✨ Zvýhodněné vstupenky mizí už za 2 dny - chyť si tu svou!✨

Co je malé, to je hezké. Tipy na zajímavé kosmetické butiky v Česku a příběhy žen, které za nimi stojí

30. září 2025

Pečující kosmetika se dá koupit v obchodních řetězcích, u velkých internetových prodejců, přímo u výrobce nebo v malých buticích, kde si nabízené značky majitelky a majitelé pečlivě kurátorsky vybírají. Make-up artistka Asya Meytuv dává přednost té poslední variantě. Mimo jiné i proto, aby podnikatelky, které se do vlastního byznysu v přesyceném a vysocené konkurenčním trhu pustily, podpořila. Čtveřici svých oblíbenkyň nyní představuje v článku pro Heroine.cz.

Foto: Shutterstock

The Pellam Edit

Drobná blondýnka s krásným úsměvem Alison Pollit v Česku žije od devadesátých let. „Česko bylo tehdy zemí nekonečných možností a příležitostí,” popisuje byznysové prostředí po revoluci. „Pracovala jsem už předtím v Anglii v oboru prodeje kosmetiky, a tak jsme s mým obchodním partnerem přišli do Čech s nápadem na Body Basics. První obchod jsme otevřeli ve Vinohradském pavilonu a byl to koncept tělové kosmetiky typu Body Shopu nebo Rituals, který úspěšně fungoval přes pět let. Dnes celkem běžná věc, tehdy se ale zákazníci v obchodě plném voňavých mýdel a krémů, které si mohli na místě vyzkoušet, cítili jako v pohádkové cukrárně.”

Foto: Alison Pollitt

Alison tehdy stála u zrodu nové značky, ve které řešila vše od hledání dodavatelů produktů, přes obalový design až po interiér a koncept prodejen. „A to vše jen s pomocí faxu a telefonu”, směje se dnes. Značka se nakonec uchytila nejen v Česku, ale i v Polsku a dalších zemích.

Alison se následně věnovala marketingu, vztah k estetice a celoživotní vášeň k péči o pleť ji ale nakonec přivedly k vlastnímu butikovému e-shopu The Pellam Edit. Nabízí v něm pouze několik zatím méně známých značek. Vybírá je na základě minimalismu, funkčnosti, designu, technologických inovací a synergie moderních postupů s přírodou.

Mezi její tažné koně patří britská značka Wildsmith Skin, kterou u nás nabízí jako jediná. Společnost vyrábí nejen zajímavou přírodní kosmetiku, ale ve Velké Británii také vlastní a provozuje farmy na pěstování organických ingrediencí. Značka má i vlastní spa salóny, restauraci a celkově nabízí celostní přístup k wellbeingu, kráse a ekologii.

Další stálicí v portfoliu je estonská By Mukk, tu u nás už nabízí i další e-shopy. Zakládá si na certifikovaných ingrediencích a šetrnosti k životnímu prostředí. U Pellam Edit ale najdeme i opravdu niche mladé značky, jako je italská Skean či litevská Hadaai.

E-shop Alison provozuje od roku 2021 a považuje za prozatím dobrý výsledek jeho samouživitelnost. Jak sama přiznává, její koncept nemusí vyhovovat všem, neorientuje se na mainstreamové klienty. Nabízí exklusivní produkty, osobní poradenství a své zákazníky si získává právě individuálním přístupem. Její pohled na svět je také velmi osobitý - krásu jako koncept rezolutně odmítá. Kdo rozhoduje o tom, kdo z nás je, a není krásný, ptá se Britka, která se mimo e-shop věnuje také interiérovému designu.

S Alison a její značkou se mimo on-line prostředí můžete příležitostně osobně potkat na Pop-up Stories nebo si ní domluvit individuální poradenství po telefonu či e-mailu. Pokud si něco objednáte z jejího eshopu, vězte, že balíček pro vás pravděpodobně balila vlastnoručně.

Přírodno

Romana Tošenovjan, která již šest let vede obchod Přírodno v Brně, věděla odmalička, že chce podnikat. Jejím původním snem byla kavárna, nakonec ale díky vlastní zkušenosti s proměnou pleti po začátku používaní přírodní kosmetky vsadila právě na toto odvětví. Na moment, kdy se rozhodla opustit zaměstnanecké místo a jít do rizika podnikání, si vzpomíná přesně. „Seděla jsem na poradě a najednou jsem cítila, že se způsobem mé tehdejším práce a hodnotami firmy prostě nesouzním. Bylo mi jasné, že toto není moje cesta, tak jsem prostě dala výpověď a šla si pro půjčku do banky,” vypráví.

Foto: Přírodno

Podnikatelský sen si Romana plní, procházka růžovým sadem to ale není. V segmentu přírodní kosmetiky je velká konkurence, parametry pro označování přírodní, čisté nebo non-toxic kosmetiky navíc nejsou nijak definované zákonem. Jsou to jen nálepky, které si každý obchod vykládá po svém, říká Romana. „Většinu mých konkurentů tvoří moji dodavatelé,” říká Romana s úsměvem. „Všichni se tu známe.” Obrovskou konkurencí menších obchodů jsou samozřejmě také velké řetězce, které mají úplně jiné finanční i distribuční možnosti. Pokud vycítí v přírodní kosmetice vitální trend, jsou schopni vykoupit veškeré sklady malovýrobců, a nechat tak malé concept obchody takřka bez zboží, říká zakladatelka Přírodno.

Její koncept je přesně takový, jaký ho chtěla mít - 100% znalost sortimentu a jeho složek, pečlivě vybraní dodavatelé, pozornost zaměřená na klienty a jejich potřeby a hlavně špičkový servis na míru. Prioritou je, aby klientka odcházela s produktem, který opravdu využije a bude z něj mít maximální benefit, říká Romana. V žádném případě prý nechce prodávat pouze proto, aby prodala. Nechce, aby se lidem doma na produkty prášilo. Se zákazníky proto o jejich potřebách komunikuje a vytváří si loajální komunitu. Noví klienti pak přicházejí hlavně přes Instagram.

Přírodno je velmi přísné na ingredience. Každou složku má majitelka pečlivě nastudovanou a z portfolia vyřazuje i konkrétní produkty jinak schválených řad, pokud obsahují syntetické barvivo nebo nežádoucí konzervant. Pro Romanu je důležitá osvěta a transparentnost. „Nechci nikoho strašit, ale myslím, že je fér, aby zákaznici věděli, co produkty obsahují. Pak mohou udělat informované rozhodnutí o tom, co budou a nebudou používat, tak jako ho dělám i já”, říká. V jejím portfoliu najdeme zajímavé menší evropské značky, například řeckou MIELĒV, která Romanu oslovila především svým složením.

Inspiraci k podnikání a rozvoji čerpá Romana hlavně od dalších žen podnikatelek, a to nejen od svých známých, ale i v ženských businessových komunitách. Ve svých názorech je neoblomná, například striktně odmítá spolupráci s influencery.

A plány do budoucna? „Sen je sen a realita je prostě tvrdý fakt.” A tak touží Romana v roce 2025 hlavně po finanční stabilitě, zlepšení vnitřních procesů a skloubení vlastní autenticity s potřebami marketingu a byznysu.

Infokrása

Zatímco podnikatelky Alison a Romana vedou své butiky pocitově a intuitivně, Anna Abdullaeva na to šla jinak. Rodačka z Kazachstánu, která v Česku žije od roku 2007 a vystudovala tu několik vysokých škol, v podnikání vsadila na jistotu. Spoléhá na zavedené značky, vlastní distribuci a bezchybný servis. Její zákazníce jsou náročné ženy, které očekávají perfektní výsledky a podle toho vypadá i porftfolio značek, které nabízí. Každá z nich má ve světě zvučné jméno a výsledky podpořené klinickými studiemi.

Foto: Infokrása

Anna je podnikatelka každým coulem a ve světě farmacie a beauty se pohybuje takřka od dětství. „Péče o pleť je pro mě součástí života, vůbec se nezamýšlím nad tím, že bych si někdy neudělala ranní nebo večerní skincare,” říká. Svým klientkám nabízí především své letité zkušenosti, každý produkt pečlivě vybírá, zajímá ji složení, ale i příběh značky a jejich majitelů. Kromě prokazatelných výsledků hledá také produkty, které budou dávát smysl pro naše klimatické i kulturní podmínky, většina jejich produktů je proto vyrobena v Evropě. Na nové niche značky se nazaměřuje.

E-shop i kamenný obchod Infokrása na českém a slovenském trhu funguje od roku 2012 a retence zákazníků je podle majitelky okolo 92 procent. Téměř všechny klientky se vrací a nakupují znovu, říká s hrdostí.

Významnou součástí Infokrásy je osvěta a poradenství, nejen na e-shopu a sociálních sítích, ale hlavně při osobní návštěvě. Anna je i po více než dekádě na trhu stále přítomná u všech procesů spojených s jejím byznysem nebo o nich minimálně ví. Manažer podle ní musí mít hlavně skvělou fyzickou a mentální kondici. „Jsou dny, kdy jen po kanceláři ujdu i 8000 kroků, nemluvě o cestách do distrubučních skladů i přímo za B2B klienty,” říká.

Součástí rodiny firem Infokrása je také klinika estetické medicíny a výhradní zastoupení všech značek, které jsou v portfoliu obchodu. „Je to jako když vezmete něčí dítě do své školky - obrovská zodpovědnost,” popisuje Anna své pocity ze zastupování velkých značek ve svém butiku. Krása jako taková pro ni znamená hlavně wellness a zdraví, je integrovaná do denního života jako jeho součást, nikoli nadstavba. Důležité je podle Anny poslouchat své tělo a jeho potřeby a hledat ve všem rovnováhu.

A jaké je podle ní ženské podnikání? „Ženy přináší do světa byznysu pokoru, empatii a trpělivost,” říká. „Jako cizinka a introvert jsem se musela hodně překonávat a vystupovat ze své komfortní zóny, abych oslovila své zákazníky a vybudovala Infokrásu podle svých představ. Hnacím motorem jsou ale krásné zpětné vazby mých klientek. Vidím, že moje práce má smysl.”

Smyssly

Nakonec tu mám jedno rodinné podnikání. Ostatně, co by to bylo za ženský business, kdyby v něm někde nefigurovaly matka s dcerou. Takovým okouzlujícím duem jsou Silvia Straková a Cecília Blanárová - dvě nepřehlédnutelné ženy s obrovským citem pro estetično a design. Se svou značkou Smyssly, která má svůj vlastní obchod a showroom, jsou na trhu už od roku 2017.

Cecília se celý život věnovala módě a jako návrhářka procestovala i s dcerou kus světa. Cit pro kvalitu a krásu je pro obě ženy prioritou, avšak ani jedna nemá odborné vzdělání v kosmetice či chemii. Vývoj před spuštěním jejich prvního produktu i proto trval více než čtyři roky.

Foto: Smyssly

Dnes mají v portfoliu několik desítek produktů péče o pleť a tělo, které jsou kompletně vyrobené v Česku. Velký důraz kladou na obaly, které jsou skvostem každého interiéru a přesah mají i do udržitelnosti. Většinu obalů tvoří sklo, dřevo nebo plsť, do které jsou lahvičky balené místo papírových krabiček. Ta je navíc vratná, a může tak po použití produktu sloužit dál.

Esencí značky je právě udržitelnost a jednoduchost - produkty jsou postavené na několika hlavních účinných složkách v top kvalitě, které mají podpořit přirozenou krásu každé ženy. A krása se rozhodně nerovná mládí, jak říká Silvia. O svých produktech proto říká, že jsou především pečující, nikoli omlazující. „Myslím si, že je v pořádku vypadat takzvaně na svůj věk, ale jde to dobře a pěstěně. Nehoníme se za mládím, ale za autentičností, ta je pro nás klíčová ve všem, co děláme”, dodává.

Jaké to je podnikat s vlastní mámou? „S maminkou jsme si byly vždy velmi blízké, společné podnikání tedy není konfliktní. Samozřejmě, že se občas pohádáme kvůli byznysu, pak se ale pokračuje dál. Máme společnou vizi a mezigenerační konverzace je její součástí.“ Za sebe však Silvia přiznává, že původně podnikat vůbec nechtěla. „Celý život jsem viděla mámu podnikat v módní sféře a sama jsem nic takového pro sebe nechtěla. Nakonec mě to ale dohnalo,” říká se smíchem.

Jako největší úskalí svého podnikání vidí těžké podmínky v retailu a také slabší pozici lokálních značek na trhu. Často se totiž tuzemská značka stane úspěšnou doma, až když uspěje v zahraničí, říká Silvia. I tak si myslí, že malé a lokální značky jsou potřeba, aby posouvaly trh a vývoj kupředu. V tom si ostatmě notují s Alison Pollit. Ani Silvia, stejně jako Romana z Přírodna, příliš nefandí krátkodobým trendům a zavádějícímu marketingu přes influencery. Taková propagace značkám podle ní spíše škodí.

V současné době je srdcem Smysslů, kromě eshopu a partnerství s hotely, také showroom v pražské Hrzánské pasáži, kde kromě dávky potěšení pro svou pleť dostanete také kávu a můžete si s jednou nebo při troše štěstí hned s oběma majitelkami popovídat. A plány do budoucna? „Naše portfolio je aktuálně stabilní,” říká Silvia, „ale stále pracujeme na vývoji a ročně uvádíme jednu až dvě novinky. Naposledy to byly refilly do našich krémů a také unikátní maska na oči, kterou jsme vyvinuly primárně pro hotelovou řadu. Měla ale tak skvělé ohlasy, že jsme ji začaly nabízet i v butiku. Co se týče dalších plánů, maminka je přece jen srdcem pořád návrhářka, a tak je jejím snem doplnit kosmetickou řadu o krásné oblečení pro well-being či harmonizující doplňky interiéru.”

VIDEO: „Každý vězeň bude jednou něčí soused.“ Kateřina Jírová o tom, proč dát lidem po trestu druhou šanci

Popup se zavře za 8s