✨ Early Birds přistály! Ulovte si své vstupenky na Svět podle Heroine 2025!✨

Žáci si předměty míchají tak, jak chtějí. Střední škola ve Skotsku umožňuje i hodiny na jiné střední

09. září 2025

Portobello High School je střední škola na předměstí Edinburghu, která vzdělává přibližně 1 450 žáků ze spádového obvodu. Ano, skotské střední školy jsou spádové. A jako všechny veřejné základní a střední školy ve Skotsku, ani tato není výběrová. Musí tudíž neustále řešit, jak pracovat se širokým spektrem dospívajících. Ředitel Greg McDowall a jeho tým zavedli proto v posledních dvou letech výrazné změny. Cílem je umožnit žákům namíchat si svůj vzdělávací koktejl podle zájmů a potřeb. A také mládež motivovat, aby o vzdělávání vůbec stála.

Náboženství a morálka je ve Skotsku povinným předmětem. Foto: Jitka Polanská

„Nezáleží na tom, jestli to doděláte. Chci taky vidět, kolik jste toho stihli,“ říká učitel Andrew Bell z Portobello High School třídě, které zadal zpracovat téma „Je dárcovství orgánů morálně opodstatněné?“ Je krásný, slunečný den, který Skotové nadšeně oslavují letním ošacením, i když je teprve začátek května a venku jen patnáct stupňů Celsia. Třídu tvoří dnes dvacet tři žáků (šest chybí) ve věku českých osmáků. Šestiletá střední škola ve Skotsku zahrnuje částečně druhý stupeň české základní, děti sem nastupují zhruba ve dvanácti letech.

Úkolem žactva v povinném předmětu Religious and Moral Education je strukturovaně odpovědět na otázky, které jim učitel předložil. Očekávaný výsledek je - slovy učitele - esej. „Esej“ může vypadat různě. Část dívek a chlapců má před sebou na lavici plakát A3, kde kombinují text s grafickými prvky; někdo pracoval v iPadu a udělal prezentaci nebo napsal slohovou práci. Nejnižší stupeň splnění úkolu je napsat odpovědi na papír s vytištěnými otázkami. I takový případ tu je.

Co se v textu dál dočtete:

  • proč je na školách tak velký zájem o rukodělné předměty
  • jak funguje systém vybírání předmětů
  • co studentům dává možnost navštěvovat předměty i na jiné střední škole

„Tímto úkolem si ukazujeme, jak na základě dané myšlenkové struktury vystavět argumentaci kolem jakéhokoli morálního dilematu. Kromě darování orgánů to může být i eutanazie, asistovaná smrt nebo i další etické otázky. Gabrieli, Same, vše jasné?“ snaží se učitel fixovat pozornost některých méně soustředěných žáků. „Dneska je na Skotsko výjimečně krásné počasí a někdo nemyslí na nic jiného, než aby už byl venku,“ obrací se na nás tiše a podívá se směrem, kde sedí další roztěkané duo. „Arjune, Marku, ještě jsme neskončili!“

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.

Získejte neomezený přístup k Heroine za 129 Kč měsíčně.