Capsule šatník. Jak mít vždycky co na sebe, a ne jen skříň plnou oblečení

19 553 | Eva Urbanová | 28. 8. 2020 | Šatník na míru

Je možné dopracovat se k šatníku, co funguje? K takovému, aby padnul na míru právě vám, nenudil vás, a přitom aby vaše skříň nebyla plná oblečení, které nenosíte? Svých pět kroků prozrazuje Eva Urbanová, zakladatelka značky NILA.

Jarní šatník Evy Urbanové

1. Poznej svůj styl

Váš šatník je vaše osobní sebevyjádření. Estetické i hodnotové. Ať je pro vás móda vášní, uniformou, nebo něčím mezi tím, to, co nosíte, vyjadřuje váš postoj ke světu. Kdo tedy jste? Mnoho z nás tíhne ke konkrétnímu stylu, barevnosti a výrazu nebo je nám zkrátka v něčem dobře. Pod vlivem reklamy a trendů se ale opakovaně pokoušíme stylizovat do něčeho jiného v představě, že se budeme cítit líp. Opouštíme „malé černé“ a „boyfriend džíny“ – a pak se k nim obloukem vracíme a odkládáme novinky, které nepřežily ani pár týdnů.

Bojíte se, že nemáte vlastní styl? Věřte mi, tak to nebývá. Udělejte si malé cvičení. Na Pinterestu nebo v jiné sadě fotek nechte svoji intuici vybírat a ukládejte si všechno, co se vám líbí na první dobrou. Nemusí jít jen o módu, klidně si listujte knihou, časopisy, čímkoli. Sledujte, které barvy vás přitahují, co vás hřeje, co vás baví. Možná budete překvapená, že jste mnohem vyhraněnější, než jste si myslela, že na vás působí určité barvy, určité tóny, věci… Pravděpodobně vám z takového cvičení vypadne velmi konkrétní mozaika a vy se v ní poznáte. Neznamená to ale, že byste měla vypadat stejně jako internetové modely. Jde o to zjistit, co je vaše krevní skupina. Takhle chci působit, tohle jsem já. Tu nástěnku si uložte, nalepte do skříně nebo do paměti.

2. Šatník jako skládačka

Než se ponoříte to útrob skříně, vezměte si tužku a papír. Bez ohledu na to, co už vlastníte, jaký je ideální seznam toho, co potřebujete? Je to vždycky individuální – ale každý správný šatník by měl být šatník na míru. Záleží přitom na činnostech, které během týdne děláme, jestli a jak je jejich výsledek závislý na tom, co máme na sobě (obchodní zástupkyně vs. spisovatelka), a taky v čem se cítíme dobře a do jaké míry naše oblečení má být funkční.

Capsule Wardrobe

Přídavné jméno capsule se v angličtině používá ve významu stručný, zhuštěný, zjednodušený. Původ má v latině, kde capsula znamenala škatulku. Hezký volný překlad sousloví capsule wardrobe, založený nejen na významu, ale i na zvukové podobnosti, nabízí na svém webu blogerka Karolína Dobrovská: kapesní šatník.

S konceptem (i názvem) prý přišla Susie Faux, majitelka londýnského butiku Wardrobe, už v 70. letech. Její kapesní šatník měl obsahovat několik základních kusů oblečení, které nevyjdou z módy, doplňovaných o sezónní kousky. Myšlenku v polovině osmdesátých let nově zpopularizovala newyorská návrhářka Donna Karan.

Jako optimální množství se pro vytvoření funkčního šatníku uvádí třicet kusů oblečení. Jsou ale lidé, co vynosí mnohem víc modelů, a jejich šatník stále bude obdivuhodný a funkční, a jsou lidé, kterým stačí třeba dvacet kusů.

