Diskuze k článku:

Low-carb. Dieta, která nebolí?

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

MB | 10. 7. 2019 | 16:54

Ale no tak! Autorka staví svůj článek na nevědomosti jednak čtenářů, ale bohužel i vlastní. Plete si keto s paleo, zamenuje low carb za non carb... Nemá pro své tvrzení žádný důkaz, nedá žádný odkaz (mimo kouzelné firmulky WHO). Schválně překračuje a zamlčuje informace. Také nejsem extra fanynka LC, ale jsem poradce pro výživu a benefity LC jsou nepopiratelne. Tohle je tedy neskutečně tendenční článek, s faktickymi chybami.

+70
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Olga | 10. 7. 2019 | 16:13

Velice rozumny clanek.

-35
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Všech 16 komentářů v diskuzi

Queras | 20. 7. 2019 | 14:10

Přiznám se, že si myslím, že člověk by měl žít pro jiné hodnoty než držení diet a trávit čas něčím užitečnějším. Podle mě je správné držet se pokud možno zdravé výživy (i když to už dnes každý chápe jinak) a nedělat z jídla modlu. Není rozumnější změnit stravování než držet diety, po kterých hrozí jojo efekt? Ano, našli by se lidé s jojo efektem po LC.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Monika Nyklíčková | 13. 7. 2019 | 01:03

Bože. Nechápu, že někdo dovolí, aby byl na Heroine zveřejněný takový článek. Autorka zjevně vůbec neví, o čem píše. Informace asi posbírala porůznu. Nejspíš někde v lifestylových časopisech. I když ... Abych jim nekřivdila, i tam vyjde občas článek o LC a podobných výživových směrech výrazně větší kvality, než tohle.

Doporučuji Finmagu nechat článek přepsat nebo ho odstranit. Mít na webu zveřejněné tohle nemáte fakt zapotřebí. Leda že by to bylo psané na objednávku za účelem zmatení čtenáře, co určitě není LC stravování a za účelem poškození tohoto životního stylu (nejedná se o stravovací směr a už vůbec ne o dietu, ale o dlouhodobý životní styl, autorka se neobtěžovala informovat ani o nejzákladnějších základech LCHF)

Hledala jsem další články autorky a překvapivě (nebo že by právě proto?) tu zatím žádné kromě téhle příšerné slátaniny, nejsou. Bylo by fajn, kdyby se pro případný příští článek naučila čerpat info z relevantních zdrojů, neplést hrušky s jabkama a navrch šoupnout švestku. Pokud to nezvládá, pak je lepší žádný článek nepsat. A už vůbec ho nezvařejňovat na Heroine.

Za tuhle snůšku dezinformací v rádobyodborném hávu by se nemusel stydět ani plátek ve stylu Blesku pro ženy a podobných. Abych volně parafrázovala článek. Žádný článek není (asi) z podstaty jen špatný. Co je na tomhle článku dobrého? Určitě většina příspěvků v diskusi pod článkem. Je z ní vidět, že čtenáři článku jsou na rozdíl od jeho autorky o LC informovaní velmi dobře.

Když nevím, o čem píšu a ani zbla nerozumím tomu, co píšu, je optimální varianta raději nepsat vůbec nic. Doporučení pro autorku článku.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Karel | 12. 7. 2019 | 20:46

Autorka (nazývající se INŽENÝRKOU) asi neví která bije. Plete jablka s hruškami, a nejen to: PLETE si jablka s kuřaty, as to u vysokoškolsky vzdělaného (je-li vůbec...?) nelze tolerovat.. Ach jo, taková je doba, blbému nestačí že je blbý. On musí ještě tu svou BLBOST vystavovat na Internet.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Daji | 11. 7. 2019 | 22:26

Článek opravdu působí jako psaný na objednávku. Autorka míchá páté přes deváté a nepochopila zásady ani jednoho ze způsobů stravování. Já osobně jsem se přesvědčila o výhodách nízkosacharidové diety. I když můj benefit je "pouze" redukce hmotnosti. Nejsem příznivcem extrémů. Snížila jsem příjem sacharidů ve smyslu omezení sladkostí, polotovarů, příloh a momentálně ubývám na hmotnosti 2kg za měsíc, jím třikrát denně a co je úžasné nemám vůbec hlad ani chutě, bez toho, že bych výrazně navýšila příjem tuků. Věřím, že to co je nejdůležitější je přestat jíst vysoce průmyslově upravované potraviny a pak už není tak podstatné jestli je člověk masožravec nebo vegetarián.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Majkl | 11. 7. 2019 | 16:46

