Zážitkový den plný relaxace i sdílení. Vstupenky na Feel Good jsou v prodeji!

Conversky. Tenisky na basket, které to dotáhly na červený koberec

15. březen 2021
11 579

Co spojuje političku Kamalu Harris, vévodkyni Meghan Markle, zpěvačku Madonnu a možná i vás? Obyčejné plátěné tenisky značky Converse. Historie tenisek sahá až do roku 1908. Dnes se značka snaží zaujmout rozšiřováním svého vlivu nad rámec stylové ikony.

Foto: Converse

Historie značky Converse sahá do začátku 20. století. V roce 1908 začal obchodník Marquis Mills ve své továrně v malém americkém městě Malden ve státě Massachusetts dodávat obuvnickým firmám pryžové podrážky. O dva roky později začala firma vyrábět vlastní sportovní obuv. Zlomovým okamžikem pro firmu byl ale den, kdy se k ní v roce 1921 připojil basketbalista Charles Hollis „Chuck“ Taylor a poté, co si stěžoval na bolavá chodidla, přemluvil majitele firmy, aby vytvořil kolekci basketbalových bot. Podmínkou ale bylo, že samotný Chuck botu All Star (která v tu dobu ještě nenesla jeho jméno) pomůže zpopularizovat mezi hráči a fanoušky basketbalu.

Díky unikátnímu využití marketingové strategie, originálnímu designu a perfektní přilnavosti podrážek se boty All Star a firma Converse staly velmi rychle masově populární. Původce nápadu uctilo vedení společnosti umístěním jeho jména společně s pěticípou hvězdou do loga na jazyku boty. Tak se zrodily ikonické Chuck Taylor All Star tenisky, které svou podobu nezměnily přes 96 let.

V roce 1936 debutovaly Conversky na letních Olympijských hrách v Berlíně jako uniforma basketbalistů, během druhé světové války v nich cvičily ozbrojené síly Spojených států. V 60. letech se k příběhu prodala filmová plátna a vznikl snímek Tall Story s Anthony Perkinsem a ‎Jane Fonda v hlavní roli. V 70. letech si Conversky, a sice typ One Star, oblíbila subkultura skejťáků. Nebyl skatepark, kde byste alespoň jeden pár nepotkali, a díky tomu se hojně vyskytovaly i na stránkách ikonického magazínu Trasher. O dekádu později běhal v Converskách po pódiu Kurt Cobain nebo členové punkové kapely Sex Pistols. Z bot na basketbalová utkání se pomalu ale jistě stávaly boty pro všechny a zároveň symbol neokázalého stylu.

Druhý dech

Ačkoliv to vypadalo, že se Converse nemůže dařit lépe, uvnitř firmy se skrývaly problémy. Po smrti Chucka Taylora v roce 1969 společnost několikrát změnila majitele a v roce 2001 let byla dokonce na hranici bankrotu. Před pravděpodobným koncem ji zachránil jeden z jejích největších konkurentů, americká firma Nike, která značku koupila a pod níž spadá dodnes. Firma Nike také vymyslela converskám nový marketing a začala zdůrazňovat právě hodnoty osobní svobody, otevřenosti a demokratičnosti.  

V roce 2017 tak uvedli kolekci Converse Pride, jejíž hlavní heslo znělo: Yes to all. Firma tak reflektovala společenské problémy a otevřeně se přihlásila k podpoře komunity LGBTQ+. Kolekce bot se o rok později ve spolupráci s americkou zpěvačkou a herečkou Miley Cyrus rozrostla také o oblečení a byla určena všem bez rozdílu pohlaví, věku, sexuální orientace či etnické příslušnosti.

Že se plátěnky od sportovní obuvi posunuly na úplně jinou úroveň, ukazuje i to, jak se k nim staví módní průmysl. Na konci roku 2020 pózovala nově zvolená americká viceprezidentka Kamala Harris pro limitovanou obálku módního časopisu Vogue v černém blejzru od Donalda Deala a v teniskách Chuck Taylor All Star.

Foto: Johana Pošová

Fotografka Johana Pošová se při focení do dubnového čísla časopisu Heroine soustředila na detail a hru s optickými klamy. 

Ostatně Kamala Harris je veřejně neobula poprvé. V Converskách jsme ji mohli vidět i na drive-in rally v Orlandu, na prohlídce výcvikových zařízení v Milwaukee nebo v talk show Desus & Mero, kde prozradila, že tyhle boty miluje a doma jich má celou sbírku. „Nezáleží na tom, odkud pocházíte nebo jakým jazykem mluvila vaše babička. Všichni jsme v nějaké fázi našeho života vlastnili alespoň jeden pár Conversek, nebo ne?” nechala se slyšet v rozhovoru pro časopis Complex.

V Converskách vystoupila na pódiu i královna popu Madonna během své MDNA tour v roce 2012. Rihanna, zpěvačka a zakladatelka značky Fenty, je obula na červený koberec a róbu od Marca Jacobse doplnila o originální model tenisek se špičatou špičkou. Na červený koberec se tenisky Converse podívaly i s hlavní hvězdou seriálu Stranger Things, Millie Bobby Brown. Ta je obula hned dvakrát – na premiéru prvního dílu seriálu a poté na předávání cen SAG v roce 2018. Dávno před nimi je ale hrdě nosila i princezna Diana, která měla nejraději světle růžové kotníkové.

Foto: Converse

Kolekce My Story

Model My Story nese poselství ženské síle a o ženském hlasu, který by měl být slyšet. Byl navržen ryze ženským designérským týmem. Silné heslo, které je nosným motivem kolekce, slouží jako připomínka toho, že být zticha, přihlížet bezpráví a zařadit se do davu je špatně. Converse chce skrze program All Stars nabídnout možnost cílevědomým, nápaditým a talentovaným kreativcům ukázat, čím jsou výjimeční a realizovat své sny. Chce jim dát prostředky na to, aby ve svém životě mohli kráčet vlastní cestou, často mimo zajeté koleje. Více inspirace a informací najdete na instagramu

Komunita All Stars

Značka se rozhodla svůj kultovní potenciál zúročit pro podporu mladých lidí, kteří se snaží o změnu a pokrok ve světě. Z nich pak skládají komunitu All Stars. Cílevědomý marketing i snaha jít dál než jen k statusu stylové ikony chce pro conversky získat i nejmladší generaci. Hledá osobnosti, které se nebojí být odlišní a nehrají podle zajetých pravidel. Hlavní myšlenku popisuje úvodní motto: „All Stars change the game, so everyone can play”, aneb „Měníme hru tak, aby se jí mohl účastnit opravdu každý”. 

Členové komunity, kterých je přes 2 500 napříč 34 státy, budou mít díky investici ve výši jednoho milionu dolarů možnost realizovat své nápady, získat potřebné prostředky nebo kontakty, účastnit se workshopů i diskusí a v neposlední řadě se podílet na chodu a dalším směrováním značky. V říjnu 2020 měli všichni členové All Stars jedinečnou možnost individuálně předložit vlastní návrhy projektů v oblastech udržitelnosti, inkluze a diverzity. Podle svých zájmů (diverzita a inkluze, výchova mládeže a udržitelnost) mohli realizovat své projekty, celý proces byl dokumentován a letos bude i veřejně prezentován.

Pokud vám přijde jako dobrý nápad mít Conversky v botníku i proto, že sdílíte jimi prezentované hodnoty, můžete si vybrat z některé z limitovaných kolekcí. Zřejmě vám ale bude stačit jednou za čas vyměnit staré bílé All Stars za nové, úplně stejné. Protože – marketing nemarketing – je to dobrá, poctivá bota.   

Článek byl psán pro Heroine ve spolupráci s našimi partnery v Converse.

Popup se zavře za 8s