Unbelievable: zdrcující obžaloba systému, který z obětí vyrábí viníky

26 526 | Jarmila Křenková | 29. 10. 2019 | Seriál

Titul osmidílné série Netflixu neodkazuje ke kriminálkám s geniálními psychopaty a neomylnými detektivy. Unbelievable je místy úmorně realistické procedurální drama a také kritika společnosti, která i v jednadvacátém století přehlíží násilí páchané na ženách a problematizuje oběti, msto aby stíhala viníky.

Marie je už od dětství, které strávila v péči nejrůznějších institucí a putováním po pěstounských rodinách, na všechno sama. Když ji kdosi uprostřed noci v jejím vlastním bytě znásilní, nedokáže čelit sérii ponižujících procedur a donekonečna se opakujícím otázkám dvojice vyhořelých detektivů, kteří nakonec smetou její případ ze stolu jako křivé svědectví. V depresi z prožitého traumatu se propadá do stále větší izolace. Odvracejí se od ní bývalí pěstouni, přijde o práci i všechny takzvané přátele, kteří ji mají za lhářku.

O tři roky později a na jiném místě Spojených států se ovšem scénář opakuje. Pachatel po mnohahodinovém znásilňování oběť donutil, aby se umyla, a na místě činu nezanechal jakoukoliv stopu. Detektivka Karen Duvallová (Merritt Weverová) je zvyklá brát si práci domů, což se jí tentokrát vyplatí. Jen díky náhodné zmínce manžela-policisty totiž zjistí, že kolegyně Grace Rasmussenová (Toni Collettová) z vedlejšího okrsku řeší podobný případ. A spojnic je brzy tolik, že policistky zprvu zdánlivě nesouvisející kauzy sloučí do jednoho vyšetřování.

Unbelievable plakát

Unbelievable/Neuvěřitelná. Netflix 2019. Zatím osmidílná série o celkové délce 6 hodin a 29 minut, Mezi scénáristy najdeme i jméno známého spisovatele a držitele mnoha ocenění Michaela Chabona, na režisérské židličce se střídají Lisa Cholodenko, Susannah Grant, Michael Dinner.

Strhující fádnost

Podobně vznikala i předloha série. Investigativní novináře Kena Armstronga a T. Christiana Millera svedl dohromady zájem o problematiku znásilnění a neúspěšného usvědčování sériových násilníků. Z jejich vzájemné spolupráce vznikl obsáhlý text An Unbelievable Story of Rape, pojednávající o případu znásilněné ženy obviněné z křivé výpovědi a o sérii znásilnění ve Washingtonu a Coloradu z let 2008 až 2012. Právě z tohoto textu, za nějž autoři získali Pulitzerovu cenu, čerpala showrunnerka Unbelievable Susannah Grantová, která má mimo jiné za sebou scénář filmu Stevena Soderbergha Erin Brockovich.

Unbelievable patří mezi to nejnapínavější, co v subžánru true crime (příběhy založené na  skutečných případech) v poslední době vzniklo. Série je přímo předurčená pro binge watching, přesto ale její sledování nepatří k únikovým ani příjemným zážitkům. Proces vyšetřování je zpodobněn jako cesta, která je mnohem častěji lemovaná neúspěchy a selháními než průlomovými objevy. Je to úmorná piplačka, kdy nejde o to proniknout do mysli charismatických zločinců, hlavním tématem jsou procesy policejního vyšetřování. Ukazuje se třeba, že interní manuál, který má pomáhat při objasňování znásilnění, může být zároveň návodem pro násilníky. Zjištění, jak snadno ho lze opatřit online, pak provází udivené konstatování, že předmětem pátrání dost možná nebude jediná osoba s určitým vzorcem chování, ale víc pachatelů, kteří si prostě přečetli stejnou knihu.

Opravdové detektivky

Odromantizování těžkých delikventů, ale také práce forenzních specialistů je dokonáno důsledným zachováním hlediska obětí. Šokující množství žen, s nimiž vyšetřovatelky mluví, má zkušenost s domácím násilím nebo sexuálním obtěžováním. Po znásilnění se cítí být vyloučeny i z dosud stabilních sociálních vazeb, zažívají doživotní ztrátu bezpečí a nedokážou se zbavit pocitu, že kdyby se byly chovaly jinak, možná by se jim nic takového nestalo. Detektivky spolu se svým týmem většinu času tráví fádní kancelářskou práci, na které se dále podílí spousta omylných nebo zkrátka jen laxních lidí. Hraje v ní roli faktor náhody a hromadění informací často vede do slepých uliček, kdy hrdinky frustrovaně konstatují: „Máme o tom chlapovi tři prdele informací, ale je nám to stejně k hovnu.“

Pro Karen Duvall a Grace Rasmussen je jejich práce hlavním životním posláním. Ani zdaleka ovšem nenaplňují stereotyp vyšetřovatelů zcela pohlcených svými případy a prakticky pořád se trápí otázkami, kde hledat motivaci a jak neselhat. Často jim totiž zbývá jenom vytrvalost a neustále hlodající vědomí, že dopadením jednoho monstra se svět automaticky nestane lepším místem k žití. A přestože se, jak samy konstatují, ve chvílích krize Karen upíná na víru, zatímco Grace k alkoholu, obě si uchovávají zvýšenou citlivost vůči nespravedlnostem páchaným na slabších a zranitelných. Schopnost soucitu s bližním v Unbelievable tedy rozhodně není cosi zbytného. Lidskost je naopak rozhodujícím předpokladem, díky němuž nakonec ve svém pátrání uspějí, a aspoň na chvíli v nás tak podrží naději, že sebesmutnější příběh nemusí vždycky končit zle.

Všechny obrázky: Netflix

Jarmila Křenková

Jarmila Křenková

Filmová publicistka na volné noze. Spolupracuje s Českým rozhlasem, o filmu a televizi mluví na Radiu Wave nebo ve vltavských Reflexích. Píše pro časopisy Cinepur,... Další články.

V diskuzi nejsou žádné komentáře

Vstoupit do diskuze

Nakoukněte do časopisu Heroine

Naše další projekty

Peníze

Bankomat slaví narozeniny. První v Česku nevěděl, kolik máte

Až kolem některého půjdete, můžete mu popřát. První bankomat v Česku začal fungovat právě před třiceti lety.

Peníze

Výpovědní doba nemusí být vždycky dva měsíce. Kdy je kratší nebo delší?

Na jiné výpovědní době se musíte dohodnout. Jsou ovšem výjimky, kdy je kratší nebo delší přímo ze zákona.

Finmag

Listopad 89 na vlastní čočku

Pokud jste před třiceti lety nebyli na Národní třídě osobně, zásah proti demonstrantům jste pravděpodobně viděli očima dokumentaristů Vlastimila...

Finmag

Překvapivé stavby Adama Gebriana: Mánes, radikální a krásný

Mimořádná formou – a kdysi I obsahem, říká Adam Gebrian o budově Spolku výtarných umělců Mánes.