Automobilka Volvo je etalonem bezpečnosti, severského designu a odpovědnosti. Model EX30, nejmenší model značky, si v Evropě i na českém trhu vydobyl velmi silné postavení, ostatně jako malé SUV se Volvo EX30 perfektně hodí nejen do města.
Volvo EX30 je plně elektrické, neprodukuje žádné lokální emise a lze ho nabít z 10 na 80 procent kapacity baterie za pouhých 26 minut. Kompaktní rozměry ale neznamenají malé výkony, právě naopak. EX30 se nabízí ve třech verzích a už ta úplně základní Single Motor s pohonem zadních kol není ani náznakem městské poskakovadlo. Má 275 koní čili o deset více než nejsilnější Octavia RS. Prostřední Single Motor Extended Range přidává dojezd prodloužený na 475 kilometrů na jedno nabití. A potom je tu ještě Twin Motor Performance se dvěma motory a pohonem všech kol. To už je doslova kapesní raketa. Pamatujete si ikonu osmdesátých a devadesátých let, placaté červené Ferrari Testarossa s vyklápěcími světly? To, které viselo na plakátě v nejednom pokojíčku a v každém druhém béčkovém filmu nebo seriálu jej proháněl hlavní macho s chlupatou hrudí a mrožím knírem? Tak to za mocného řevu a spotřeby zvíci produkce menšího ropného vrtu zrychlí z 0 na 100 km/h s excelentním řidičem a v ideálních podmínkách za 5,8 sekundy. S EX30 zvládne totéž kdokoli a prakticky kdykoli, pokud by tedy vůbec vyvstala ta potřeba, za 3,6 sekundy.
Stále se bavíme o autě postaveném na filozofii značky Volvo, jejímiž základními hodnotami jsou bezpečí, spolehlivost a komfort, autě, jehož přátelsky navržený interiér je striktně veganský s velkým podílem přírodních a recyklovaných materiálů. Auto, které umí samo zaparkovat, má prosklenou střechu s výhledem na nebe a stromy, ambientní osvětlení inspirované severskou přírodou, jehož senzory ohlídají nepřehledné situace v provozu a které nestojí miliony. V rámci aktuální akční nabídky lze Volvo EX30 Core Single Motor pořídit od 795 800 Kč včetně DPH. A co víc, vůz je dostupný také v rámci operativního leasingu včetně služeb, a to od 9454 Kč bez DPH měsíčně při délce 48 měsíců a nájezdu 10 000 km ročně.
Volvo nedávno představilo EX30 Cross Country, variantu se zvýšeným podvozkem, kryty nárazníků i blatníků a pohonem všech kol s možností volby terénních pneumatik, která se nezalekne ani výletů mimo zpevněné cesty. Tam se může kromě nespočtu odkládacích prostor a chytrých řešení hodit i fakt, že navigace a celý infotainment jsou postaveny na platformě Google. Můžete tak nejen stahovat aplikace přímo do auta, ale také přímo využívat Google Maps a jejich pokrytí, které na světě v podstatě nemá obdoby.
Za designem kompaktního SUV modelu Volvo stojí nadšená milovnice přírody a outdooru, mladá designérka Katharina Sachs původem z Německa, jejíž návrh zvítězil v konkurenci dalších jedenácti designérů z různých poboček automobilky po celém světě.
Katharina svou cestu k automobilovému designu začala v CEMI v italském Saviglianu, škole, kde se specializují na všechny druhy modelářství. Vytvářet interiéry si pak vyzkoušela na praxi ve studiu Italdesign Giugiaro. Během studií absolvovala stáže ve Volkswagenu či BMW a samozřejmě u Volva, kde následně získala práci.
K návrhu EX30 Katharina říká, že jejím záměrem bylo vytvořit kompaktní malé SUV a současně dosáhnout stejně silného výrazu, jako mají velká auta. Jako šálek espressa: malý, ale velmi silný a výrazný. Zároveň jde o nejudržitelnější volvo vůbec. „Když máte podporu týmu a celé značky, máte možnost věci hned od začátku přehodnotit. Nemusíte pak vyrábět tradičním způsobem, což je pro mě jako designérku nesmírně smysluplné, protože jinak bychom zase jen opakovali to, co tu už bylo,“ říká Katharina.
Že se jí a jejímu týmu zadařilo, můžete posoudit z fotek na volvocars.cz nebo v některém z autosalonů značky. Ostatně myslí si to i porota nejnovějšího ročníku prestižní designérské soutěže Red Dot Design Award, EX30 totiž dostala cenu „Best of the Best“ za produktový a automotive design.
Pokud se zeptáte kamarádky na „nejbezpečnější auto“, pravděpodobně odpoví: „Volvo“. A má to svůj důvod. Švédská značka je důrazem na bezpečnost proslulá. Již desítky let se věnuje výzkumu příčin a následků reálných dopravních nehod a poznatky aplikuje do konstrukce vozů a plejády bezpečnostních asistentů. Ostatně Volvo EX30, které se pro evropský trh vyrábí v Belgii, prošlo náročnými nezávislými nárazovými a bezpečnostními testy Euro NCAP se ziskem maximálního počtu pěti hvězdiček. Åsa Haglund, viceprezidentka a vedoucí Volvo Cars Safety Centre, k tomu lakonicky poznamenala, že Volvo své vozy vždy navrhuje tak, aby byly bezpečné především v reálném světě. A excelentní výsledek v testech tuto strategii vlastně jen potvrzuje.