E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Jak se pracuje v rodinné firmě, když vám šéfku dělá máma a kolegu manžel?

27. březen 2023

Byly jí 3 roky, když její máma založila českou kosmetiku Ryor. Důvod? Chtěla je obě uživit. Dnes jsou parťačky v životě i v práci.

Foto: Ryor.cz

Eva založila firmu ve 46 letech ve svém rodinném domku v Praze na Strahově. Neměla příbuzné. Přála jí kombinace pracovitosti a štěstí. Z firmy, která vyráběla kosmetiku pro salony a měla ambice uživit 6-8 lidí je dnes firma s výrobním areálem v Kyšicích u Kladna, v portfoliu má přes 200 produktů a kolem 80 zaměstnanců.

Dcera Jana do firmy nastoupila v 19 letech po odchodu z vejšky a uvědomila si, že jí velmi záleží na tom, aby ji kolegyně a kolegové neviděli jako protekčního spratka. A tak práci, praxi a vzdělávání věnovala spoustu času. „Nicméně mi bylo 19. Pořád trochu telecí věk. Ale učila jsem se, jak fungovat v práci a do toho i s mámou - šéfkou, která vyniká svojí energičností a pracovitostí.“ říká Jana. Hodně tady ale zabralo to, že Eva a Jana žily spolu samy, bez tatínka. Měly a mají k sobě hodně blízko a říkají o sobě, že jsou parťačky. V životě i v práci. I když Jana nepopírá, že měly i konfliktní situace. Časem si musela uvědomit, že ten, kdo má nejvyšší slovo a veškerou zodpovědnost, je její máma.

Ve firmě se Jana naučila neskutečně moc věcí a učí se prý stále. Je v pozici, kde řeší strategii podniku a určuje jeho další směřování. Provází vznik výrobků od jeho začátku. Od zpětné vazby zákaznic, nápadu na produkt až po uvedení do obchodu. Když řešíme, na co jsou hrdé, Eva zmiňuje vlastní vývojové oddělení. Je absolventkou VŠCHT a má s vývojem bohaté zkušenosti. Nejstarší receptura Ryoru je starší než její dcera, jedná se o Výživný krém Exclusive. Jana je hrdá na vztah a komunikaci se zákazníky. Dle ní je to jejich největší konkurenční výhoda. O kosmetice toho ví hodně, umí zákazníkům poradit, pomoci, navrhnout ošetření.

Foto: Ryor.cz

Když je posloucháte tak pochopíte, že firmou žijí a že se těmhle holkám podařilo vytvořit kvalitní kosmetiku za příjemnou cenu. Zní to jako reklamní heslo, ale v rozhovoru získává hodně konkrétní obrysy. „Naše vývojářky absolvují velké množství školení ohledně surovin, technologických postupů. Nyní jedou na veletrh do Barcelony. Vývojář musí rozumět jak klinickým studiím, tak pochopit symbiózu mezi surovinami a jejich využití. Musí uvařit dvoukilový produkt v laboratoři, ale i jeho 300kilovou verzi v profesionální výrobě. Vývoj může trvat od pár měsíců až po 3 roky. Společně s vývojáři pak marketing tvoří texty a obaly. Veškerá tvrzení na výrobku se musí opírat o studie.“

To, že je jejich kosmetika dostupná je dáno nízkými náklady na obaly, absencí drahé reklamy a toho, že si spoustu věcí odedřou takzvaně „inhouse“. Jestli obě něco štve, tak když se firmy tváří, že podnikání je jen vzestup nahoru a reportování o kolik % firma vyrostla. Za těch 32let ve firmě vědí, že podnikání provází i pády, které vám ale dají i velké zkušenosti.

Evě je nyní 78 let a po náročné operaci páteře, kdy se v roce 2017 učila znovu chodit uznala, že je čas odpočívat. Jana nasbírané vědomosti předává dál manželovi Tomášovi. Sdílí jednu kancelář. Tráví spolu většinu času. „Pravidlem je, že si musíte ujasnit, kdy už se o práci bavit nebudete. A pokud jeden řekne, že teď už se o práci bavit nechce, musí to ten druhý respektovat, a to zcela bez emocí.“

Na přelomu července a srpna se jim narodí první potomek, což je deadline pro spoustu věcí. A tak firma chrlí jednu novinku za druhou a oba rychle dokončují velké množství projektů. „Říkáme, že se nám narodí nová šéfová, ale samozřejmě záleží na ní, jak to bude cítit. Jisté má ovšem jedno, v Ryoru v Kyšicích bude trávit opravdu hodně času. I já jsem tu kdysi měla svůj pokojíček“ směje se Jana.

Popup se zavře za 8s