Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Ženy v IT jako atrakce? Míč je na straně zaměstnavatelů

Brandstory
IT Heroine
KariéraPráceRovné příležitosti
Spolupráce
| 15. 11. 2021
Ženy v IT jako atrakce? Míč je na straně zaměstnavatelů
Zdroj: Shutterstock

Dny, kdy bylo zvykem stereotypně zobrazovat ajťáky jako podivné pavouky, kteří někde v tmavém kutlochu píší svoje kódy a mají problém s mezilidskou interakcí, jsou dávno pryč.

Jak moc se změnil obraz lidí pracujících v IT, ukazuje průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, ve kterém celosvětově mezi lidmi roste obliba zaměstnavatelů v IT sektoru. Nejen, že IT sektor je opět na první příčce oblíbenosti (v Česku počtvrté za sebou), ale hned 5 z TOP 10 nejatraktivnějších zaměstnavatelů ČR jsou IT firmy, přičemž Microsoft je na prvním místě. A to bez ohledu na pohlaví respondenta.

Přesto tomuto oboru dominují muži – a to nejen v praxi ale i ve studiu, kde je podíl žen stále jen okolo 10 %. Studie ukazují, že jednou z největších překážek v tomto sektoru je pro ženy nedostatek ženských vzorů. Právě nižší podpora a absence pomoci ženám v orientaci v IT prostředí způsobuje jejich nejistotu a strach udělat krok směrem k digitalizaci.

Že za menším zapojením žen do technologických a IT profesí často stojí spíš menší sebevědomí než objektivní nedostatky, ukazuje i letošní průzkum společnosti Integra mezi IT specialisty. To, že si ženy méně věří a že je to jejich nejčastější slabina, uvedlo šest z deseti dotázaných. Jen podle třetiny respondentů mají ženy špatné analytické myšlení. Naopak u některých činností se ženy těší ocenění. Podle respondentů ženy nejvíce vynikají v testování (57 %), přesně polovina dotázaných vnímá jejich schopnosti v oblasti designu (UX/UI), podle 43 % respondentů ženy excelují v projektovém managementu.

Vedení firem to má ve svých rukou

Na situaci dlouhodobě poukazuje a snaží se ji změnit několik organizací a iniciativ, mezi nejznámější patří Czechitas. Při vědomí toho, jak v těchto otázkách (ne)funguje stát, musí ale hlavní iniciativu převzít samotné firmy. Jim totiž reálně hrozí stále větší nedostatek IT specialistů. Demografická křivka neúprosně klesá, zatímco vlivem digitalizace potřeba IT rolí a profesí stoupá. Zaměstnavatelé se bez rekvalifikací a upskillingu (zvyšování stávající kvalifikace) svých vlastních lidí, ale i kandidátů prostě neobejdou. S tím souvisí větší diverzita ve firmách a hledání cesty, jak oslovit skupiny potenciálních zaměstnanců, kteří jsou dosud v menšině.

Snaha oslovovat a získat více žen pro IT musí především vycházet ze samotného vedení daných firem. Nejvyšší manažeři musí otevřeně a kontinuálně deklarovat důležitost tohoto úsilí, vyčlenit zdroje a kapacitu pro příslušná oddělení ve svých firmách (nejen HR, ale i samotné týmy, které nabírají nové členy) a měřit výsledky. V českém prostředí můžeme najít několik dobrých příkladů firem, které aktivně podporují větší zapojení žen a dívek jak do práce v IT, tak zejména do studia těchto oborů. Za všechny jmenujme třeba Microsoft nebo Avast. Důležité je také pracovat s pozitivními příklady a vzory, mít své ambasadory mezi IT komunitou.

Vše ale vlastně začíná už u toho, jak firmy možnosti práce v IT inzerují. Pokud vás zajímá, co dělají úspěšní zaměstnavatelé pro to, aby oslovili i jiné než „typické“ kandidáty, dali jsme dohromady pár tipů, jak na to:

  • Pro začátek si dejte práci s vyladěním toho, v jakém duchu píšete vaše pracovní inzeráty. Může to znít naivně, ale inzerát, ze kterého čiší duch spolupráce, sounáležitosti a týmovosti – a naopak nekřičí soutěživost – pravděpodobně ženy osloví více. Poproste ženy ve vaší firmě, aby si jej přečetly a popsaly vám, jaké v nich vyvolává reakce.
  • Aktivně budujte propojení s ženami ve světě technologií prostřednictvím partnerství a sponzorství akcí. Poskytujte stipendia studentkám, které se zajímají o technologické obory, promujte stáže zacílené na ženy. Buďte vidět a slyšet.
  • Pravděpodobně máte ve svém okolí zajímavé ženy či přímo tech komunity operující ve vašem oboru. Snažte se je najít a aktivně je podporovat nebo sponzorovat.
  • Starejte se o to, aby vaše firma byla dobrým místem pro ženy. Aktivně pracujte na své reputaci.
  • Najděte a podporujte ženy-ambasadorky z vaší firmy, které by se věnovaly mentoringu, přednáškám, či vedly kvalifikační kurzy. Stejné úsilí věnujte nalezení ambasadorek na školách a univerzitách a vychovávejte si budoucí zaměstnance.

Jste žena a práce v IT vás zajímá? Nedostatek nejen kandidátek, ale i kandidátů napříč IT obory hraje ve váš prospěch. Firmy jsou teď mnohem otevřenější netradičním řešením, jako jsou startovací pozice, intenzivní zaškolení, poskytnutí mentora apod.

Nenechte se odradit zdánlivě příliš nedostupnými nároky – IT nejsou jen vývojáři nebo programátoři. Tento obor je velmi pestrý, neustále se rozvíjí a u řady pozic jde spíše o celkové nastavení kandidáta a jeho schopnosti než o tvrdé znalosti. Mnoho kandidátek se do IT dostává přes finanční role, online marketing ale i obchod nebo administrativu a uplatní se v datové analytice, testování, helplince, při vedení projektů nebo prodeji IT řešení.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • Šťastné a veselé v posteli!
    Lidi s feministickým pohledem na svět si prý užívají lepší sex než ostatní. Dokážou se totiž vykašlat na představy o tom, co je a není normální, a je pro ně zásadní vzájemný respekt. Heroine představuje první vydání věnované sexu. Buďte bez obav, že bychom chtěli někoho nebo něco soudit. Ať vás tenhle dárek příjemně naladí…
  • „Bylo to jako šlápnout na minu“
    Tak začíná článek Pavlíny, která krátce po 40. narozeninách dala průchod své touze po sexu, po cizích mužských tělech, po potěšení bez závazků. Potřebovala zjistit, kdo vlastně je. Text, u kterého se možná budete červenat, protože naráží na představy o tom, co se může a sluší.
  • Máte rádi áčko?
    Chtějí ženy anální sex, nebo se jen přizpůsobují mužské touze a představám z porna? Na to se v článku ptá Zuzana Kašparová, spoluautorka podcastu Vyhonit ďábla. Vyzpovídala několik žen, pro které je tato praktika důležitým zdrojem slasti, a připomíná, že penetrace není všechno.
  • Komu vadí svobodné ženy
    Na rozdíl od doby před pár lety už dnes v Česku jen málokdo veřejně hlásá, že když žena říká ne, myslí tím ve skutečnosti ano. Ten posun ovšem nenastal sám od sebe. Obrovskou zásluhu na něm má naše cover star, zakladatelka organizace Konsent a neúnavná čeřitelka stojatých sexistických vod Johanna Nejedlová.

a spousta dalšího čtení…