Teď vyndejte ze skříně všechno svoje oblečení a rozdělte si ho podle sezón. Je právě jaro? Vytvořte si hromádku toho, co plánujete v následujících šesti týdnech nosit. Vyřaďte modely, které reálně nenosíte, nebo takové, které nezapadají do vašeho stylu. Zkuste si poskládat jednotlivé kombinace tak, jak si přejete je nosit. Šaty z jiných sezón můžete také rovnou protřídit, případně se jimi nyní nezabývat. Oblečení nad rámec toho, co jste si pro sezónu vybrali, doporučuju uskladnit v krabicích, nenechávat ve skříni.

Aby ten návod nepůsobil příliš asketicky: pravděpodobným výsledkem „čistky“ šatníku (podobně jako v seriálech o hubnutí) bude nutnost šatník opět doplnit, aby začal fungovat a jednotlivé prvky se propojily. To je dobrá zpráva, že? Znamená to ale, že budete vědět přesně, co máte koupit. Tím jste se vymanili z diktátu trendů a další nákupy už budou cílené a smysluplné. Neznamená to ale, že budou rychlejší. Konkrétní věc budete hledat delší dobu nebo se po ní budete průběžně dívat. O radost z vybírání ale nepřijdete.

3. Kde nakupovat?

Kvalita oděvu a čas, po který vám v šatníku bude dobře sloužit, závisí na použitém materiálu a pečlivosti zpracování. To, co v poslední době plnilo naše šatníky nad únosnou míru, je především rychlá móda. Fast fashion je založená na rychlém střídání do značné míry umělých trendů a na prezentaci módy jako ryze spotřebního a cenově dostupného zboží na pár týdnů. Každý měsíc řetězce představí novou kolekci, kterou ještě týdně obměňují, aby si zákazník prakticky kdykoli mohl koupit něco nového. V průměru pak dnes lidi chodí do řetězců nakupovat víc než dvacetkrát ročně, mnoho z nich každý týden.

Jak vypadá šatník Evy Urbanové

„Doporučuji připravit si seznam sezónně, každého čtvrt roku. Do počtu kusů capsule šatníku by měly patřit jen věci „do města“; domácí oblečení, spodní prádlo, punčocháče nebo výbava na sport či hory se nepočítají.“

Šaty/sukně – nosím denně → 7 kusů
Top/košile – potřebuji k sukni → 4 kusy
Džíny – nosím reálně velmi málo → 2 kusy
Kalhoty – nosím velmi výjimečně → 1 kus
Overal – mám ráda → 2 kusy
Svetry, mikiny – na jaře nosím už omezeně → 3 kusy
Bunda, trenčkot → 3 kusy

K nákupům ve velkém objemu je zapotřebí nízká cena. Ta je jednou z hlavních zbraní rychlé módy. Nízká cena umožní zákazníkovi ospravedlnit si nákup, o jehož smysluplnosti by jinak pochyboval, a uspokojit momentální touhu po nakupování. U mnoha lidí se vyvíjí prokazatelná psychologická závislost na nakupování. Vrcholem uspokojení není věc nosit (natož dlouhodobě), ale příliv endorfinu v okamžik nákupu.

Co se ale neukazuje, je kontext, v jakém móda vzniká. Zákazník ztrácí ponětí, jaká je nebo má být reálná hodnota věci, kdo ji vyrobil, z čeho, odkud a kam cestovala. Cena za nízkou cenu. Tlak na co nejnižší výrobní náklady doprovází nízká kvalita i trvanlivost a ty dovedou zákazníka brzy zpátky do obchodu…

Troufnu si říct, že ten, kdo kupuje rychlou módu, nakonec v součtu utratí podstatně víc než ten, kdo nakupuje s rozmyslem módu o řád dražší, ale taky kvalitnější. Volte zodpovědné prodejce a značky, kde si můžete být jisté smysluplností výrobního postupu, vyšší kvalitou i odlehčenější ekologickou stopou daného modelu.

4. Jak správně nakupovat?

Není dobré nakupovat impulzivně. Narychlo v polední pauze, když máme hlad. Online, po skleničce vína v deset večer. Nakupovat s rozmyslem neznamená vzdát se nákupního zážitku, nedělat si radost či ignorovat trendy. Naopak, znamená to plánovaně si nakupování užít stejně, jako když se jdeme najíst do dobré restaurace, místo abychom si koupili hamburger u benzinky.

Naším cílem by mělo být nakupovat oblečení méně často, ale s větší přípravou a radostí a s vědomím, čeho chceme dosáhnout. Neznamená to nikdy si už nekoupit nic, co vám za výlohou padne do oka. Podobně jako u jídla: chceme-li dokonale uvařit, jdeme nakupovat se seznamem. Někdy ale narazíme nečekaně na krásnou ingredienci. Jde jen o to, rozmyslet si, že ji doma budu mít s čím hodit na pánev.

Různé příležitosti, různé materiály

Večerní šaty – hedvábí či divoké hedvábí (vegani: ekologická viskóza / Tencel)
Svetry – vlna, recyklovaná vlna, biobavlna, konopí
Šaty/tuniky/halenky/sukně – ekologická viskóza, hedvábí, len, konopí, biobavlna
Kalhoty – vlna, len, tkaná biobavlna, ekologická viskóza / Tencel
Trička, mikiny – biobavlna, konopí (NE bambusová viskóza)
Spodní prádlo – biobavlna s příměsí elastanu, modal 
Džíny – biobavlna (pouze u slim střihů s příměsí elastanu)
Punčochy – recyklovaný nylon, Tencel, kašmír, vlna (směsi)
Ponožky – bambusová viskóza, biobavlna, v zimě vlna
Plavky, výbava do hor a na lyže – recyklovaný polyester, vlna ve voděodolné úpravě
Kabát – vlna / recyklovaná vlna (vegani: hustě tkaná bavlna, recyklovaný polyester)
Klobouk, čepice – vlna či recyklovaná vlna
Formální kostým či oblek – vlna, směsi s Tencelem
Bunda pro volný čas – voskovaná biobavlna s nepromokavou úpravou

5. Hlasování za lepší svět

Svými nákupy hlasujeme za svět, v jakém chceme žít. Proto přemýšlejte i o tom, koho svými nákupy podpoříte. Uvidíte, že příběh, který se za modelem skrývá, budete-li ho znát, mu dodá další, nečekaný rozměr. Ty pravé srdcovky v našich šatnících totiž nikdy nejsou anonymní. 

Eva Urbanová stojí se svým manželem Pavlem za projektem NILA, obchodem, který nabízí udržitelnou  módu z celého světa

 

Eva Urbanová

Eva Urbanová

Zakladatelka NILA Eva Urbanová dříve pracovala jako advokátka, stejně jako její manžel a nyní obchodní partner Pavel Urban. Podnikání oba řídí při výchově dvou dětí... Další články.

V diskuzi nejsou žádné komentáře

Vstoupit do diskuze

Naše další projekty

Peníze

Volných míst je pořád dost. Koho teď firmy nejvíc hledají

Ekonomika rostla, nezaměstnanost klesala. Nejsou lidi, hlásily v uplynulých letech firmy, marně se snažící obsadit volná místa. Jak zamíchal...

Peníze

Řekni, proč ty kraje jsou

Pokud nejste z Prahy, máte po čtyřech letech zase příležitost jít ke krajským volbám. Dejme si tedy za pět minut dvanáct krátké opáčko,...

Finmag

Ekonomiku, nebo životy! I v době covidu můžeme chtít obojí

Často se říká, že v reakci na covid je potřeba najít rovnováhu mezi ochranou zdraví lidí a ochranou hospodářství. Předpokládá se automaticky,...

Finmag

Boj o Nejvyšší soud a potratové volby

Donald Trump chce na poslední chvíli před volbami obsadit náhle uvolněné místo v Nejvyšším soudu. Ten je hlavním vykladačem ústavy, rozhoduje,...