Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Genderman 2020: Malý krok pro muže, ale velký krok pro genderovou rovnost

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

člověk | 2. 2. 2021 15:36

Ne, opravdu ani jedno pohlaví nemá preferenci péče vrozenou. To, že jí dělají převážně ženy není nic biologického, je to pouze věc genderu (tedy sociální role připisovaná nějakému pohlaví dle společenským norem v daném obdodí). Ve chvíli, kdy žena přestane kojit (což se dnes pohybuje kolem šesti měsíců věku dítěte) jsou s partnerem v péči naprosto rovnocenní.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

tomek | 29. 1. 2021 9:18

V čem jako spočívá genderová nerovnost? Mají snad ženy povinnost pracovat za méně peněz, více hodin, nebo pouze v určitých odvětvích? Existují data, že za STEJNÝCH parametrů dostanou ženy menší ohodnocení? Možná ta data ani nepotřebujeme, v přirozené ekonomice platí, že za menší výkon náleží menší odměna. Padni komu padni. Kdyby tomu tak nebylo a naopak by platilo, že ženám automaticky za stejnou práci náleží menší odměna, zaměstnavatelé by za těchto předpokladů preferovali ženy, které by za tzv. za méně peněz odvedly více muziky. Přijde mi to spíše, jako neopodstatněný boj o výhody.

Navíc je vtipně, že v boji za práva žen excelují spíše muži.

-13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Diskuze k článku:

tomek | 29. 1. 2021 9:18

V čem jako spočívá genderová nerovnost? Mají snad ženy povinnost pracovat za méně peněz, více hodin, nebo pouze v určitých odvětvích? Existují data, že za STEJNÝCH parametrů dostanou ženy menší ohodnocení? Možná ta data ani nepotřebujeme, v přirozené ekonomice platí, že za menší výkon náleží menší odměna. Padni komu padni. Kdyby tomu tak nebylo a naopak by platilo, že ženám automaticky za stejnou práci náleží menší odměna, zaměstnavatelé by za těchto předpokladů preferovali ženy, které by za tzv. za méně peněz odvedly více muziky. Přijde mi to spíše, jako neopodstatněný boj o výhody.

Navíc je vtipně, že v boji za práva žen excelují spíše muži.

-13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Pavlas | 1. 2. 2021 16:26 | reakce na tomek - 29. 1. 2021 9:18

Data, a skutečně reprezentativní z obrovského okruhu českých zaměstnavatelů, potvrzující, že ženy za stejnou! práci berou o 11% nižší odměnu, existují. Račte si z webu MPSV www.rovnaodmena.cz stáhnout výzkumnou zprávu vypracovanou ve spolupráci se Sociologickým ústavem AV. No a přesto, že ženy berou nižší odměnu za stejnou práci, neviditelné ruce trhu na tom nijak zvláště nesejde, asi tuší, na rozdíl od Vás, že tu pobíhají takoví malí lidi, říká se jim děti, a potřebují dost péče, kterou naše společnost spojuje velmi těsně s ženami. Plus neviditelná ruka trhu prostě mužům nadržuje, vychází z předsudků, že to co je maskulinní má větší hodnotu než to femininní, tak to v patriarchálních společnostech bohužel chodí ...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 2. 2. 2021 8:05 | reakce na Tomáš Pavlas - 1. 2. 2021 16:26

Kouknul jsem se na tu zprávu, a je zpracována naprosto nedostatečně. Např. u analýzy zaměstnání (jako jedné z 9 sledovaných proměnných) se zastavuje na úrovni dvou číselné klasifikace ekonomických činností.

Vysvětlím, v čem je problém. Máte třeba kategorii 83 "Řidiči a obsluha pojízdných zařízení". a teď na nižších úrovních se vám to větví na tří číselné podkategorie, např. 831 "Strojvedoucí a pracovníci zabezpečující sestavování a jízdu vlaků", atd. A dále ještě na nižší úrovně, až pětičíselné. Podstatné je, pokud chcete posuzovat rozdíl v odměňování žen a mužů, měl byste sestoupit co nejníž, protože může to být tak, že jedno z pohlaví může mít vyšší pravděpodobnost pracovat v jednom druhu zaměstnání a jiné v jiném.

Například u řidičů mohou mít muži větší tendenci pracovat více mezi řidiči tahačů nebo rychlé zdravotní služby, kteří jsou z dané kategorie odměňováni - řekněme - lépe, než řidiči dodávek a osobních vozidel, v nichž mohou být relativně více zastoupeny ženy, než mezi řidiči tiráků a sanitek. Pokud tedy nesestoupíte na tuhle specifikovanější rovinu analýzy, nemůžete podle mne tvrdit, že píšete o odměňování za stejnou práci. Autorky zmíněné zprávy se bohužel zastavily, jak jsem už konstatoval, na úrovni dvou číselné klasifikace.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 29. 1. 2021 5:16

Děkuji, článek mi otevřel oči. Zjistil jsem díky němu, že jsem vlastně feminista. V naší společnosti usiluju o to, aby nevznikly žádné bariéry a všichni měli stejné startovní podmínky a to bez ohledu na to, kde vyrůstali, jaké mají zázemí nebo jaké měli příležitosti v minulosti, nic z toho mě fakticky nezajímá. Ptám se na jediné: "co umíš?". Jo a pak ještě jaký si představují plat, o tom jsem dokonce schopen i celkem vyjednávat. Umíš vymyslet zapojení s MCU, navrhnout PCB pro BGA, naprogramovat FPGA, zkonstruovat plastikářskou formu s využitím FEM a CFD? Ok, bereme tě a nějaké fyzické či logické pohlaví je mi při tom úplně egál. Umíš založit papír do tiskárny, spustit Word, napsat mail, nepoplést fakturu přijatou a vydanou? Ok, stejný result.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Miroslav Král | 29. 1. 2021 11:52 | reakce na umfa - 29. 1. 2021 5:16

Bylo by hezké, kdyby to tak bylo. Bohužel feministky a feministé se snaží prosadit kvóty, kdekoli je to možné. Kvóty jsou v přímém rozporu s tím o čem píšete.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 29. 1. 2021 13:36 | reakce na Miroslav Král - 29. 1. 2021 11:52

Je to tak, některým lidem je rovnost příležitostí málo. Kladou za vinu "patriarchální společnosti", že samy nemají dostatečné technické vzdělání aby se mohly hlásit na ty odborné pozice které zmiňuji a požadují jakési kompenzace, typicky ve formě kvót :-)

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Sedmikráska | 29. 1. 2021 15:52 | reakce na umfa - 29. 1. 2021 13:36

Mám technické vzdělání, delší praxi než kolega, děláme stejné věci (i když on seká víc chyb), máme stejné přesčasy... Přesto bere víc. Když odešel jiný kolega, uvolnilo se jeho služební auto, také ho dostal on. .... Now what???

P.S. Děti nemám a nechci.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 30. 1. 2021 18:57 | reakce na Sedmikráska - 29. 1. 2021 15:52

Pokud chcete resit tento vas problem (a obecne libovolny problem), je nutno mit nezkreslena vstupni data a radne je analyzovat.

Ja osobne silne pochybuju, ze mate nizsi plat proto, ze jste zena.
To by logicky u vsech komercnich firem mely zeny sakra naskok, byt pri stejne kvalite levnejsi, co vic si muze firma prat. Vysokemu managementu je zcela u prdele, jaci Morloci tam dole hakujou.

Osobne tipuju pricinu vase nizsiho platu v jedne ci vice z nize uvedenych moznosti. Mate nizsi plat, protoze:
- jste si o vyssi nerekla
- jste nastoupila za nizsi mzdu a z te se jenom velice tezko roste
- se svym postavenim souhlasite, popr nijak nedavate najevo nespokojenost s nim


Ona vec je pomerne jednoducha. Kazdy vedouci depatrmentu ma mzdovy budget a musi plnit cisla, od tech se mu mzdy odecitaji. Navysovani platu je u vyssiho mgmt prakticky nepruchodne, popr za cenu brutalniho navyseni cisel pro vedouciho oddeleni (aby byla zachovana ziskovost), tim si jenom nasere do bot. Postoj vedouciho ja pak "diky za kazde nove rano" a hlavne do niceho nehrabat. Protoze kdyz prida Bozene, ozve se Jarca atd atd...
Naopak, pokud vedouci potrebuje na urcity projekt uplne noveho cloveka, a narust headcountu si obhaji, pozadavek preposle na HR department a ten uz temito omezenimi svazany neni. A tak maji nove prichozi lidi po skole vyssi platy, nez dlouholeti pracovnici, anzto levneji HR nikoho nesehnal.

A je jenom velice malo firem, kterych se vyse popsany problem netyka, vetsin viz vyse.
V takove firme je mozno dosahnout zvyseni platu jedine odchodem, coz, je IMHO i pripad vaseho odesleho kolegy.
S druhem reprodukcnich organu daneho pracovnika to nema spolecneho nic.

A pokud jste opravdu presvedcena, ze korenovou pricinou vaseho problemu je vase pohlavi, vas usudek je IMHO mylny a tedy zakonite vedouci k nevhodne strategii vyjednavani.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pinochet | 30. 1. 2021 14:31 | reakce na Sedmikráska - 29. 1. 2021 15:52

PS: Opravdu nemáte děti, protože nechcete, nebo je to proto, že je nikdo nechce s vámi?

-9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

člověk | 1. 2. 2021 8:31 | reakce na Pinochet - 30. 1. 2021 14:31

Máte trauma ze vzdělaných žen? To je ale váš problém.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

ooou | 30. 1. 2021 18:34 | reakce na Pinochet - 30. 1. 2021 14:31

zabil

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pinochet | 30. 1. 2021 14:16 | reakce na Sedmikráska - 29. 1. 2021 15:52

Když dva dělaj totéž, neni to totéž. Možná je to celosvětové spiknutí patriarchátu proti vaší osobě. A nebo prostě akorát děláte hůř a pomalejc, jen to ze svý perspektivy nevidíte. Co je asi pravděpodobnější?

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 29. 1. 2021 21:51 | reakce na Sedmikráska - 29. 1. 2021 15:52

Důvodů může být víc, řešení jediné.
Najděte si jiné místo a udělejte to co ten kolega - odejděte. Před tím ještě můžete zkusit požádat o zvýšení platu a když to neprojde, prostě se na ně vykašlete.
K těm důvodům: může tam být nějaká proměnná, o které nevíte nebo kterou podceňujete. Nebo ten lépe placený kolega jednoduše nastoupil později a Vy máte ještě starý plat a neřekla jste si o zvýšení. Nebo jste jen nebyla dost odvážná při vyjednávání o platu při nástupu. Nebo je Váš šéf typ bezskrupulózního ranaře a dozvěděl se, že z nějakého důvodu nemůžete jít pracovat jinam a teď toho takhle využívá. A tisíc jiných příčin, které ale můžu jen tipovat, protože neznám detaily. Jen Vás můžu ujistit, že ani chlapi nemají stejné platy za zdánlivě stejnou práci (a už vůbec ne za stejnou pozici nebo stejné vzdělání), protože se tam vždycky vyskytne něco, čím se liší.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Sedmikráska | 1. 2. 2021 8:35 | reakce na umfa - 29. 1. 2021 21:51

O zvýšení jsem si říkala. Proběhlo velice kosmetické, prý víc firma nemá a já přece můžu kdykoliv na mateřskou... No už se ohlížím jinde a odejdu. Ale ne na mateřskou, ale do jiné firmy.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 1. 2. 2021 11:05 | reakce na Sedmikráska - 1. 2. 2021 8:35

A tak to má být.
S tou mateřskou ... no bohužel, to už je tak. Statisticky to tak vychází a firma do hlavy nikomu nevidí. Mně taky holky říkají, že děti neplánují :-) Sice zbytečně, protože se na to neptám a vlastně je mi to úplně fuk a stejně se většinou pletou a na tu mateřskou dřív nebo později odejdou (i když si třeba samy poctivě myslely, že ne nebo že to za ně odkroutí manžel)).

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

člověk | 1. 2. 2021 11:17 | reakce na umfa - 1. 2. 2021 11:05

Prosím jak jako"ZA NĚ odkroutí manžel"? To není jejich povinnost. To, že manžel nastoupí na rodičovskou, neznamená, že je tam místo ženy. Fakt ne.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 1. 2. 2021 16:22 | reakce na člověk - 1. 2. 2021 11:17

Kdybyste věnoval/a pozornost tomu co píšu a ne tomu co si představujete, tak byste věděl/a, že mluvím o statistice neboli o tom, jak to obvykle je. Pak to "za ně" samozřejmě platí, protože aspoň co se mého obzoru týká, na rodičovskou dovolenou nastupují s naprostou převahou ženy a dokonce porod a šestinedělí si dovolují ženy absolvovat zcela výhradně. Zaměstnavatel proto do svých plánů do budoucna počítá s tím, že žena v určitém věku pravděpodobně v příštích x letech nastoupí rodičovskou dovolenou, zatímco muž nikoliv. Samozřejmě, může mu něco udělat čáru přes rozpočet, zaměstnanec může odejít, onemocnět, zemřít a podobně, nicméně to tak obvykle nebývá. Korelace je dost silná na to, že větší firma, kde je většina pracovních pozic zaměnitelná, na tom může stavět své obchodní plány.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

člověk | 2. 2. 2021 9:30 | reakce na umfa - 1. 2. 2021 16:22

I jako muž můžu jít na rodičovskou a přesně vaše stereotypní vyjadřování a přemýšlení udržuje status quo, kdy jde na rodičovskou minimum mužů. Partnerka by zas ráda zůstala v práci, ale přesně kvůli takovým, jako jste vy, že jí nebudete věřit, že fakt na rodičák nechce, to asi bude muset odkroutit ona, protože na vyšší plat se dostává těžko (stejně jako Sedmikráska).

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 3. 2. 2021 8:17 | reakce na člověk - 2. 2. 2021 9:30

Je vidět, že nevíte jak to tady bývalo za socíku. Ujišťuji Vás, že jsme tady situaci, kdy ženy byly pracovně prakticky zcela rovny mužům už měli (prakticky znamená, že jim zákon zakazoval přidělovat extrémně těžké fyzické práce). Byly soustružnice, hutnice, traktoristky, to fakt existovalo. Byl to dokonce státní program, prosazovaný a řízený kvótami. Jenže ony nějak neměly zájem a všechno to vyšlo do ztracena a přirozeně se to vrátilo do současného stavu. A ony pořád nemají zájem, jsou profese, které prostě nechtějí vykonávat. Už jsem to tu zmiňoval, jedno z oddělení které mám ve firmě na starosti je vývoj elektroniky. Počet žen je tam NULA protože tahle práce žádnou ženu nezajímá a hlásí se na tyhle pozice jen výjimečně a to ještě spíš náhodně a z neinformovanosti. Při tom já bych tam ženskou vzal s radostí (a kdyby byla hůř placená než muž tak ještě raději) a nejvyššímu vedení je doslova u prdele kdo tam dole tu práci oddře :-) Tohle je podle mě důkaz, že ženy a muže zajímají jiné věci.

Osobně myslím, že to bude obdobné jako bývala někdejší otázka, jestli je povaha člověka vrozená nebo získaná. Strašně se to v mé době (tj. hlubiny minulého tisíciletí) na společenskou objednávku zkoumalo a zjistilo se, že překvapivě velká část vzorců chování je daná geneticky po rodičích a zároveň je překvapivě velká část vzorců chování naučená zejména v raném dětství od rodičů. A totéž je imho u pohlaví. Vždyť se stačí podívat, že holčičky si většinou hrají jinak než kluci.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

grg | 2. 2. 2021 11:43 | reakce na člověk - 2. 2. 2021 9:30

A bolo skôr vajce alebo sliepka?

Čo ak ten status quo je primárne daný biologicky, tým, ktoré pohlavie primárne preferuje starostlivosť o malé deti (och, musím si nafackovať, som tak strašne nekorektný! A ani som nepoužil "gender" ale to spiatočnícke "pohlavie") a nepohodlie pre toho, kto to má náhodou inak, vyplýva z prostej menšinovosti danej preferencie. Asi tak, ako ja neviem dnes kúpiť slušný tlačítkový či nebodaj QWERTY telefón (niečo ako bývala Nokia E52 či E63 - telefóny "pre seniorov" a rôzne lacné pseudovýrobky s mizerným ovládaním moju potrebu neuspokojujú), keďže trh ponúka len samé veľké matlacie pádla.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

člověk | 2. 2. 2021 15:39 | reakce na grg - 2. 2. 2021 11:43

P.S. možná kdybyste si něco o tom genderu našel (přestože se mu bráníte viz váš příspěvek) a dovzdělal se, tak to pochopíte.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

člověk | 2. 2. 2021 15:36 | reakce na grg - 2. 2. 2021 11:43

Ne, opravdu ani jedno pohlaví nemá preferenci péče vrozenou. To, že jí dělají převážně ženy není nic biologického, je to pouze věc genderu (tedy sociální role připisovaná nějakému pohlaví dle společenským norem v daném obdodí). Ve chvíli, kdy žena přestane kojit (což se dnes pohybuje kolem šesti měsíců věku dítěte) jsou s partnerem v péči naprosto rovnocenní.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

grg | 2. 2. 2021 17:46 | reakce na člověk - 2. 2. 2021 15:36

"Ve chvíli, kdy žena přestane kojit (což se dnes pohybuje kolem šesti měsíců věku dítěte) jsou s partnerem v péči naprosto rovnocenní."

Pardon, ale toto je úplný bullshit.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Člověk | 2. 2. 2021 19:19 | reakce na grg - 2. 2. 2021 17:46

Proč? Co mimo kojení muž nedokáže nebo neumí? A prosím prokazatelně, ne jen stereotypy a vaše pocity...

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Miroslav Král | 29. 1. 2021 17:10 | reakce na Sedmikráska - 29. 1. 2021 15:52

Když si vás v práci neváží, najděte si jinou.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu