E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Budoucnost jídla? Studenti ji vidí v automatech, rovnicích a symbióze s houbami

09. srpen 2021
15 136

Mycophyta a Parametric, to jsou názvy krátkých filmů, které vznikly na motivy dnes už absolventů pražské UMPRUM a které bude nyní moci shlédnout široká veřejnost. Zadáním pro kreativní tvorbu bylo téma budoucnost jídla a filmy tak zobrazují futuristické vize budoucnosti Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. Iniciátorem spolupráce je společnost McDonald’s, která chce prostřednictvím filmů a kampaně Naše protože upozornit na důležitost udržitelného přístupu k životnímu prostředí, a to s ohledem na budoucnost naši i planety Země.

Foto: McDonald's

Dva krátké vizionářské filmy vznikly již v roce 2018, kdy na UMPRUM přišla s kreativním zadáním na workshop pro studenty společnost McDonald’s. Do workshopu na téma budoucnost jídla bylo zapojeno více studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ke zfilmování byly vybrány dvě jejich ideje. Filmy jsou napojeny na kampaň McDonald’s s názvem naseprotoze.cz, která nabádá k šetrnému přístupu k přírodě a planetě Zemi, protože budoucnost tvoříme již dnes.

Automat na chuť

Koncept Terezie Lexové se zaměřil na podobu chuti. Nechala se inspirovat nápojovými a jídelními automaty, které budou, dle její vize, v budoucnu schopné připravovat jídlo přesně na míru co se poměru chuti, tvaru, barvy a konzistence týče. „Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie Lexová.

Druhá vybraná vize je Tomáše Rachunka, k níž se nechal inspirovat hlenkami, jednobuněčným eukaryotickým organismem, který žije na pomezí hub a protistů. Fascinovalo jej, že je možné využívat je pro plánování dopravy, jako to dělají například v Japonsku. Tento organismus tedy vsadil do svého příběhu popisujícího apokalyptickou budoucnost, kde jediným řešením pro přežití lidské rasy je právě mutualistická symbióza hub a člověka.

Symbióza je klíč

Podobnou symbiózu v přírodě ostatně můžeme nalézt už nyní, a to mezi rostlinami a mykorhizními houbami, které prorůstají kořeny rostlin a pomáhají jim s příjmem nedostupných živin a vody, chrání je před patogeny a vytváří obrovské propojené sítě. „V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. Třeba tak Češi, jako jedni z největších sběratelů a konzumentů hub, stanou na prahu nového objevu inspirovaného právě tímto dokumentem,“ říká Tomáš Rachunek.

„Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát,“ říká Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM, a dodává „Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní. V případě této spolupráce se navíc jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože zadání bylo možné různě ohýbat a přizpůsobovat a každý student jej tak mohl zpracovat po vlastní ose.“

Spolupráci cení i Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK, která říká „Ze spolupráce se studenty UMPRUM jsme nadšení, stejně jako z jejich motivů a filmů jako takových. Díky zapojení nadaných nadšených mladých lidí vznikly nádherné, a především vysoce kreativní a kvalitně zpracované futuristické filmy a my jsme moc rádi, že je konečně můžeme představit široké veřejnosti.“

Naši budoucnost tvoříme již dnes

Práci studentů zaštítila nejenom Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ale i zmíněný designér Michal Froněk, který byl studentům coby vedoucí Ateliéru rádcem a dohlížel na tvůrčí procesy. Futuristické vize studentů byly natolik zajímavé, že se do projektu zapojila společnost Amazing Company, která pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů. Právě Jakub Jirásek, absolvent FAMU, se postaral o režii. Ten o projektu zpětně říká „Bavilo mě se do detailu zamýšlet nad podobou budoucnosti a zároveň reflektovat hrozby současnosti s určitým ironickým odstupem, který žánr těchto krátkých dokumentů nabízí.“

Návrhy kostýmů pro oba filmy pochází z dílny Jakuba Polanky, jednoho z nejznámějších českých módních návrhářů. Společnost McDonald’s, která pro vznik filmů dala podnět, jejich produkci také financovala. Původně měly filmy světlo světa spatřit již dříve, ale veřejnost je může spatřit až nyní v létě. Společnost prosazuje udržitelnost desítky let, právě proto servíruje své jídlo v obalech z recyklovaného a certifikovaného papíru, za své zákazníky i dodavatele třídí veškerý odpad či jej poskytuje k dalšímu zpracování, plastové nádobí jako kelímky, brčka a příbory nahradila papírovými a dřevěnými.

Popup se zavře za 8s