E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Auta se budou měnit podle nálady

20. listopad 2023

Svět kolem nás se rychle vyvíjí a v autoprůmyslu to platí dvojnásob. Co bylo včera in, dnes už zastarává. Design jednoduše prodává a každý detail může udělat obrovský rozdíl. Jak pracují detailisti v naší největší automobilce?

Foto: Škoda Auto a.s.

Sdružují se v oddělení C&T a je jich celkem 13. Navzdory relativně malému počtu jde o velmi různorodý tým, kde jsou zastoupeny muži i ženy 5 národností, širokého věkového rozpětí, různých zájmů i profesí. Zkušený tým kreativců vede Kateřina Vránová. Projekty jsou rozdělené mezi 2 project leadery, zbytek týmu tvoří vždy expert buď na konkrétní materiál (např. textilie, koženky, kůže, plasty, laky), na daný díl (např. koberce, stropní panely), nebo na téma jako takové (např. povrchy, struktury, dezény plastových dílů). Všichni mají jedno společné – jsou to designéři a v jejich práci hraje důležitou roli kreativita. Právě od nich vychází koncepty pro všechny vozy Škoda a jejich jednotlivé výbavové stupně. Připravuje se vždy několik variant, z nichž na tzv. Fakomech (barevných komisích) top management vybírá finální verzi. Ta se posléze dále vyvíjí a precizuje s konkrétním subdodavatelem. Důležitá je i spolupráce v rámci celé firmy, aby se schválený koncept opravdu dostal do sériové výroby. V posledních několika letech se začíná s prací na konceptech exteriéru a interiéru zhruba ve stejné době. To umožňuje vzájemné ovlivňování jednotlivých procesů.

Foto: Škoda Auto a.s.

Směry pro výběry barev a materiálů určují samotné projekty, například, Superb je elegantní businessový vůz, zatímco třeba nový Kodiaq hraje více na outdoorovou strunu. I proto byly zvoleny zcela odlišné komunikační barvy exteriéru. Zatímco Superb se prezentuje v metalické barvě Ice tea, která působí prémiovým dojmem, Kodiaq se na oficiálních fotografiích nejčastěji vyskytuje v metalické barvě zlaté Bronx, která se svou zemitostí skvěle hodí k SUV vozům.

Foto: Škoda Auto a.s.

Stejně jako v ostatních oblastech také v designu rezonuje téma udržitelnosti, které je i ve škodováckém oddělení C&T v posledních letech velkým tématem. Dnes už je zcela běžné používat materiály z recyklátů, ostatně většina výrobců nejen v oboru automotive se tím docela hlasitě chlubí. Zatím je to trend, ale v budoucnosti se to stane zcela běžným standardem. Škodováci se proto snaží přemýšlet několik kroků dopředu, aby je nic nezaskočilo. Například letos uspořádali inovativní den s názvem Futurama, kde představili inovace a vize v oblasti udržitelnosti a cirkularity. Jde zejména o využití materiálů tak, aby odpad byl buď zanedbatelný nebo ideálně žádný. A pokud nějaký vznikne, aby se mohl využít jinak. Už dnes se připravují legislativní změny, které do značné míry zamezí plýtvání zdroji. Určitě se v této souvislosti změní kvalitativní požadavky na některé přírodní materiály. Proč by třeba kůže nemohla mít po letech užíváni tzv. patinu nebo viditelné vpichy od hmyzu? Nebo proč by nemohly přírodní materiály měnit časem svou barvu? Když se k tomu přidají metody umělé inteligence a rozšířené reality, nebude problém snadno změnit interiér i exteriér vozu třeba podle momentální nálady. Zatím se to jeví jako sci-fi, ale za pár let to může být záležitost všedního dne.

Foto: Škoda Auto a.s.
Popup se zavře za 8s