Žádný skutečný odborník nezveřejní článek na základě toho, co se o daném tématu doslechl na základní škole. Skutečný odborník si je schopen dohledat studie a o ty svůj článek opře. Je často i schopný přehodnotit své stávající stanovisko na základě důkazů.
Každý má právo na svůj názor, ale neměl by svůj názor považovat za fakta.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiří Lacina | 11. 7. 2019 | 10:01

Článek je demagogickou snůškou dávno vyvrácených klišé, působí (snad se pletu) jako by byl psán na něčí objednávku.

Vážená paní inženýrko a blogerko. Nejsem zastánce extrémů. Taky jsem žil léta v domnění, že „strava má být vyvážená“ a tak nějak zobat ode všeho něco. Jenomže, pokud někdo doporučuje mít ve stravě 50-60% cukrů, tak ji právě vyváženou nemá. Přes všechnu tu vaší obhajobu cukrů jsem nezaznamenal žádný explicitní důkaz jejich prospěšnosti? Krom těch chytrých doporučení chytrých lidí, kteří svá doporučení periodicky mění. Tuk byl třeba před pár lety děsivý nepřítel, dneska už víme, že není… Cukr je z principu prozánětlivá látka, pokud ho inzulin nezapracuje do buněk jako energii, dělá v krvi nehezký bordel – viz amputované prsty nebo celé končetiny diabetiků, infarkty, akcelerace Alzheimera a spousty dalších chorob. Můj dobrý známý si low-carb stravou zlepšil Crohnovu chorobu na nejlepší výsledky za posledních asi sedm let. Petr Mára si zero-carb stravou prakticky vyléčil ulcerózní kolitidu (má ji v remisi, výsledky na úrovni zdravého). Je toho mnohem víc, než vámi uváděná keto dieta na epilepsii u dětí, která se pochopitelně stejně účinně aplikuje na dospělé.

Já osobně cukry jím, protože dost sportuju. Zkusil jsem je teď výrazněji omezit (nejspíš jsem byl na úrovni ketózy), za tři týdny jsem zhubnul čtyři kila (přes ruku a hrudník mi neubylo nic, přes břicho 3-4 cm, aby bylo jasné, kde jsem ta kila ubral). Tloustnutí je hormonální záležitost a souvisí především s vysokou hladinou inzulinu. Ten stimulují v nejvyšší míře cukry, částečně živočišné bílkoviny, tuky vůbec. Pohádka o tloustnutí z bílkovin mě fakt pobavila, už proto, že trávení bílkovin je tak náročné, že je při něm spotřebováno nejvíc energie… zatímco třeba jednoduché cukry vklouznou do krve beze ztráty ihned. Petr Mára má kalorický přebytek asi 4-5 tisíc KJ denně (jí až kilo a půl tučného masa za den) a mohl by se převlékat za bičem, jak je hubený. Jak to že netloustne, to mi vysvětlete? Já vám to povím: protože v jeho těle nekoluje skoro žádný inzulin. Když budete chtít nabrat svaly, můžete se ucvičit k smrti, zbaštit kila proteinů, ujišťuju vás, že bez vyšší hladiny anabolických hormonů (testosteron, růstový hormon a inzulin) svaly nepřiberete. Naopak v práci mám kolegu, který má postavu kulturisty, aniž by jednou v životě zvedl nějakou činku. Hormony, nic než hormony, paní blogerko.

Jen tak mimochodem, moje benefity na low-carb: pleť jsem měl nejlepší za poslední roky / zmizely mi kruhy pod očima / úplně jsem přestal zívat, a to i tehdy, když jsem spal v noci třeba jen čtyři hodiny / když jsem šlapal s 20 kg báglem po kopcích, měl jsem energie jako nikdy a hlavne jsem nemusel co 3-4 hodiny jíst jako dřív na cukrech / vůbec jsem neměl hlad, pocit hladu evidentně souvisí jen s kolísáním cukrů v krvi… na low-carb jsem se musel do jídla prakticky nutit. Žil jsem jenom z tuku a to ještě svého, protože jsem byl v kalorickém deficitu a hubnul jsem. Vaše teorie o obtížné vstřebatelnosti keto látek u dospělého taky kulhá, protože mentálně jsem byl nejsvěžejší za poslední roky. Je mi 45 let, dětských střevícům jsem dávno odrostl. Totéž o zlepšení pozornosti a soustředění na zero-carb tvrdí Petr Mára.

Cukr je jako zdroj energie potřeba jen v okamžiku anaerobních aktivit, kdy tělo vytáčíme do nejvyšších možných otáček, a kyslík přestává stačit. Prudké sprinty třeba. Do tohoto okamžiku je daleko vhodnější tuk. Tuk je velké silné poleno do kamen, hoří vytrvale a dlouho. Cukr, to jsou tenká dřívka, co rychle vzplanou (to je výhoda cukru), ale tím pádem taky velmi rychle vyhoří (a následuje únava, což zrovna výhoda není). Ultrabiker Kopka přejížděl Aljašku na tuku (slanina, maso, špek), polárník Jakeš chodí v Arktidě na tuku… maratónci běhají hlavně na tuk.

Protože jsem nechtěl snídat lžíce másla a hubnul jsem tak, že mi přišlo, že to snad nezastavím, cukr jsem zase opatrně zařadil. Jen nějakou tu rýži, brambory… okamžitě mi vyskákaly na čele jebky jako za starých časů. Můj syn trpí na silné akné, kdykoli si dá něco sladkého, výrazně se mu zhorší. To pochopil už asi ve třinácti letech.

Závěr: V USA mělo v roce 2014 celých 38% lidí cukr v krvi na úrovni prediabetes, 14% diabetes. Tj. dohromady 52% lidí, víc než polovina populace, v ohrožení cukrovky. Tak to bude ve všech zemích západní kultury, co se krmí pečivem, těstovinama, pizzou, sušenkama a žízeň hasí slazenými limonádami. Tzn. i u nás v Evropě. Opravdu si nemyslím, že žijeme v době, kdy je vhodné cukry hájit. Je to přesně naopak. Snad si to při svém vzdělání uvědomujete.

+31
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavla | 12. 7. 2019 | 08:58 | reakce na Jiří Lacina - 11. 7. 2019 10:01

Dobry den.
Již jsem četla Váš clanek a reakci na LCHF, ovsem ráda bych uvedla, že cukry, jak zmiňujete, nemůžete házet do jednoho pytle. Škoda, ze zrovna zmiňujete brambory a rýži, tyto sacharidy opravdu velmi rychle glukozu uvolní. Predevsim bych dnesni populaci doporucila, nez se placat v jinych smerech výzivy, ktere stejne nikdy neudrzí, aby se vratili k polysacharidum, ty glykemii udrží a není jak na horské dráze. Z racionalní stravy nikdy nikdo nepřibral a pokud i u teto verze stravování docílíte energetickeho deficitu - zhubnete také. A že jíme vicekrat? Me osobne to nevadí, miluji jídlo, užívám si ty chuťe a rozmanitosti pokrmů, která opravdu nezná mezí ( jen upozorním, že v racio směru opravdu cukr jako sladidllo nedoporučuji, tak jako bilou mouku). Takže v závěru jen bych chtěla dodat - není cukr, jako cukr. Pekný den Pavla

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Honza Vyjidak | 12. 7. 2019 | 21:30 | reakce na Pavla - 12. 7. 2019 08:58

Brambory a ryze tedy neobsahuji polysacharidy? Udrzi tedy glykemii nebo neudrzi? A nezalezi i na tom, v kontextu jake stravy je clovek konzumuje, a v jake podobe (mira a zpusob zpracovani)?

Co, Pavlo, rikate na to, ze mnoho lidi na LCHF popisuje neexistenci hladu a chuti?

Pokud se podrobne seznamite s odkazy vyse, mozna bude o neco jasnejsi, ze ani racionalni strava nemusi vubec vyhovovat kazdemu. A prave ty Karolina Fourova strelila svymi zavadejicimi informacemi do nohy, obrazne receno.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Honza Vyjidak | 11. 7. 2019 | 06:20

Jen s velkym zarmutkem ctu tento blog prispevek, a premyslim, proc zcela chybi alespon odkazy na zdroje, o ktere autorka opira sva tvrzeni? Kdyz uz chybi zasadni zdroje tykajici se prokazanych benefitu a klinickych doporuceni nejen v CR?

Tusi vubec autorka, ze lowcarb je soucasti ceskych doporuceni pro tehotenskou cukrovku, v cemz jsme ve vesmiru docela unikatni?

“Nutno podotknout, že přes všechny zdánlivé benefity vám ale žádný skutečný odborník low carb stravování nedoporučí.”

Co se timto vyrokem presne mysli, v roce 2019?

Tady odborny clanek na tema lowcarb (vyporadava se s nepresnostmi v ?? textu, a take s mnoha dalsimi myty), zajemci o plny text - ozvete se (jan.vyjidak @ gmail.com).
http://bit.ly/Krejci2018Diabetes

Lowcarb se tyka i slusny clanek Zdenka Rusaveho Plzne. Jedna z cest do rychle a trvale regrese/remise DM2. http://bit.ly/Rusavy2019Remise

A tady o cele problematice trochu podrobneji, vcetne odkazu na konci. http://bit.ly/Vasakova2018

+21
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Gabriela | 11. 7. 2019 | 00:13

Myslím si že LC je nejlepší co mě mohlo potkat a jim zdravé jídlo a ještě hubnu co víc si přát! Také nejlepší varianta pro ty kteří chtějí zhubnout nebo se začít lépe stravovat a nemaji finance na nesmyslné diety a podobně.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lenka | 10. 7. 2019 | 17:13

Paní toho evidentne v tomto smeru moc nenastudovala a je pro ni asi lepsi jist housku nez kus zeleniny...

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

MB | 10. 7. 2019 | 16:54

Ale no tak! Autorka staví svůj článek na nevědomosti jednak čtenářů, ale bohužel i vlastní. Plete si keto s paleo, zamenuje low carb za non carb... Nemá pro své tvrzení žádný důkaz, nedá žádný odkaz (mimo kouzelné firmulky WHO). Schválně překračuje a zamlčuje informace. Také nejsem extra fanynka LC, ale jsem poradce pro výživu a benefity LC jsou nepopiratelne. Tohle je tedy neskutečně tendenční článek, s faktickymi chybami.

+70
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ashii | 6. 8. 2019 | 13:22 | reakce na MB - 10. 7. 2019 16:54

Pokud jste skutečně kvalitní poradce pro výživu a ne jako 99% poradců rychlokvaška z kurzu, tak nenapíšete, že LC je přínosné.
Není.
Přínosný je vyvážený životní styl. Jíst vše a s mírou, žádné úpravy stravy ve formě LC nebo jiné. Přínosné je používat selský rozum.

Článek sice není nějak extra odborný, ale rozhodně má rozumnější postoj než Vy.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Máňa | 4. 8. 2019 | 22:53 | reakce na MB - 10. 7. 2019 16:54

I když jste "poradkyně", nemusíte mít patent na rozum. Jen nechte čtenáře, ať si udělají svůj názor !A módní diety jsou nakonec vždy ukázkou nějakého kšeftu. Stejně jako LC....

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Olga | 10. 7. 2019 | 16:13

Velice rozumny clanek.

-35
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zuzana | 10. 7. 2019 | 16:12

Nestačí odkázať, že WHO... Existujú vyskumy, ktoré potvrdzujú prospešnosť tohoto stravovania, ale ako vidno, pisateľka je zaujatá a nemá žiadne konkrétne dôkazy, len osočovanie. Toto je zavádzanie čitateľov, ktorí môžu profitovať z uvedeného stravovania!
Odporúčam si najprv naštudovať a potom písať. Smiešne, keď celosvetovo to funguje, že?

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit