstování má ve Skandinávii tisíciletou tradici,“ řekla nám hlavní designérka interiérů značky Volvo Cecilia Clark. „Len má obrovský potenciál. Výtečně stárne, vypadá skvěle v odrazu světla.“ Ve Volvo Cars nyní pracují na tom, aby z hrubého lnu vytvořili co nejjemnější. Len je vysoce trvanlivý, odolný, hypoalergenní, prodyšný, působí jako termoregulační látka a je neuvěřitelně všestranný. Jeho pěstování nevyžaduje skoro žádné zavlažování a znečišťující chemikálie. Navíc každoročně při pěstování lnu v Evropě (podle údajů organizace World Linen) zachycuje 250 tisíc tun CO2. Tato úspora emisí odpovídá 62 000 jízdám autem kolem světa!

Foto: Volvo Cars

Interiér vozu C40 Recharge je luxusní, a přitom bez kůže.

Další perspektivní cestou směrem k udržitelnosti je princip znovuvyužitého bohatství. Švédská společnost Renewcell pomocí patentovaného procesu rozebírá opotřebované oděvy, které obsahují celulózu (bavlna a viskóza). Vlákna proměňuje v novou formu biologicky rozložitelného a současně velmi odolného oděvního materiálu, jejž nazývají Circulose. Ze známějších značek jej už nyní využívají například Levi’s či H&M.

Ve Volvu vsázejí na vlastními silami vyvinutý jedinečný materiál s názvem Nordico. Právě ten má nastavit nový standard ve zpracování designu interiérů prémiových vozů. Tvoří jej textilie z recyklovaných materiálů, jako jsou PET lahve, materiály s certifikací BIO pocházející z udržitelného lesního hospodářství Švédska a Finska a recyklovaný korek původně využívaný ve vinařském průmyslu. Z Nordica budou nejen potahy a koberečky v budoucí elektrické řadě švédských vozů, ale třeba i limitovaná designová víkendová taška vytvořená v automobilce Volvo ve spolupráci s inovativní módní značkou 3.1 Phillip Lim. Luxusní udržitelná taška se skandinávským designem nabízí diskrétní úložnou kapsu, dvojitý popruh a speciální pouzdro s logem.

Ač dosud nebyla recyklace vnímána jako „hodna prémiového segmentu“, vývoj v této oblasti toto zažité klišé rychle mění. Což potvrzuje i Stuart Templar: „Recyklované materiály byly tradičně považovány za méně kvalitní než ty primární. Zcela novými způsoby přepracované materiály však mají – zejména ty určené pro automobilový průmysl – naprosto jasně prémiový charakter a skutečný punc kvality.“

Článek je propagací společnosti Volvo Cars. 

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • LUCIE HRDÁ Tváří titulní strany je advokátka Lucie Hrdá. „Oběti připodobňují znásilnění k vraždě duše a mnoho z nich tvrdí, že by byly raději mrtvé, než aby žily s touto zkušeností dál. Pokud se na tyto zločiny stále pohlíží jako na ublížení na zdraví, je to podle mě naprosté nepochopení,“ říká v našem rozhovoru. Organizace Bez trestu, kterou spoluzakládala, zveřejňuje skutečné rozsudky, aby upozornila na to, za jaké činy odcházejí pachatelé od soudů jen s podmínečnými tresty. „O násilí nesmíme mlčet,“ říká Lucie a sama se neúnavně angažuje.
    Lucii Hrdou fotila naše spolupracovnice v Londýně Eliška Sky.
  • STOP NÁSILÍ NA ŽENÁCH! Nějakou formu domácího násilí zažilo 20–40 % žen. V době první covidové vlny narostlo domácí násilí až o 50 %. Každá třetí žena se stala terčem sexuálního obtěžování. Zkušenost se znásilněním má asi 5–10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich se nikdy neobrátí na policii. Co ještě potřebujeme slyšet, abychom jako společnost přestali zavírat oči před domácím a sexualizovaným násilím?
  • MŮJ ŽIVOT S MOHAMEDEM „Mohamed zná holky, jako jsem já (35+ single ženy s kariérou), jen z filmů. Já znám kluky jako Mohamed jen ze zpráv. Oba kolem těch stereotypů první týdny potichu našlapujeme. Nevíme, co čekat. On uzavírá svůj den modlitbou, já sklenkou vína.“ Michelle Losekoot svěřila Heroine svůj příběh o tom, jak nabídla hostitelskou péči jednomu z dětí, které na českém území skončily jako uprchlíci bez rodičů. Co při tom Michelle zjistila o sobě? A co o naší společnosti?
  • FAST FEMINIST FASHION Nakupují české feministky v řetězcích? Je udržitelná móda jen pro privilegované? A koho posiluje podceněné oblečení? Módní publicistka Veronika Ruppert se zamýšlí nad přesahy mezi feminismem a módou ohleduplnou k planetě i lidem. V příloze Sustainable přinášíme také rozhovor s klimatoložkou Táňou Míkovou a tipy na udržitelnější cestování z pera architekta Petera Bednára.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

V diskuzi nejsou žádné komentáře

Vstoupit do diskuze