E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Bezemisní zóny? Pro majitele hybridů bez starostí

23. říjen 2023

Stále více měst zavádí ve svých centrech, rezidenčních čtvrtích nebo kolem škol či nemocnic „zelené zóny“, kam mají povolený vjezd pouze vozidla s nízkými či nulovými emisemi. Trend se rozvíjí zejména na západ od našich hranic, dříve či později ale bezpochyby dorazí i do Česka. Jak by se měli na zavedení bezemisních zón připravit konkrétně majitelé elektrifikovaných vozů Kia? Odpověď překvapí: nijak.

Čisté elektromobily samozřejmě žádné emise neprodukují a moderní vozy vybavené hybridními pohony sledují bezemisní zóny pomocí GPS automaticky a samy se přepínají na elektrický pohon. Tuto funkci nabízí jihokorejská automobilka u modelů Niro Hybrid a Niro ­Plug-in hybrid. „Jízdní režim určený pro zelené zóny si řidiči mohou u našich hybridních modelů aktivovat jednoduše v infotainmentu. Vozidlo pak na základě navigace a historie jízd pozná, když vjíždí do bez­emisní zóny, a automaticky přepne na elektromotor,“ říká Michal Tolar, Training & Development Manager společnosti Kia Czech, a dodává: „Automobil dokonce dopředu počítá s bezemisní zónou na trase. To v praxi znamená, že pokud vede navigace přes zelenou zónu, vůz si sám, například vyšší rekuperací nebo omezením využití elektromotoru při akceleraci, šetří elektřinu pro její přejetí.“

S vozy Kia až pět vlastních zelených zón

Přestože jsou oficiální zelené zóny automaticky součástí navigace, mají majitelé vozů Kia možnost přidat si až pět zón podle vlastního uvážení. „Tuto možnost využívají naši zákazníci nejčastěji například pro bezemisní provoz v okolí byd­liště, zaměstnání nebo při pravidelných cestách na chaty a chalupy. Oblíbené destinace lze přitom libovolně obměňovat nebo mazat podle potřeby,“ upřesnil M. Tolar.

Přestože lze nový jízdní režim určený pro zelené zóny stejně jednoduše jako aktivovat také vypnout, doporučuje jej Kia využívat zejména při cestách do zemí, kde jsou zelené zóny již běžně zavedeny. Režim ­automaticky hlídá polohu a plánovanou trasu vozu a chrání řidiče před nepříjemnostmi spojenými s pokutou za vjezd do bez­emisní zóny se spalovacím motorem. Samozřejmě platí, že pokud by kapacita akumulátoru na projetí bez­emisní zóny náhodou nestačila, vůz sám od sebe nezastaví, ale zůstane u tradičního pohonu. Projetí lokality na benzin či naftu pak už záleží jen na řidičově rozhodnutí.

Popup se zavře za 8s