Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Uzel zahradníkem 9. Uklidit, uvařit a nezatěžovat starostmi

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Lolla | 26. 1. 2021 10:32

Jako vždy skvělé!!!

Jen bych chtěla zmínit, co mi chybí v odstavci o PO-PO a DU-PO. Když se povznesu nad stereotyp o věčně mluvících ženách a mlčících mužích, stejně mě zaráží, jak předpokládá naprostou absenci průniku zájmů muže ženy. Nezapomíná jen na touhu a potřebu mužů popovídat si, ale rovnou vylučuje, že témata nadhozená ženou budou muže zajímat. Natož aby vznikla diskuze. Jediný dialog, který zmiňuje je kontrola pozornosti. Velice smutné.

Tuto absenci společných témat si vysvětluji následovně. Zdá se mi, jakoby Uzel rozděloval lidi jen do pár archetypů, které jsou ostře vyhraněné, nemají společnou podmnožinu vlastností, co náleží jednomu archetypu, zákonitě nenáleží ostatním.. Archetyp MUŽ- fajn inteligentní chlapík, pohodář, jediné co chce, je sex poklidný život. Archetyp MANŽELKA - M´áňa Kropáčková z pavlače s natáčkami... když přijde Franta z hospody drží v ruce váleček. Smyslem její existence je zkazit muži každou radost. Je to krystalizace socialistických stereotypů o ženách. Archetyp MILENKA- sexy mladá sekretářka (sestřička) zlatokopka, krystalizace všech západních stereotypů o ženách. V moment svatby se okamžitě mění v archetyp MANŽELKY. Nic dalšího. (OK, možná okrajově ještě archetyp FEMINISTKA, tedy osoba žárlivá, která nenávidějící muže.)

Zajímalo by mě, jestli je přímá souvislost s výběrem oboru gynekologie/porodnictví a jeho misogynie. Docela mě ta představa děsí, že někdo, kdo nenávidí ženy, je doprovází v tak citlivých chvílích jako je porod. Nebo to misogyna prostě ,,táhne" do oboru, kde žena odhaluje intimní partie jen na vyzvání (v českých poměrech trochu rozkaz?), což ji přirozeně posouvá do ponížené role proti osobě, která pak tyto partie zkoumá. Je dost nechutná představa, že lékař tyto své ,,výhody" silnější pozice zneužije k pocitům vlastní nadřazenosti. V případě porodu rodička k tomu všemu ještě prožívá obrovskou bolest a trpí. Je zde takových porodníků více? Nedivila bych se, nerespektování intimity a vůle rodících žen je zde pověstná.

+77
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

umfa | 26. 1. 2021 15:28

Jen okrajově k okrajové poznámce: archetyp feministky nepředstavuje nenávist k mužům, ale naopak k ženám a nejvíc nenávidí sama sebe za to, že je žena.

-12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Diskuze k článku:

B | 3. 2. 2021 22:59

Nj, je to takovej starožitnej falus. Kdo mu ta jeho moudra žere, musí m´ít taky v hlavě salát. Můžem jen doufat, že on a jemu podobní brzy vymřou.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

beta samec | 26. 1. 2021 14:59

Vše o rolích do kterých jsou ženy společností tlačeny bylo řečeno, teď je na nich, aby své rovnoprávné postavení vyžadovaly skutečně důsledně, ne jako ta holka co jsem se s ní seznámil loni v autobusu. Zapovídali jsme se, pak jsme měli párkrát rande, standardní postup. Naposledy přišla řeč na rovnoprávnost a ona že až se vdá, bude trvat na tom, že všechny práce se dělají na střídačku, jednou žehlí ona, jednou manžel. Jeden den uspává mimino ona, jednou manžel. Souhlasil jsem. Za týden mi dost naštvaně volala, proč se neozvu, ani tu blbou zprávu na Messenger nepošlu? Já na to, že jsem to pochopil tak, že jednou se ozvu já, jednou ona a protože jsem zatím volal jen já, byla logicky řada na ní. Od té doby jsem jí už neviděl.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

MK | 26. 1. 2021 15:28 | reakce na beta samec - 26. 1. 2021 14:59

To bude zrejme tým, že v randení ženy od mužov ešte stále vyžadujú patriarchálne NESTA a OSTA, aj napriek tomu, že doba sa už zmenila.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

grg | 28. 1. 2021 11:12 | reakce na MK - 26. 1. 2021 15:28

Alebo že ženy (nie všetky samozrejme) vyžadujú od mužov to, čo od seba nie - rozumej, kombinovať pre seba výhody partiarchátu aj feminizmu...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MK | 26. 1. 2021 13:13

Ten prvý tip v odporúčanej literatúre v sekcii "Pro veřejnost" na stránke "amrp.cz" (kde treba hľadať "kvalitnější uchopení partnerských vztahů") ma pobavil. Škoda že táto stránka nebola odporučená už v 6.diele, tam by táto irónia o čosi lepšie vynikla :)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kamil Fila | 27. 1. 2021 15:37 | reakce na MK - 26. 1. 2021 13:13

Jaj, ta literatura je dost hell

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MK | 28. 1. 2021 13:19 | reakce na Kamil Fila - 27. 1. 2021 15:37

To, že nikomu z asociácie manželských poradcov nevadí, aké nezmysly sa odporúčajú na stránke, ktorá ich zastrešuje, mi príde ako násobne väčší problém, v porovnaní s p. Uzlom. Cieľovou skupinou p. Uzla sú prevažne starší ľudia, ktorých názor sa vyformoval v minulosti a p. Uzel ich v ňom len utvrdzuje Ale je naivné si myslieť, že keby odišiel do ústrania, tak si média za neho nedokážu nájsť náhradu, ktorá bude produkovať rovnaké stereotypy ako on. Prípadne, že nejaký Honza Vojtko by predstavy o mužoch a ženách mohol u Uzlovej cieľovky nejak zmeniť. A mladá generácia, ktorá je jediná formovateľná, si berie názory p. Uzla k srdcu asi tak ako názory na vzťahy a sex akéhokoľvek 70 ročného dôchodcu - teda nijak.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Kamil Fila | 28. 1. 2021 15:24 | reakce na MK - 28. 1. 2021 13:19

Ono jim to třeba i vadí, Honza Vojtko tu literaturu určitě neschvaluje, jen je to velká organizace.

Mužeme si jinak, samozřejmě, říkat, že mladá generace se nezajímá o to, co jim říkají lidé 70+. Akorát, že Radim Uzel přednáší běžně na základních a středních školách a pro spoustu školáku to je jediné, co za celou dobu zažijí. A opakování stereotypu je běžné i u mladé generace. Stereotypy slyší od rodiču a pak ve škole a je vlastně těžké přijít na něco svého.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MK | 28. 1. 2021 17:58 | reakce na Kamil Fila - 28. 1. 2021 15:24

Kamil Fila, Vy si skutočne myslíte, že 1 prednáška od srandovného "dedka" má pre 16 ročných adolescentov formujúci zážitok na ich sexuálne a genderové názory? Vo veku, keď sa prirodzene búria voči všetkému, čo počujú od starších ľudí? Pre generáciu, ktorá strávi 5h denne na internete? V dobe, ktorá neuznáva formálnych odborníkov a lekárov ale verí viac youtuberom a blogerom?
https://www.youtube.com/watch?v=vS7eHt53aoY

To že píšete tieto články je skvelé, len si by som až tak nepreceňoval vplyv p.Uzla.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 28. 1. 2021 18:50 | reakce na MK - 28. 1. 2021 17:58

Vymezit se vůči starší autoritě je oblíbený trik autorů, kteří vstupují na "trh myšlenek". Buď to čtenáře zaujme a pak to autora vytáhne rychle nahoru nebo po něm pes neštěkne a pak se nic neděje, to by bez toho neštěkl ani tak :D To je celé.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MK | 28. 1. 2021 20:34 | reakce na umfa - 28. 1. 2021 18:50

Mne naopak prídu texty od KF zaujímavé a dobre vyargumentované. Určite sú podnetnejšie ako väčšina článkov, ktorá sa na tomto web magazíne zverejňuje. Podľa mňa sú jeho texty potrebné ako munícia pre tisícky ich čitateľov, a môžu poslúžiť pri búraní väčšinových patriarchálnych názorov v každodenných názorových stretoch. Len mi príde absurdná predstava, že hodinová powerpointová prezentácia srandovného "dedka" má na svedomí "zničené" životy mnohých školákov. Pritom každý rodič vám povie aké ťažké je pri sexuálnej výchove súperiť s internetom a názormi ich rovesníkov. Ale hold, Radim Uzel so svojou charizmou prekonávajúcou všetky FB a instagramové celebrity, to podľa všetkého dokáže :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Kamil Fila | 29. 1. 2021 16:26 | reakce na MK - 28. 1. 2021 20:34

Nemyslím si, že je hodinová přednáška formuje nebo mění názory teenageru. Ona ale potvrzuje stereotypy, které jsou všude kolem nás. A ono v podstatě neexistuje nic moc jiného. Jaká česká celebrita nebo influencer zastává otevřeně feministické názory? Teenageři možná rebelují, ale být opravdu rebel proti systému, jenž je pro muže pohodlný, nedává moc smysl. Tento sebepřesah má v nácti minimum lidí.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MK | 30. 1. 2021 10:20 | reakce na Kamil Fila - 29. 1. 2021 16:26

To, že Radim Uzel neformuje a nemení názory teenagerov, ale je len jedným z x ďalších zdrojov, ktorý potvrdzuje stereotypy, je už čosi iné ako predošlé tvrdenie že "pro spoustu školáku to je jediné, co za celou dobu zažijí", a na tomto sa kľudne zhodneme. Inak prečo sa pri celebritách obmedzovať len na české prostredie a opomenúť vplyv hollywoodu a popmusic, kde by ste napríklad u žien len ťažko hľadali názory typu UU, NESTA, OSTA a SEZA. To s tým rebelovaním som mal na mysli skôr že 16 roční nemajú radi, keď im nejaký dôchodca kecá do života, určite som tým nemyslel, že prekuknú aktuálnu ideológiu.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MS | 26. 1. 2021 12:11

Problém není v původním Kratochvilovi, ten jen popsal ňáký stav, který odpovídal společenským poměrům před 60 lety. Problém je neustále zakopavani se do těchhle stereotypů, který propaguje pan Uzel. V čem je problém současných vztahů je, že nás nikdo neučí 1. sdělovat svoje potřeby 2. efektivně řešit konflikty jako součást vztahů.
To ostatně jasně ukazuje i ten odkazovanej komiks měla jsi mi to říct. Z mého pohledu je to jednak příklad nezvládnutí komunikace partnerů a druhý extrém a protiklad uzlovstvi. Je za prvé o ženě, která předpokládá u muže existenci křišťálové koule a proto neřekne na rovinu co by potrebovala.Druhý můj zásadní problém tohoto dílka je, že vlastně dává důležitost jen tomu co tam dělá žena (bublinky věci co má zařídit u nakupu). Vůbec nebere v potaz, že její partner může mít v hlave úplně podobnou bublinu
třeba: koupit zarovku do spizky, zaplatit pojistku
na auto, objednat dovolenou, je na účtu dost peněz na hypotéku?, domluvit s jeho matkou hlídání dětí na víkend. ..Je dobré si tyhle věci říkat dělám tohle a tohle....naučit se nebrat to jako výčitky a povel k obhajobe. Naučit se neříkat to jako vycitku....A o tom by se daly psát stohy populárně vztahovy psychologických článků. Ono je zábavnější a populárnější opakovat tady tyhle nejproflaklejsi "starý dobrý pravdy" z dob kdy svět byl ještě v pořádku a smělo se plácat po zadku.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 29. 1. 2021 10:12 | reakce na MS - 26. 1. 2021 12:11

Pobavila mě představa, že by můj manžel - jinak fajn chlap a super táta - měl v hlavě bublinu ve které by figurovala "žárovka do spížky" nebo ještě mnohem lepší je bublina "domluvit hlídání dětí na víkend". To je vážně vtipná představa.
Co se týká objednání dovolené nebo zaplacení pojistky na auto - vidím spíš bublinu "co mi to zas připomínala že mám udělat".

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MS | 31. 1. 2021 22:23 | reakce na Jana - 29. 1. 2021 10:12

Vy nevíte, jakou bublinu má v hlavě váš manžel? Mám pro vás skvělý tip. Zeptejte se ho......

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MS | 1. 2. 2021 14:30 | reakce na MS - 31. 1. 2021 22:23

jinak to co jste napsala mi vlastně přijde hloupé. Stějně hloupé jako říct "pobavila mě představa, že moje manželka má v hlavě bublinu, že musí koupit dítěti nové kalhoty, protože vyrostlo o dva cm"

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lolla | 26. 1. 2021 11:11

Pozn. Rodící ženy mají z nařízení ministerstva výjimku ohledně nošení roušek při porodu.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lolla | 26. 1. 2021 10:32

Jako vždy skvělé!!!

Jen bych chtěla zmínit, co mi chybí v odstavci o PO-PO a DU-PO. Když se povznesu nad stereotyp o věčně mluvících ženách a mlčících mužích, stejně mě zaráží, jak předpokládá naprostou absenci průniku zájmů muže ženy. Nezapomíná jen na touhu a potřebu mužů popovídat si, ale rovnou vylučuje, že témata nadhozená ženou budou muže zajímat. Natož aby vznikla diskuze. Jediný dialog, který zmiňuje je kontrola pozornosti. Velice smutné.

Tuto absenci společných témat si vysvětluji následovně. Zdá se mi, jakoby Uzel rozděloval lidi jen do pár archetypů, které jsou ostře vyhraněné, nemají společnou podmnožinu vlastností, co náleží jednomu archetypu, zákonitě nenáleží ostatním.. Archetyp MUŽ- fajn inteligentní chlapík, pohodář, jediné co chce, je sex poklidný život. Archetyp MANŽELKA - M´áňa Kropáčková z pavlače s natáčkami... když přijde Franta z hospody drží v ruce váleček. Smyslem její existence je zkazit muži každou radost. Je to krystalizace socialistických stereotypů o ženách. Archetyp MILENKA- sexy mladá sekretářka (sestřička) zlatokopka, krystalizace všech západních stereotypů o ženách. V moment svatby se okamžitě mění v archetyp MANŽELKY. Nic dalšího. (OK, možná okrajově ještě archetyp FEMINISTKA, tedy osoba žárlivá, která nenávidějící muže.)

Zajímalo by mě, jestli je přímá souvislost s výběrem oboru gynekologie/porodnictví a jeho misogynie. Docela mě ta představa děsí, že někdo, kdo nenávidí ženy, je doprovází v tak citlivých chvílích jako je porod. Nebo to misogyna prostě ,,táhne" do oboru, kde žena odhaluje intimní partie jen na vyzvání (v českých poměrech trochu rozkaz?), což ji přirozeně posouvá do ponížené role proti osobě, která pak tyto partie zkoumá. Je dost nechutná představa, že lékař tyto své ,,výhody" silnější pozice zneužije k pocitům vlastní nadřazenosti. V případě porodu rodička k tomu všemu ještě prožívá obrovskou bolest a trpí. Je zde takových porodníků více? Nedivila bych se, nerespektování intimity a vůle rodících žen je zde pověstná.

+77
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 26. 1. 2021 15:28 | reakce na Lolla - 26. 1. 2021 10:32

Jen okrajově k okrajové poznámce: archetyp feministky nepředstavuje nenávist k mužům, ale naopak k ženám a nejvíc nenávidí sama sebe za to, že je žena.

-12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Unicorn horn | 26. 1. 2021 21:02 | reakce na umfa - 26. 1. 2021 15:28

Ty by ses měl nenávidět za to, že nemáš mozek.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lolla | 26. 1. 2021 16:06 | reakce na umfa - 26. 1. 2021 15:28

Je to možné. Jím stvořenou karikaturu feministky, aby se jim mohl vysmívat, jsem hlouběji nestudovala. Nemám na to žaludek

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 26. 1. 2021 16:37 | reakce na Lolla - 26. 1. 2021 16:06

To je moje vlastní pozorování, práce titulní postavy článku jsem nečetl.

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lolla | 26. 1. 2021 11:09 | reakce na Lolla - 26. 1. 2021 10:32

Tohle není komentář pro pana Filu, spíše pro čtenáře neznajícího zdejší poměry... kdyby někdo pochyboval, jak je těžké ubránit si svá práva v porodnici. V zemi, kde oficiálně lékaři potřebují ke každému úkonu informovaný souhlas. Tohle jsou příběhy žen z českých porodnic:

,,Je to těžký, no. Ja mám osobní zkušenost z Hořovic před 4 lety takovou, že jsem měla v porodním plánu jen obyčejné dotepani pupecniku a ikdyz jsem se snažila vzít dceru a chránit pupečník, musela jsem se s doktorkou prát, kopnout ji do břicha, křičet na ni a stejně nám ho přestřihla. Doporučuju hodně dobře se připravit"

,,Mě v porodnici ani neupozornili dopředu, že test budou dělat. A to jsem nastupovala na vyvolávačku, takže jsme byli na příjmu domluveni předem.. při nástupu mi sebrali všechno oblečení ve kterém jsem přišla a nesměla jsem si vzít na pokoj ani tílko, protože je prý kontaminované z venku.. přitom jsem si ho ráno oblékla pod tričko, sedla do auta a vylezla za 15min u porodnice..Ale okey. Pak na mě během příjmu a vypisování papíru najednou beze slova vytáhla špejli a prý pokud si nenechám udělat test, musím rodit v roušce."

,,Tak jsem dnes zažila něco, co jsem u svého gynekologa (chdím k němu 16let) nikdy nečekala. Jsem dnes 38+6 a pan doktor po té, co zjistil že nemám žádné poslíčky a stahy (po tom co mi řekl, že mít je dopředu nebo nemít, ani jedno není špatně) a že budu rodit asi spíš po termínu, tak se rozhodl mi v rámci VV udělat Hamiltona, aniž by se zeptal nebo mi to řekl dopředu. Byla to příšerná bolest a když jsem slezla z kozy, jen mi řekl, že mi zkrátil porod o 30 min a že už mám chodit do porodnice. Že to byl Hamilton jsem zjistila až když si to mumlal při zápisu do zprávy. Cca do 5 min mi spadl tlak a skoro jsem omdlela, museli mě se sestřičkou položit na lehátko. Když jsem se vzpamatovala a mohla vstát, měla jsem tlak 80/55. Mám za sebou informovaný kurz s vysvětlením všech možných zákroku a jejich NÚ a věděla jsem, že Hamiltona nechci. Věřila jsem svému dr. a nečekala, že by se pokusil to udělat před termínem a bez toho aniž by mi to řekl, vždy se mnou mluvil. Cestu domů autem jsem brečela, volala PA a teď mám nedůvěru v lékaře a strach jít do porodnice ještě větší. Nejhorší na tom je ten pocit zneužítí a bezbranosti vůči někomu, komu jsem věřila. Takže konec těhotenství jsem strávila nervózní, ať nezačnu rodit. "

Těch příběhů jsou tisíce, tohle je jen příklad...

+21
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lolla | 26. 1. 2021 11:13 | reakce na Lolla - 26. 1. 2021 11:09

Pozn. Rodící ženy mají z nařízení ministerstva výjimku ohledně nošení roušek při porodu.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 26. 1. 2021 7:28

Považuji tento díl za velmi nezdařilý, na rozdíl třeba od minulého. Kamil Fila především nepochopil, že Kratochvilova vztahová očekávání nejsou normativní (tedy neříkají, že to tak má být), ani netvrdí, že to tak je v pořádku. Kratochvíl prostě formuloval očekávání, která podle jeho zkušeností párového terapeuta měli muži a ženy v partnerství v době, kdy to zkoumal, tedy řekněme v 60. a 70. letech. A tato odlišná očekávání podle něj způsobovala ve vztazích potíže, čili nemyslel to tak, že by se jim muži a ženy měli/y nutně přizpůsobovat, ale že by o nich měli vědět a pracovat s nimi. Jestli to je tak stále, je úkolem pro další generace terapeutů, těžko očekávat od SK, že bude dělat ve svém nynější věku výzkumy, které by jeho pojetí aktualizovaly nebo korigovaly.

Respektive, problematičnost Filova textu spočívá v tom, že původní Kratochvílovo ne-normativní pojetí na jednom místě explicitně uvádí, ale na různých místech s tím jakoby polemizuje, což je pochopitelně absurdní. Buď má nějaké spolehlivé výzkumy, že se Kratochvíl ve své době mýlil a neplatilo to ani empiricky, anebo si bude muset vyjasnit, a) jak to původně mínil SK, b) jak se to v pokroucené podobě traduje v příručkách třetího nálevu a u druhořadých popularizátorů třídy dr. Uzla.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Daniel B. | 27. 1. 2021 13:27 | reakce na Martin B. - 26. 1. 2021 7:28

Však Kamil Fila také netvrdí, že by Kratochvíl považoval své poučky za pevně dané a v pořádku, viz:

"... Jeho záběr je ale naštěstí mnohem širší, než jak jej redukuje Radim Uzel. V magazínu Dáma.cz se v roce 2013 ptala redaktorka Marta Fenclová na ony poučky s dovětkem: ´´'Myslíte si, že to pořád platí?'. Kratochvíl reaguje: 'Já myslím, že u nás ano. Jednou jsem přednášel v USA na sociologické katedře, a když jsem to tam zmiňoval, přítomné ženy byly naštvané a ptaly se, zda u nás nemáme feministické hnutí a zda si u nás ženy nechají něco takového líbit. Musel jsem vysvětlovat, že netvrdím, že by to tak mělo být, ale že tohle naše ženy a muži často očekávají a že by byli rádi, kdyby to tak bylo.'"

a

"Jeho 'obdiv stále' v sobě obsahoval především doporučení nenadávat ani se nevysmívat, ale svou emoci sdělovat. Spíš než o chválu šlo o neútočnost v krizových situacích: 'Mrzí mě, že chodíš domů pozdě.' ... – jelikož na takové věty se dá reagovat věcně."

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 30. 1. 2021 9:49 | reakce na Daniel B. - 27. 1. 2021 13:27

Ještě jednou pro alternativní intelektuály, nejsou to "poučky", protože nikomu neradí, jak se má chovat. Kratochvíl formuloval typická očekávání mužů a žen ve vztahu, empirický zjištěná ze své praxe. Čili, neříká: chovej se podle toho a toho modelu, ale říká: buď si vědom/á, že tohle typický partner opačného pohlaví očekává, aniž to víš (protože ty máš jiné) a zařiď se s tím vědomím podle své úvahy.

Problém Filova textu není v tom, že by to Kratochvílovo vysvětlení nenapsal /vždyť v komentáři výše píšu o explicitní zmínce/, ale v tom, že dále v textu to považuje za poučky, a také v tom, že v celém textu není vždy zřejmé, kde jeho výtky směřují a) k očekáváním mužů a žen, b) k teorii SK, c) k intepretaci dr. Uzla.

A také v tom, že kolísá mezi vědomím ne-normativnosti Kratochvílových modelů a jejich kritizováním v okamžiku, kdy na to zapomene, a domnívá se, že jde o poučky, a tedy například, že údajně nakládá víc na ženy, než na muže. Ne Kratochvíl, doprčič, ale empiricky zjištěná očekávání cosi nakládají na muže a na ženy. Tak doložme, že se Kratochvíl empiricky mýlil a vyzkoumal to tehdy blbě (což bude dost těžké, protože ten vzorek už nemáme k dispozici), nebo se zdržme podobných komentářů. Tohle směšování rovin výkladu dělá z textu bohužel břečku.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Kamil Fila | 26. 1. 2021 9:46 | reakce na Martin B. - 26. 1. 2021 7:28

Ale vždyt z článku jasně plyne b)

+18
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 26. 1. 2021 10:10 | reakce na Kamil Fila - 26. 1. 2021 9:46

To zdaleka neplyne jasně, právě tu nejasnost textu kritizuji.

Uvedu příklad : "Ten kontrast mluví sám za sebe. Muž: chci mít navařeno, uklizeno, žádné starosti, neustálý přístup k sexu, a aby mi partnerka říkala, jak jsem skvělý, i když se o mě stará jako máma. Žena: Chci, aby mě měl rád a nechoval se jako úplný pařez."

Takže, co vlastně kritizujete jako "kontrast"? a) očekávání mužů a žen b) teorii SK nebo b) Uzlovu interpretaci? Vždyť tohle, co píšete, plyne už z původního pojetí SK, takže jako byste v tu chvíli kritizoval zároveň všechny tři roviny a), b) i c), anebo jen jednu z těchto rovin, ale není jasné, kterou. Protože pokud byste chtěl tvrdit, že vám jde jen o Uzla, tak to je mimo, protože, opakuji, to, co jste napsal, plyne už toho původního pojetí.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 26. 1. 2021 10:17 | reakce na Martin B. - 26. 1. 2021 10:10

Nebo: "I Kratochvíl však zůstává u toho, že hlavní vztahovou práci musí oddřít ženy, jeho poučky nemíří stejnou měrou k emoční výchově mužů." Kamil Filo, ještě jednou, to nejsou "poučky", ale poznatek o standardním očekávání. SK neříká, co mají nebo nemají muži a ženy dělat, ale upozorňuje na to, co lidé očekávají nebo očekávali v minulosti, často ke své škodě.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Kamil Fila | 27. 1. 2021 15:40 | reakce na Martin B. - 26. 1. 2021 10:17

"I Kratochvíl však zůstává u toho, že hlavní vztahovou práci musí oddřít ženy, jeho poučky nemíří stejnou měrou k emoční výchově mužů." Kamil Filo, ještě jednou, to nejsou "poučky", ale poznatek o standardním očekávání.

- Tady nemáte pravdu. Ty věty citové v článku jsou jasně víc ukoly pro ženy

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 26. 1. 2021 10:17 | reakce na Martin B. - 26. 1. 2021 10:10

Nebo: "I Kratochvíl však zůstává u toho, že hlavní vztahovou práci musí oddřít ženy, jeho poučky nemíří stejnou měrou k emoční výchově mužů." Kamil Filo, ještě jednou, to nejsou "poučky", ale poznatek o standardním očekávání. SK neříká, co mají nebo nemají muži a ženy dělat, ale upozorňuje na to, co lidé očekávají nebo očekávali v minulosti, často ke své škodě.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Klároslava | 26. 1. 2021 10:25 | reakce na Martin B. - 26. 1. 2021 10:17

Článek ale mluví o součastnosti. Je tedy možné, že v době Kratochvílova zkoumání tyto poučky platily (jakkoliv o tom pochybuji), Fila je ale zkoumá z pohledu současnosti, protože se jimi Uzel ohání i dnes.
Ve článku je zmíněno, že u Kratochvíla byla situace trochu jiná a následně už se na poučky nahlíží jako na Uzlovy, protože on je ten, kdo se je snaží protlačit i dnes.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B, | 26. 1. 2021 10:31 | reakce na Klároslava - 26. 1. 2021 10:25

Píšete o něčem naprosto jiném, než já. Zkuste číst, co píšu.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Nora | 26. 1. 2021 14:48 | reakce na Martin B, - 26. 1. 2021 10:31

Martine, nejspíš máte vystudovanou psychologii, a proto i ponětí o původním kontextu Kratochvílova seznamu. Jenže naprostá většina lidí tuhle znalost nemá a v médiích bývá bez rozpaků prezentován jako univerzální "návod na šťastné manželství".

Viz třeba článek v IDNES z minulého týdne: https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy/vztahy-psychologie-stastny-vztah-stanislav-kratochvil.A210120_144335_ona-vztahy_jup

Dokonce ho najdete i v některých učebnicích pro střední školy, opět jako univerzální seznam mužských a ženských potřeb.

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu