Blíží se konec školního roku a s ním i uzavírání klasifikace. Je přijatelné, aby vyučující jako podklad pro hodnocení vyžadovali kompletní, rukou psané zápisky v sešitě za celý rok? A co když dítě sešit ztratí - musí ho tedy v červnu po večerech přepisovat? Čtenářstvo se ptá, odbornictvo odpovídá. Na EDUporadně s námi spolupracuje mentorstvo a členstvo z profesní organizace Učitelská platforma.
Dítě chodí na víceleté gymnázium. Blíží se konec školního roku a někteří učitelé jako podklad pro hodnocení vyžadují úhledně vedený sešit se všemi doplněnými zápisky. Bohužel dítě před týdnem sešit z jednoho předmětu ztratilo a nyní ho musí dopisovat po večerech, nesmí si ho okopírovat od spolužáků, protože „je to doklad, že v hodinách něco dělá". Dívala jsem se do školního vzdělávacího programu a nenašla jsem tam o hodnocení sešitů nic, pouze větu, že chování nesmí být zahrnuto do známky. Dítě se obává, že když budu kontaktovat přímo vyučujícího daného předmětu, bude mít v další docházce problémy. Co mám dělat?
Rozumím vám i vašemu dítěti – situace je velmi citlivá, protože se dotýká vztahu mezi žáky a vyučujícím. Ztráta sešitu je nepříjemná, ale nikoliv neobvyklá situace, a požadavek učitele, aby žák místo kopírování vše znovu ručně přepisoval, je nepedagogický, pokud je navíc spojen s hrozbou zhoršeného hodnocení.
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání stanoví, že hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu. Hodnocení je pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby žáků a doporučení školského poradenského zařízení. Forma vedení sešitu není ve vyhlášce uvedena jako hodnoticí kritérium. Pokud školní vzdělávací program neobsahuje požadavek na vedení portfolia nebo sešitu jako podmínku hodnocení, pak vyučující nemůže svévolně podmínit známku existencí sešitu nebo jeho estetickou úpravou. Sešit může být pomůckou pro hodnocení (např. známky ze samostatné práce), ale neměl by být samostatným hodnoticím kritériem.
Doporučuji zachovat klidný a věcný postup, který neeskaluje situaci, kontaktujte třídního učitele – spíše než předmětového. Můžete např. napsat e-mail v duchu: „Chtěla bych se poradit ohledně situace, která dítě trápí a má obavu ji řešit samo. Je možné zjistit, zda je hodnocení vedení sešitu formálně ukotveno v kritériích hodnocení, případně zda lze využít jinou formu doložení aktivity v hodinách?“ Nevstupujte rovnou konfrontačně (např. upozorněním na porušení legislativy) – to je lepší si nechat jako další krok, pokud se situace nezlepší. Případně kontaktujte výchovného poradce nebo zástupce ředitele, pokud máte obavu z odvety vyučujícího. Přeji Vám hodně sil a vyřešení nepříjemné situace k vzájemné spokojenosti.
Mgr. Petr Žák, ředitel Karlínské obchodní akademie
Text vyšel s podporou Nadace České spořitelny.
Děkujeme Učitelské platformě za spolupráci! Pokud máte dotaz týkající se vzdělávání, pošlete ho na [email protected]. Do předmětu uveďte EDUporadna. Případně můžete využít kontaktního formuláře níže.