Festival La Película zaostří na Latinskou Ameriku a historii Kuby

22 344 | | 18. 2. 2020 | Komerční prezentace

Od 18. února si díky festivalu La Película mohou filmoví příznivci v Praze, Brně, Ostravě a Hradci Králové opět přiblížit pestrobarevný a mnohotvárný svět, který představuje kinematografie španělsky mluvících zemí.

Zahájení festivalu bude 18. února v pražském kině Světozor patřit psychologickému dramatu Matka (Madre) režiséra Rodriga Sorogoyena. Společně s představitelkou hlavní role Martou Nieto budou prvními letošními festivalovými hosty. Festival následně bude až do 27. února představovat v pečlivé a nápadité dramaturgii to nejaktuálnější ze současného španělského filmu. Nabídne například sedmi cenami Goya čerstvě ověnčený film Pedra Almodóvara Bolest a sláva (Dolor y gloria) nebo celovečerní debut talentovaného Aritze Morena Výhody cestování vlakem (Ventajas para viajar en tren). Výjimečný zážitek slibuje originální částečně animovaný dokument Buñuel v želvím labyrintu (Buñuel en el laberinto de las tortugas).  

Letos poprvé se bude La Película věnovat nezávislému španělskému filmu. Režisérka Mònica Rovira osobně uvede svůj experimentální film plný abstraktních obrazů a emocí Vidět ženu (Ver a una mujer). Tradičně zvídavý a intenzivní je pohled festivalu na latinskoamerickou filmovou scénu. Letos zve například na dva filmy uznávaného guatemalského režiséra Jayra Bustamenteho. Chvění (Temblores) i Ixcanul uvede následně do naší distribuce společnost Artcam Films. La Película také nabídne dva neotřelé vhledy do spletité historie Kuby. Do Prahy zavítá Haliam Pérez, autor jednoho z těchto filmů, nazvaného podle titulní hrdinky Marina. Režisér osobní zpovědi o rozdělené rodině bude dalším z festivalových hostů.

Současný španělský film

Tato sekce přinese psychologická dramata a silné příběhy, jako jsou již zmíněná Matka (Madre) režiséra Rodriga Sorogoyena nebo Bolest a sláva (Dolor y gloria) Pedra Almodóvara, ale také bláznivé komedie zvané españolada. Představiteli specifického a nepřenositelného španělského humoru jsou letos filmy Abrakadabra (Abracadabra) Pabla Bergera a Než to shoří (Antes de la quema) nestora pyrenejské kinematografie Fernanda Coloma. Druhý z filmů byl natočen během masopustního karnevalu v Cádizu. 

Úspěšný debut talentovaného Aritze Morena Výhody cestování vlakem (Ventajas para viajar en tren) představuje současnou tragikomickou až absurdní linii španělské filmové produkce. Buñuel v želvím labyrintu (Buñuel en el laberinto de las tortugas) režiséra Salvadora Simóa je originální animovaný dokument, který rekonstruuje natáčení Buñuelova filmu Země bez chleba (1933). Snímek kombinuje animaci s reálnými záběry.  

Zaujme i filmový experiment Dopisy pro Paula Morrisseye (Letters to Paul Morrissey) Armanda Roviry či psychologická studie o duši dospívajících ve filmu Dvakrát tolik a patnáct navrch (El doble más quince) režiséra Mikela Ruedy. Žánr kriminálního thrilleru reprezentuje na letošní La Películe 70 binládinů (70 binladens) baskického režiséra Kolda Serry. Postupy dokumentu a hraného filmu propojil ve svém posledním díle Mezi dvěma vodami (Entre dos aguas) jeden z nejpozoruhodnějších současných španělských režisérů, Isaki Lacuesta.

Španělský nezávislý film aneb moderní cinefilie

Letos se chystá i sekce pro filmové nadšence, kteří zrovna neholdují žánru españolada či mainstreamové klasice. Jistě je potěší blok čtyř filmů nabízející na festivalu poprvé exkurzi do světa nezávislých filmařů s kořeny v různých částech Španělska. Vedle možnosti setkat se s netypickým dílem Vidět ženu (Ver a una mujer) i jeho autorkou, katalánskou umělkyní Mònicou Rovirou, může zaujmout Divoké období (A estación violenta), film mladé režisérky Anxos Fazáns, rodačky z galicijského Pontevedra, nebo Velké dítě (Niñato) Adriána Orra, vtipná sonda do života rappera starajícího se o své tři děti, ale žijícího stále u rodičů.  

Vzpomínky na Kubu a Latinskoamerické pohledy

Sekce Latinskoamerické pohledy nabídne kvarteto filmů z Chile, Argentiny a Guatemaly. Vedle dvou již zmiňovaných koprodukčních děl nadaného Guatemalce Jayra Bustamenteho Chvění (Temblores) a na Berlinale 2015 oceněného filmu Ixcanul má šanci zaujmout i film Přijde smrt a bude mít tvé oči (Vendrá la muerte y tendrá tus ojos), jehož režisérem je jeden z největších talentů současného chilského filmu José Luis Torres Leiva. V psychologickém dramatu Naprostá láska (La Quietud) argentinského režiséra Pabla Tropera jsou tři ženy nuceny postavit se tváří v tvář emocionálním traumatům a temné rodinné historii, která se odehrávala na pozadí argentinské vojenské diktatury.

Vzpomínky na Kubu přinesou dva odlišné pohledy na emigraci, původ i dějiny Kuby. Poslední z vážených hostů festivalu, režisér Haliam Pérez, představí film Marina. Francouzský dokument Kuba, osvobozené vzpomínky (Mémoire libérée) hledá s režisérkou Ghislaine Graillet osud její rodiny a mapuje tak působení Francouzů na ostrově i dějiny tamního cukrovarnictví.

Pražské kino Světozor bude patřit festivalu La Película od 18. do 23. února 2020, španělština následně zazní od 24. do 26. února také v brněnském kině Scala a od 25. do 27. února v ostravském Kině Art. 26. a 27. února si filmy nejen z Pyrenejského poloostrova budou moci vychutnat diváci v Biu Central v Hradci Králové. Festival pořádají Velvyslanectví Španělska v Praze, Instituto Cervantes a kino Světozor. Kompletní program je k dispozici na www.lapelicula.cz. Vstupenky jsou již v předprodeji.

Heroine je mediálním partnerem festivalu La Película. 

(foto: imdb.com/ Z filmu Abracadabra)

V diskuzi nejsou žádné komentáře

Vstoupit do diskuze

Nakoukněte do časopisu Heroine

Naše další projekty

Peníze

Hello, volá lektor!

Proč se Češi bojí mluvit cizím jazykem? Jak můžeme dohnat Skandinávii? A v čem je výuka přes telefon efektivnější než návštěvy kamenných...

Peníze

Je čas myslet na Den poté. Jak obnovit kvalitní život

Ráno do práce a z práce hned zas domů? Přes sebekázeň to lze chvilku vydržet, ale ne dlouho. Tohle není život, se kterým se můžeme smířit....

Finmag

Švédská koronavirová cesta. Místo zákazů doporučení

Ve Švédsku se rozhodli nepřijímat drastická omezení pohybu a ekonomiky. Čísla vypovídající o šíření koronavirové nákazy tam přitom nejsou...

Finmag

Koronavirus: proč si myslím, že hromadné testování nedává smysl

Cam Donaldson je ekonom zdravotnictví. Promýšlí možnosti, náklady a přínosy hromadného testování na koronavirus ve Spojeném království a...