Udržitelnost má Rohlík zapsanou přímo ve své DNA

BrandstoryNákupyUdržitelnost
Vladimír Dort
| 27. 9. 2021 | 597
Udržitelnost má Rohlík zapsanou přímo ve své DNA
Foto: Rohlík

Technologická firma, která prodává potraviny ve čtyřech evropských zemích a myslí přitom na přírodu. To je Rohlik Group, jejímž novým CEO je od října Olin Novák. Ten je nejraději, když prodávané zboží prochází „okolo komína“.

Co pro Rohlík znamená udržitelné podnikání?

Naše firma je synonymem udržitelnosti. Hledáme farmáře a dodavatele blízko našich skladů, aby cesta produktů od nich k nám byla co nejkratší. Tento model „okolo komína“ nám umožňuje minimalizovat uhlíkovou stopu prodávaného zboží a zároveň zajistit, že je opravdu čerstvé. Mnoho položek máte na talíři už šest hodin po sklizení z pole, což je pro běžný retail v podstatě nedosažitelné. Když to naši retailoví konkurenti dělají dobře, trvá jim to den a něco. Pokud musí používat centrální sklady, dostane zákazník zboží až po dvou dnech. My čerstvě utržené zboží přestáváme po 48 hodinách v této kategorii prodávat a nabízíme ho už jako běžnou položku.

Že děláme věci jinak než ostatní, je třeba vidět na naší nabídce masa. Když přijdete do supermarketu, často zjistíte, že maso označené jako české bylo v tuzemsku pouze balené. My si dáváme práci, abychom objeli místní farmy a odebírali od nich dost masa, aby se jim spolupráce vyplatila. Zákazník tak dostane maso, které má původ kousek od jeho bydliště. Udržitelnost je vepsaná v DNA naší firmy. Základ je v tom, rozhodnout se, že budete dělat věci jinak.

Nejčastěji s farmáři řešíme, kolik úrody od nich budeme moci odebrat. Když vykoupíme veškerou produkci, jsou bez starostí.

Být malým farmářem není zrovna moc populární povolání a řada potomků toto podnikání po svých rodičích nepřevezme. Rohlík rozjel letos v červnu podpůrný program pro farmáře, v němž jim nabízí například snazší vedení administrativy, lepší splatnost faktur nebo pomoc s marketingem. O co mají zemědělci největší zájem?

Nedostatek vhodných dodavatelů z řad farmářů sledujeme nejen v Česku, ale například i u rakouských sousedů. Chápu, že mladé generaci se už nechce něco vypěstovat, a pak ještě o víkendu objíždět trhy a snažit se zboží prodat. Nejčastěji s farmáři řešíme, kolik úrody od nich budeme moci odebrat. Když vykoupíme veškerou produkci, jsou bez starostí.

Loni jsme třeba byli na návštěvě u herce Karla Rodena, který se vrhl na pěstování borůvek. Chtěl, aby zákazníci věděli, že jde o borůvky od něj, zároveň se ale obával, že košíčky budou stát někde týden v regálu a z jeho báječných borůvek se stanou průměrné. Zavázali jsme se tedy, že od něj budeme brát veškerou úrodu a nabízet ji v rámci našeho programu Čerstvě sklizeno. V něm prodáváme jen úrodu, která odjela z pole maximálně před 48 hodinami. Když se je nepodaří všechny prodat, nabízíme je dál levněji, ale i tak jsou stále čerstvější, než je dostanete v běžném supermarketu.

Co bývá při dohodě se zemědělci nejtěžší?

Musíme mít jistotu, že farmář má při výrobě správně nastavené procesy, které zaručí kvalitu jeho zboží. Kdybychom se ale stavěli do pozice, že určíme, co musí zemědělec splnit, a počkali, až se to stane, neměli bychom brzy co prodávat. Farmář má s půdou, pěstováním a sklízením spoustu starostí, a proto musíme být vstřícní a pomoci mu jeho procesy nastavit. Něco je absolutní nutnost kvůli bezpečnosti, něco může zavést časem. Tím se stane i důvěryhodnějším dodavatelem pro ostatní odběratele. Věříme, že tohle je cesta, aby se udržitelné farmaření v Evropě zachovalo.

Na začátku jste říkal, že Rohlík má udržitelnost ve své DNA. Vaši zákazníci se však dlouhodobě podivují nad tím, že stále vozíte zboží v mnoha jednorázových papírových taškách. Kdy se tohle změní?

Naše papírové tašky jsme vytunili a používáme jen minimum materiálu, aby měly solidní nosnost, a zároveň byly maximálně recyklovatelné. U papírových tašek jsme se ale dostali na hranu možného vylepšení. Hledali jsme různá řešení a nechtěli jít cestou bedýnek, při jejichž používání musíte zboží vyndat, než řidič odjede, a jste z toho zbytečně oba ve stresu. Na konci léta tak přijdeme s možností vybrat si novou tašku. Životnost tašky bude kolem pětadvaceti cest mezi skladem a zákazníkem. Bylo náročné vyladit tašku tak, aby neobsahovala příliš obalového materiálu, ale zároveň fungovala po mnoho použití. Při vývoji jsme také kladli důraz na to, aby se taška dala dobře zrecyklovat, až doslouží. Počítáme také s tím, že ne každý bude tuto novou tašku chtít, a tak jsme na to museli připravit i procesy ve skladech.

Testujeme: Jak funguje nákup do vratných tašek

Foto: Ilona Kleníková

Vratná taška s nákupem.

„Nasloucháme tomu, co zákazníci chtějí, a snažíme se to plnit. Takhle jednoduchý to je,“ uvedl Tomáš Čupr, šéf skupiny Rohlík, představení nových tašek. A zákazníci chtěli vratné tašky. Ty papírové nebylo možné znovu používat kvůli hygienickým omezením, a tak se hledalo jiné řešení. Nově je tak možné při objednávce zvolit možnost dostat nákup ve vratných taškách. Jak to funguje?

Postup je velmi jednoduchý. Při dokončení nákupu na Rohlíku si člověk jedním klikem vybere, jestli chce nákup přivézt ve vratných, nebo v papírových taškách. Pokud zvolíte vratné tašky, je potřeba odkliknout ještě souhlas s podmínkami. Ty jsou psány srozumitelným a jasným jazykem, takže z nich snadno pochopíte, jak to s taškami přesně funguje. Při prvním nákupu zaplatíte zálohu 250 Kč, a tím se vám otevře „konto“ s dvaceti taškami, které můžete průběžně využívat a zase vracet. 

Konec hromadám papírových tašek!

Můj středně velký nákup mi kurýr přivezl ve čtyřech taškách, které jsou oproti těm papírovým nižší, širší mají větší uši a jsou nepoměrně skladnější než ty papírové. Hlavně ta skladnost je velká výhoda. Místo hromady pomačkaného papíru k recyklaci teď v komoře čeká na vrácení úhledný útlý komínek tašek, které vrátím při dalším nákupu kurýrovi stejně jako třeba vratné lahve.

Foto: Ilona Kleníková

Složené vratné tašky počkají na vrácení do příštího nákupu.

Tašky, které jsou vyrobené z recyklovaných PET lahví, vydrží na 25 použití a podle informací Rohlíku mají až o 80 % nižší dopad na životní prostředí než papírové tašky. S vratnými taškami zákazník Rohlíku ušetří 300 tašek za rok. 

Používat opakovaně použitelné tašky je docela jednoduchý způsob, jak se chovat ekologičtěji, který mě vůbec nic nestojí. Kdykoliv můžu tašky vrátit a dostat svou zálohu zpátky. To se ale rozhodně udělat nechystám. Od teď nakupuju už jen do vratných tašek.

Testovala Ilona Kleníková.

Olin Novák

Olin Novák
Foto: Rohlík

„Udržitelnost je momentálně nejsilnější trend,“ říká nový CEO Rohlik Group Olin Novák.

Letos v březnu jste začali prodávat vlastní řadu mléčných výrobků pod značkou Miil. Její unikátnost spočívá v tom, že se zákazníci dozvědí, jakou zanechal při výrobě produkt uhlíkovou stopu. Rohlík navíc uhlíkovou stopu snižuje tím, že vysazuje stromy tam, kde mu to poradí zákazníci. Jak na projekt zákazníci reagují?

Chtěli jsme mít vlastní řadu výrobků, která se bude moci cenově rovnat s nejlevnější nabídkou na trhu. Zároveň jsme ale chtěli být opět trochu jiní. Proto jsme spojili síly s organizací CI2, která nám spočítala výši uhlíkové stopy pro jednotlivé produkty. To ale nestačilo, chtěli jsme aktivně přispět k jejímu snižování. Proto začneme po dohodě se zákazníky na podzim sázet stromy. Tam, kde oni sami řeknou, že to má největší smysl. Čím více Miil produktů prodáme, tím více stromů vysázíme.

Nyní přicházíme s další várkou vlastních značek, Pappudio a Dacello a Moddia. I zde jsme nechtěli být pouze levní a kvalitní, ale přinést i udržitelný aspekt. A to i přesto, že ekologické výrobky nám prodává dodavatel dráž a my si ukusujeme z vlastní marže, aby cena zůstala pro zákazníky přívětivá. U značky papírových potřeb Moddia jsme tak zvolili dodavatele, který používá částečně recyklovaný papír – recyklovaná část je ale uvnitř výrobku, takže navenek nepůsobí nijak nehezky. Ale myslíme i na další kategorie, například nedávno jsme přidali profi péči na vlasy Biolage od L’Oréal Česká republika, která přistupuje k udržitelnosti stejně jako my.

Od jara prodáváte pomeranče ošetřené speciální přírodní vrstvou americké firmy Apeel, díky které má ovoce dvakrát delší trvanlivost. Jaké máte s tímto produktem zkušenosti?

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že to funguje. Předtím jsme domů nakoupili ovoce, a než jsme se dostali k jeho snědení, už občas muselo putovat do koše. Pomeranče ošetřené metodou od Apeelu se daly jíst i mnoho dní po jejich koupi. V současnosti má firma Apeel schváleno v EU používání metody na citrusech. Jakmile je náš španělský dodavatel začne od podzimu nabízet, budou Apeelem ošetřené naše pomeranče, citrony či mandarinky. Je skvělé, že díky této technologii méně ovoce skončí na skládce. Bylo by báječné, kdyby se podobná technologie dala aplikovat třeba na salátové okurky, které jinak najdete v supermarketech zabalené do igelitu, aby vydržely déle.

Foto: Rohlík

I rozvozy dělá Rohlík udržitelně.

Zákazníkům nabízíte službu Zachraň jídlo, díky které si mohou koupit zboží, kterému brzy vyprší trvanlivost. Kolik potravin se z této sekce prodá?

Za poslední rok nakoupila v této kategorii čtvrtina zákazníků. Jde o zásadní součást našeho podnikání, která pomáhá snižovat objem nespotřebovaných potravin. Těší nás, že tuto možnost využívají lidé napříč naším zákaznickým spektrem. Na Zachraň jídlo nakupují nejen cenově citliví zákazníci, kteří chtějí ušetřit, ale zároveň i lidé, kteří cenu neřeší, ale chtějí pomoci nevyhazovat jídlo. Ani potraviny, které přes Zachraň jídlo neprodáme, nekončí v koši, ale posíláme je do potravinových bank. 

Vaše dodávky, které jezdí na CNG, se staly v ulicích měst nepřehléd­nutelné. Loni jste využíváním tohoto pohonu ušetřili zhruba 1500 tun CO2 v porovnání s tím, kdybyste používali vozy na benzin nebo naftu. Jaké máte další plány se způsobem dopravy zboží ­zákazníkům?

S naším vozovým parkem chceme do roku 2025 kompletně přejít na elektromobilitu. Dosud jsme měli šest vozů na elektřinu, od září jich jezdí dalších patnáct. Hledáme řešení, které nám bude vyhovovat z hlediska dojezdu a rychlosti nabití, aby naše auta mohla jezdit celý den. Mezitím jsme si pořídili více než dvacet nákladních jízdních kol, která jsme úspěšně otestovali, a díky nim dokážeme 90 procent nákupů v centrech větších měst obsloužit na kole místo v autě.

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Rohlik Group.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • LUCIE HRDÁ Tváří titulní strany je advokátka Lucie Hrdá. „Oběti připodobňují znásilnění k vraždě duše a mnoho z nich tvrdí, že by byly raději mrtvé, než aby žily s touto zkušeností dál. Pokud se na tyto zločiny stále pohlíží jako na ublížení na zdraví, je to podle mě naprosté nepochopení,“ říká v našem rozhovoru. Organizace Bez trestu, kterou spoluzakládala, zveřejňuje skutečné rozsudky, aby upozornila na to, za jaké činy odcházejí pachatelé od soudů jen s podmínečnými tresty. „O násilí nesmíme mlčet,“ říká Lucie a sama se neúnavně angažuje.
    Lucii Hrdou fotila naše spolupracovnice v Londýně Eliška Sky.
  • STOP NÁSILÍ NA ŽENÁCH! Nějakou formu domácího násilí zažilo 20–40 % žen. V době první covidové vlny narostlo domácí násilí až o 50 %. Každá třetí žena se stala terčem sexuálního obtěžování. Zkušenost se znásilněním má asi 5–10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich se nikdy neobrátí na policii. Co ještě potřebujeme slyšet, abychom jako společnost přestali zavírat oči před domácím a sexualizovaným násilím?
  • MŮJ ŽIVOT S MOHAMEDEM „Mohamed zná holky, jako jsem já (35+ single ženy s kariérou), jen z filmů. Já znám kluky jako Mohamed jen ze zpráv. Oba kolem těch stereotypů první týdny potichu našlapujeme. Nevíme, co čekat. On uzavírá svůj den modlitbou, já sklenkou vína.“ Michelle Losekoot svěřila Heroine svůj příběh o tom, jak nabídla hostitelskou péči jednomu z dětí, které na českém území skončily jako uprchlíci bez rodičů. Co při tom Michelle zjistila o sobě? A co o naší společnosti?
  • FAST FEMINIST FASHION Nakupují české feministky v řetězcích? Je udržitelná móda jen pro privilegované? A koho posiluje podceněné oblečení? Módní publicistka Veronika Ruppert se zamýšlí nad přesahy mezi feminismem a módou ohleduplnou k planetě i lidem. V příloze Sustainable přinášíme také rozhovor s klimatoložkou Táňou Míkovou a tipy na udržitelnější cestování z pera architekta Petera Bednára.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

V diskuzi nejsou žádné komentáře

Vstoupit do diskuze