Diskuze k článku:

Rozvařenou brokolici nikdo nechce. S nutriční expertkou o proměnách školních jídelen

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Pavel | 22. 10. 2021 7:57

Podle měřítek veganů se ve školních jídelnách nevaří zdravě. No co. Já zase za zdravé nepovažuju veganské jídlo. Podle mě není ani zdravější ani ekologičtější, než běžné jídlo. Chápu, že pokud se někdo rozhodne nejíst maso, nebo jíst jen to nejlibovější bez kousíčku tuku, ve školní jídelně se obvykle moc nenají. Ale stravovací návyky se vytvářejí v rodině, ne ve školních jídelnách.

Otázkou tedy je, zda má smysl směřovat snahy o zlepšení stravovacích návyků minority do míst, kde nevznikají, z daní majority, která ne vždy souhlasí s tím, co je podle některých lepší stravování. IMHO ne.

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Paros | 30. 10. 2021 3:53

mně jídlo ze školní jídelny vždycky chutnalo daleko víc, než to z domova. proč si každý myslí, že všechny maminky vaří nejlépe? nechci si představovat, jak vaří matky, které vyrostly v dětském domově, nebo v nefunkční rodině a mají tudíž ještě horší průpravu dovedností do domácnosti. u nás doma by vegan umřel hlady, protože dětství rodičů bylo vegetariánské z nutnosti. (chovali spoustu zvířat, ale maso si nemohli dovolit sníst) takže domácí strava jest každý den maso s brambory asi tak ve čtyřech obměnách. uvařit maso je snadné a trvanlivé. vařilo se jen v sobotu, protože vařitelka chodila do práce plus čtyři hodiny ve vlaku. ale ve školní jídelně to bylo jako luxusní ochutnávka těch nejvybranějších lahůdek a objevování nových chutí.
někdo ve školní jídelně zjistí, že existuje zelenina - a že může být skvělá, jiný si zobne, zbytek vrátí a dorazí se sáčkem chipsů. nicméně je to škola: místo, kde se dozvídáme o existenci nevídaného.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Čingischán | 23. 10. 2021 9:31

"Co jsem naopak opravdu nemusela, byla taková ta tučná šlachovitá masa, to byl v jídelnách tehdy poměrně častý problém. Když už jsem jedla maso, tak muselo být libové, vypreparované od všech šlach a tuku."

Ani ta nejlepší školní jídelna nemůže z principu nahradit vaši maminku a preparovat vám masíčko, abyste ho snědla a nehnípala se v tom. To není problém jídelny, ale vašich stravovacích návyků.

A jak tady říkali lidé přede mnou - stravovací návyky nevznikají v jídelně, ale v rodině, a tam se také mají řešit. Přestaňte vyvíjet nesmyslný nátlak na školní kuchyně a řeště si své problémy samy.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 22. 10. 2021 18:22

Ok 3 vegani dostali chut na dobře propeceny bůček:))

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 22. 10. 2021 18:17

Ne nadarmo se brokolici v seriálu Simpsonovi říká "ďáblovy stromečky" a doktor Dlaha před ní varuje. :-D

Pravdu díte, i když vaření na páře by v tomto mohlo trochu pomoci, obecně to opravdu není příliš vhodné jídlo na takovéto objemy jídla. Musím ale přiznat, že s brokolicí, špenátem, květákem apod. jsem ve škole problémy nikdy neměl. Naopak mi byla odporná bramborová kaše z prášku, pravidelně nedochucená koprovka apod. :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 22. 10. 2021 18:10 | reakce na Pavel - 22. 10. 2021 16:15

A že zrovna brokolici :-) Jídla která je těžké připravit ve velkém množství by měli rovnou vynechat. Pamatuju třeba na školní špenát - absolutně nepoživatelná břečka. Při tom mám špenát rád, ale vařit ho 300 porcí najednou (aby byl pořád dobrý) prostě nejde.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel | 22. 10. 2021 16:15

@Tomek: Stačí se podívat, co má ten chudák kluk na talíři. Ona brokolice může být aspoň teoreticky i dobrá, když se z ní udělá JÍDLO, ale to, co se nachází na tom talíři, není ani jídlo, ani ukázka kuchařského umu. Je to jen halabala poházená zelenina, snad aspoň uvařená, ne jen raw. Z toho pohledu je mi také na zvracení.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lenka | 22. 10. 2021 16:09

Patřím ke starší generaci. V naší době neexistovaly mekáče, ani nic podobného, věšina spolužáků neměla ve škole ani svačinu, na žízeň stačila voda z kohoutku na záchodě, napuštěná do dlaně a tak oběd v jídelně byl většinou první jídlo dne. Proto nám taky chutnalo prakticky skoro všechno, co se uvařilo. Kuchařky byly hodné tety, které rády přidávaly. Já jsem měla nejradši sladká jídla. Buchtičky se šodó, ovocné knedlíky i krupicovou kaši. Dodnes si pamatuji tu vůni vanilkového cukru, která se linula ze dveří, když jsme se k jídelně blížili s mrňavou papírovou stravenkou v ruce. Ach jo.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomek | 22. 10. 2021 15:59

Tomu chlapci s brokolici na uvodni fotce kouka zoufalstvi primo z oci! Chudak…zas dalsi generace nedochudcat s metrem sedesat a pokrivenou pateri…turinovou zimu na tyhle odborniky!

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

prostě Filip | 22. 10. 2021 15:18

Jídlo ve školních jídelnách má být zdravé, nikoliv ideologicky nezávadné.
Bohužel, SJWčka obvykle křicí více, než diabetici a celiakové.

BTW plně souhlasím s Pavlem. Vege strava není ani zdravá ani eko, a zdaleka tu nejde jen o nekonečnou debatu, jestli je zdravé maso.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 22. 10. 2021 13:53 | reakce na prostě Filip - 22. 10. 2021 13:33

Máte pravdu a s tou bezlepkovou dietou je to obzvlášť kuriózní. Z jakýchsi důvodů srozumitelných jenom jim řada lidí vyžaduje něco jako nízkolepkovou dietu, přestože zdravému člověku lepek ani v nejmenším neškodí, zatímco nemocnému celiakií nebo alergikovi škodí i jakkoliv malé množství. A školní jídelny se zbytečně přizpůsobují těm prvním (resp. jejich rodičům, děti by nad tím bez vlivu rodiny ani nenapadlo dumat), zatímco na nemocné zase kašlou...

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

prostě Filip | 22. 10. 2021 13:33

Vegeratiáni a vegani jsou dvojího typu. První typ jsou zdatní kuchaři, kteří ale místo školní kuchyně provozují vlastní byznys, a druhý typ jsou ti, kteří by vařit ve škole nezvládli, zato ale zvládají komandovat ostatní, jak se mají zdokonalovat ve vege vaření.

Věřím, že jako člověk, který platí daně a jimi mimojiné velmi podstatnou část ceny školního jídla, mám právo "hlasovat", a hlasuji pro to, abychom se v prostorách školních jídelen nejdříve zastali těch, kteří si své jídlo nemohou vybírat ze zdravotních důvodů a kteří dnes ve školních jídelnách jíst nemohou (vážně nemocné děti s celiakií apod.) a teprve pak případně těch, jejichž výběr jídla je založen na ideologii a tedy čistě dobrovolný.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 22. 10. 2021 12:54

@Umfa - protože lidé, kteří dlouhodobě kritizují kvalitu jídla ve školních jídelnách, většinou nespadají do kategorie "uvědomnělý rodič" ale "vegetarián/vegan". A diplomaticky řečeno - jejich ideologie nejsou jen o různě příšném zákazu živočišných produktů.

Osobně bych byl také rád, kdyby se do jídla, a do jídla pro děti obzvlášť, nepletly ideologie. Už jen kvůli tomu, že různých ideologií je kolem jídla tolik, že vyhovět všem je nemožné.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 22. 10. 2021 11:44

Proč se do rozhovoru o jídle okamžitě montují ideologie, jako třeba veganství *) ? Nestačilo by říct bezmasá jídla nebo jídla bez živočišných produktů? Já si taky klidně dám bezmasé jídlo, ale nevytrubuju to do světa, vlastně vůbec nikomu neříkám co jsem měl k obědu a už vůbec nenabádám nikoho, aby se stravoval taky tak. To pak většina prostších lidí, včetně mě, článek v půlce přestane číst s tím, že je to beztak nějaký SJW's blábol a práce autora přijde vniveč.

*) když to má název, je to ideologie

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 22. 10. 2021 10:40

Pavel: on je dobrej v tomhle :D na tom videu co sem posilal odkaz tam prijde veganka k nemu do toho stanku a on ji normalne posle pryc, at si jde jist listi nekam jinam :D a pritelkyne zas nasla nejakou radiklani vegan youtuberku co ji nenavidi a troli celej internet (ona je takovy magor, ze je treba proti medu - ze to je kradez medu vcelam, ze med patri vcelam :)))

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 22. 10. 2021 10:35

@Michal Macek - já bych dodal:

Don't worry to insult vegans. Even if you don't, they will always repay.

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 22. 10. 2021 7:57

Podle měřítek veganů se ve školních jídelnách nevaří zdravě. No co. Já zase za zdravé nepovažuju veganské jídlo. Podle mě není ani zdravější ani ekologičtější, než běžné jídlo. Chápu, že pokud se někdo rozhodne nejíst maso, nebo jíst jen to nejlibovější bez kousíčku tuku, ve školní jídelně se obvykle moc nenají. Ale stravovací návyky se vytvářejí v rodině, ne ve školních jídelnách.

Otázkou tedy je, zda má smysl směřovat snahy o zlepšení stravovacích návyků minority do míst, kde nevznikají, z daní majority, která ne vždy souhlasí s tím, co je podle některých lepší stravování. IMHO ne.

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 22. 10. 2021 7:05

jo jste ten odkaz :)

https://www.youtube.com/watch?v=Z0Rh4OfWr7o

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 22. 10. 2021 7:05

ahoj, tak s timhle sem nikdy nemel problem, ja snedl vsechno, co mi dali na talir - spenat, hrachovou kasi, tluste maso...popravde, ja tyhle veci jeste dojizdel po spoluzakach (a taky sem podle toho vypadal :)...ale jasne, nutit nekoho dojidat co mu nechutna je blbost. Ale prosim, nedelejte z deti vegany, maso je dulezite pro spravny vyvoj. Pokud to dite samo nechce maso, tak ok. Ale prosim nesnazte se je menit ve vegany. To je stejna kravina, jako ze znam dost veganu, co nuti jist veganskou stravu svoje psy! Sorry ale to je psycho uz ... Jinak muj oblibeny food youtuber Uncle Roger (odkaz dole) vegany z duse nesnasi, rikal neco jako: "Dont worry to insult vegan. What will they do to you? They are too week to punch you!" :DDD (taky je priznivcem glutamatu, ktery podle nej zajisti dobrou chut jidla (jde o asijskou kuchyni), rika: "They say it is bad for your health...Uncle Roger says: good food more important than health!" :D

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit