Diskuze k článku:

Třináctá komnata. Staré jizvy se při porodu ozvou

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Lev | 18. 12. 2019 | 09:16

Krasny text. Dekuju!
Pisete skvele*

+57
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jana | 19. 12. 2019 | 16:06

Já na Váš text nebudu pět chválu, protože mi přijde vycucaný z prsta, ne nutně špatný, to ne, ale nepodložený. Každopádně zajímavý! Chci proto na Vás apelovat, jestli by jste to nechtěla rozvinout dál a zkoumat, udělat si rešerš, doplnit vlastním výskumem -prostě text podložit faktama. Takovou malou diplomovku. Věděcky věrohodnou. Takhle je to takové esoterické.... což není kompliment.

-45
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Všech 29 komentářů v diskuzi

Zuzka | 29. 12. 2019 | 14:29

Prenadherny a silny clanok.moc Vam za neho dakujem(ako aj za ine co tu pisete). Velmi ma to chytilo za srdce,sama som prezila tazky traumaticky forcepsom ukonceny porod v 29tt, velmi tazke spomienky na neho mi vyvolavaju uzkostne stavy. Vela sme vyriesili s mojou psychologickou,ale sama neviem,ci sa este niekedy odvazim priniest syncekovi surodenca. I ked by som mu to velmi priala,ale to co sa dialo na sale nedokazem vymazat zo svojho vnutra??
Este raz moc dakujem,ze pisete o tychto tabuizovanych temach

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Baru | 27. 12. 2019 | 15:11

Alžběto, já Vás tak strašně ráda čtu.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

jana | 22. 12. 2019 | 22:26

Děkuji za tento článek, ano vše, co je zde psáno je pravda. ...jen by bylo dobré ještě uvést, že traumata si mnohdy nepamatujeme, což mozek dokáže v rámci přežití. Myslím tím trauma v nízkém věku....

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kozoroh | 21. 12. 2019 | 21:55

Máte naprostou pravdu, měla jsem trauma s dětství, které jsem v sobě uzavřela, ale porodní bolesti mi znovu oživily bolest při zneužívání. V tu chvíli mi to nedošlo, ale s psycholožkou jsem si po pár sezeních uvědomila, kde se najednou vzal ten obrovský pocit bezmoci a nesnesitelné bolesti, který trval 23h, než jsem spontánně porodila. Je moc dobře, že o tom někdo píše a snad to pomůže i jiným ženám, které se mohou lépe na porod připravit.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

IA | 20. 12. 2019 | 12:16

Skvělé téma, zajímavé pohledy. Jen bych se moc přimlouvala k vývoji do roviny změny této věty " Tyto ženy potřebují obzvlášť empatickou, individuální a odbornou péči." na tuto větu "Všechny ženy potřebují obzvlášť empatickou, individuální a odbornou péči." k lepšímu využití potenciálu porodu k terapii traumatu. :)

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Veronika | 19. 12. 2019 | 20:38

Krásný článek, žena je tak komplexní bytost a v průběhu těhotenství a mateřství se otvírají tak hluboké věci, že nekdy musíme být téměř vědmy, abysme dokázaly vše rozklíčovat... děkuji za váš pohled. I do následného kojení a mateřství se promítá 13.komnata...

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 19. 12. 2019 | 16:06

Já na Váš text nebudu pět chválu, protože mi přijde vycucaný z prsta, ne nutně špatný, to ne, ale nepodložený. Každopádně zajímavý! Chci proto na Vás apelovat, jestli by jste to nechtěla rozvinout dál a zkoumat, udělat si rešerš, doplnit vlastním výskumem -prostě text podložit faktama. Takovou malou diplomovku. Věděcky věrohodnou. Takhle je to takové esoterické.... což není kompliment.

-45
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Slávka | 20. 12. 2019 | 07:43 | reakce na Jana - 19. 12. 2019 16:06

Aby bylo jasné ...já na Vás-tak se nezačíná,...vycucaný z prsta...,by jste- další hrubka,rozvinout dál a zkoumat- stylová chyba, výskumem - hrubka a ostuda, text podložit faktama,... hrůza a děs

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

jana | 20. 12. 2019 | 09:13 | reakce na Slávka - 20. 12. 2019 07:43

Opět, nedokázala jste reagovat na obsah mého příspěvku, kritizujete pouze pravopis. Stylystické chyby jste udělala taky, ostuda o to větší, že vy Češka jste. Trapas další, že Ketrina a Slávka je ta samá osoba, v dalších příspevcích se vyskytujete pod jiným nickem. Co mi vlastně chcete? Pochopila jste obsah mého příspěvku? To se jmenuje čtění s porozuměním. Máte s tím problém? Pomůžu. (s pravopisem ne, he he)

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Slávka | 20. 12. 2019 | 07:37 | reakce na Jana - 19. 12. 2019 16:06

Naučte se gramatiku a potom kritizujte, vy byste nenapsala nic, alespoň ne česky.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Ketrina | 19. 12. 2019 | 21:28 | reakce na Jana - 19. 12. 2019 16:06

Vy chcete po autorce diplomovku, vytýkáte nepodloženost fakty. Ale zároveň napíšete ,,výskumem,,....tak trochu rozpačité.....což není kompliment.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

jana | 20. 12. 2019 | 00:25 | reakce na Ketrina - 19. 12. 2019 21:28

Vy se zase naučte psát čárky, když už. Ale jinak na mou konstruktivní kritiku článku jste reagovala kritikou mého pravopisu- nemáte argumenty, tak kromě pochlebování autorce jste se zmohla jedině na tohle hnidopišství...hm, každá máme svoje metody......

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Terezie | 19. 12. 2019 | 16:00

Hezky napsáno, je důležité o o mluvit. Jen mě napadá, že porod se může zastavit i bez traumatu typu znásilnění apod... Stačí nepřátelský personál, cizí prostředí, jedna nevhodná poznámka lékaře apod. Aspoň se domnívám, že to tak je. Aby žena v klidu porodila, tím myslím spontánně a s prožitkem, musí být hlavně vnitřně srovnaná, mít důvěru v sebe sama a v proces porodu. Tahle sebedůvěra ale může být nalomena úplnou maličkostí podle mě... Je to zkrátka komplexní proces, kdy musí být všechno v rovnováze (žena, prostředí, doprovod ženy apod.).

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michaela | 19. 12. 2019 | 14:21

Děkuji za velmi citlivě napsaný článek... lze jen podepsat. To co chybí je citlivý a hlavně přítomný vědomý přístup. A myslím, že matky až tak nestresuje porod samotný, zvláště tyto matky - jako manipulace, vyšetření, lidský faktor a pocit, že nejsou v bezpečí a je třeba sebe a své dítě zajistit. Bez pocitu bezpečí nelze věci nechat plynout a v klidu porodit. Ze srdce děkuji za Vaše poslání a přeji krásné Vánoce

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Monika | 19. 12. 2019 | 13:17

Velice krásný a citlivý článek??????

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ela | 18. 12. 2019 | 18:29

Krásný článek. Díky za Vaše slova!
Všem ženám, které si sexuálním násilím prošly, přeji hlavně odvahu o tom mluvit. Dělá to zázraky.
U mého druhého porodu jsem přiznala v porodním plánu, že jsem byla znásilněna. Ten papír dostal každý zdravotník, který kolem mne prošel. A na rozdíl od prvního porodu na mě nikdo nesáhl bez předchozího upozornění. Všichni byli úžasní a respektující.
Na druhou stranu vím, jak bolestné a těžké je něco takového přiznat. Vůbec si nedokážu představit, že bych takovou informaci měla zapsanou v kartě nebo těhotenské průkazce. Být obětí je stále velké stigma.

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Janka | 18. 12. 2019 | 15:16

Jste úžasná žena. Děkuju za nás všechny.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavlína | 18. 12. 2019 | 14:44

Děkuji za Vaše trefná slova i za práci, kterou vykonáváte se srdcem na dlani. Naprosto souhlasím. Přeji všem ženám, aby co nejrychleji dokázaly všechna utržená zranění a pochybnosti o sobě zpracovat.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martina | 18. 12. 2019 | 13:48

Citlive a krasne napsano, snad to doputuje k lidem, kteri by to meli cist.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Simona | 18. 12. 2019 | 12:56

Děkuji za tento text, bohužel jsem si prošla těžkým porodem s porodnim personálem, který bere rodičky pouze jako kusy a neudělá žádný krok nad svoje zajete koleje, ač se porodnice chvasta individuálni péčí. Stalo se že otevřela komnata s č. 13 a přišli těžké psychické potíže,které mě provázejí již 6 let. A ano tělo se bránilo a nakonec malá uvízla v porodnich cestach špatně otočení obličej a kolabovali jsme obě. A popsala jste ty pocity úplně přesně. Moc děkuji že zveřejňujete i tyto stránky porodu. Do té doby jsem ani nevěděla jaké bolesti a trápení si z dětství s sebou nesu. A ženy opravdu se nebojte svěřit.do rukou terapeuta.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Eva | 18. 12. 2019 | 12:47

Ano pysnime se porodnickou úrovni skrz neonatologicke úspěchy. Jako sorry, pochvalu zaslouží neonatologicke týmy u patologických novorozenců. Ale zbytek úspěchů je díky houzevnatosti dětí, ukažte mi úspěchy u kterých by se porodnici mohli pochválit u fyzio těhotenství a a porodů. (Míra epiziotomii, indukcí, počet vaginálních vyšetření, manipulativnimi řečmi, zamlcenymi Hamiltony, KE mimo dokumentaci, oxitocinu, absence změny poloh, nuceni na monitoru v jedné poloze...není čím bychom se měli pyšnit na pár výjimek potvrzující pravidlo).

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Alžběta Samková | 18. 12. 2019 | 16:50 | reakce na Eva - 18. 12. 2019 12:47

Dobrý den. Jistě mají i neonatologové své velké zásluhy, ale nesouhlasím s tím, že není čím se pyšnit a že jde o pár výjimek. České porodnictví se velmi změnilo. Např. možnost ambulantních porodů, bonding po porodu atd. Ano, stále je co měnit a zdokonalovat a stále je v dosti porodnicích potřeba, aby se matky a jejich blízcí ozývali a domlouvaly se na tom, jak to potřebují. Porodnictví je ale stále součástí českého zdravotnictví, které skomírá a i díky tomu jsou změny daleko pomalejší, než by si mnozí z nás představovali..

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 18. 12. 2019 | 16:57 | reakce na Alžběta Samková - 18. 12. 2019 16:50

Citace - Alžběta Samková / 18. 12. 2019 16:50

Dobrý den. Jistě mají i neonatologové své velké zásluhy, ale nesouhlasím s tím, že není čím se pyšnit a že jde o pár výjimek. České porodnictví se velmi změnilo. Např. možnost ambulantních porodů, bonding po porodu atd. Ano, stále je co měnit a zdokonalovat a stále je v dosti porodnicích potřeba, aby se matky a jejich blízcí ozývali a domlouvaly se na tom, jak to potřebují. Porodnictví je ale stále součástí českého zdravotnictví, které skomírá a i díky tomu jsou změny daleko pomalejší, než by si mnozí z nás představovali..
Až bude zdravotnictví (resp porodnictví) opravdu fungovat aspoň z 60-70 % z EBM a odbornost tomu bude odpovídat, tak i budu souhlasit. Ale možnost AP, bonding aj, to je jen a jen zásluhou a vytrvalostí žen. A nevím, proč by se porodnictví těmito pojmy mělo pyšnit, kdy např. ani nejde o odborné vysvětlení rizik jako spíš manipulace a nevhodné chování při procesu propouštění po porodu apod.
Ale neberu Vám jak to vidíte vy. Vám to třeba takto příjde OK. Mě moc ne. Kor když můžu třebas přístup a péči porovnávat v jiných oborech nebo zahraničí. A stačilo by mě, kdyby se tady někdo tou legislativou zabýval a umožnil aby "jiná" péče mohla jen v soukromém režimu mimo zdravotní pojišťovny.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 18. 12. 2019 | 16:59 | reakce na Eva - 18. 12. 2019 16:57

Jinak Vašemu článku bych dala 1*, moc se mi líbí zpracování a souhlasím v plné šíři s tímto náhledem na problematiku. Jen si myslím, že je to jen o dobrých jednotlivcích a vy jste jedna z těch dobrých jednotlivců (s náležitou empatickou výbavou¨).

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 18. 12. 2019 | 13:16 | reakce na Eva - 18. 12. 2019 12:47

Takový přístup zamává se zdravou těhotnou ženou (která psychicky naopak i potřebuje podobně naladěného človíčka na sebe - zde se nabízí PA, která pečuje kontinuálně). Ne neosobní tabulkový přístup. Natož u žen s traumatem (psychickým), natož se sexuálním podtextem - to by měl byt pro odborníky už sakra zdvižený prst s vykřičníky a červeně.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Simona | 18. 12. 2019 | 13:00 | reakce na Eva - 18. 12. 2019 12:47

Bohužel, vystihla jste to naprosto přesně. Mám dost zkušeností aby Vám mohla dát za pravdu. Výjimky se najdou ale je jich tak málo, že zatím nemohou nuc změnit

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

VERONIKA | 18. 12. 2019 | 11:21

Děkuji za váš text

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lev | 18. 12. 2019 | 09:16

Krasny text. Dekuju!
Pisete skvele*

+57
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Eliška Vlasta | 18. 12. 2019 | 08:34

Dikybohu nejsem poznamenaná násilím, jake tu popisuješ. Ale závěr tvého článku ke mne promlouva, trefa do černého. Jsi skvělá, Alžběto!!

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit