E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium
Heroine.cz

Potěšit smysly. Tereza Vlasáková je vlasová aktivistka

12. říjen 2020
17 310

Znáte ten pocit, když se díváte do zrcadla v kadeřnictví a máte z nové verze sebe sama zvláštní potěšení? Vlasová stylistka a influencerka Tereza Vlasáková po něm pojmenovala svůj inovativní salon.

Foto: archiv kadeřnictví tenpocit

Před třemi roky si v pražském Karlíně otevřela unikátní koloristické studio tenpocit. Zákaznice tu vyhledávají především unikátní barevné proměny, duhy ve vlasech a barevné korekce a salon je natolik úspěšný, že se budoucí klientky musí zapisovat na čekací listinu. „Klientky nám jsou věrné proto, že zaručeně vědí, že v tenpocit dostanou kvalitní službu. Používáme techniky, díky kterým může klientka přijít na dobarvení klidně i po roce, a i těsně před termínem vypadají její vlasy skvěle,“ vysvětluje Tereza Vlasáková. S inspirativní ženou, jejíž příjmení ji zdánlivě předurčilo k čarování s vlasy, jsme si popovídaly o kadeřnickém řemesle, trendech posledních let, ale také o tom, co je v moderních salonech spíše na škodu než k užitku.

Prezentujete se jako vlasová aktivistka a svůj salon popisujete slovy „vlasová manufaktura“. Chcete se tím proti standardním kadeřnictvím vymezit?

Vnímám se jako aktivistka především proto, že mám jasně uchopitelnou misi – pomáhat kadeřníkům, předávat jim znalosti, které jsem se sama musela pracně naučit. Zároveň ale chci pomoct široké veřejnosti, což dělám prostřednictvím sociálních sítí. Chci ženy inspirovat, aby nepodceňovaly péči o vlasy, ale také aby důvěřovaly kadeřníkům. Často mi lidi píšou, že jim nevěří, protože jim prodávají předraženou vlasovou kosmetiku, a tak si radši koupí šampon z drogerie. Myslím, že v tom je kámen úrazu: jak můžu svěřit svoje vlasy kadeřníkovi, kterému nevěřím ani to, že mi prodá dobrý šampon?

Pojem „vlasová manufaktura“ je z úplně jiného soudku, dokonce jsem ho nevymyslela já, ale můj manažer. Tenpocit totiž není klasický salon, kterým by procházely stovky klientek. Věnujeme se vždycky jenom jedné klientce – je to naše hlavní pravidlo, přes které nejede vlak. Jsme hlavně koloristi a klientky od nás často chtějí velké vlasové proměny, u kterých je potřeba velmi důkladná konzultace. Nejsme malíři, nepracujeme s bílým plátnem, pracujeme s vlasy, které často zažívají hotové horory – ať už od kadeřníka, nebo i špatným zacházením s žehličkou či fénem. Proto každá klientka, která k nám poprvé přijde, musí absolvovat důkladnou konzultaci spojenou s čištěním vlasů. V našich kruzích je to něco běžného, ale zároveň to stále spoustu lidí udivuje.

Zmínila jste, že klientky někdy nedůvěřují svému kadeřníkovi ani s výběrem šamponu. Je důvěra podle vás natolik klíčová?

Důvěra je jedním ze základních pilířů. Klientky ve valné většině vnímají péči o vlasy jako velmi intimní situaci, a v tom by je kadeřník měl podpořit. Měl by chápat, že klientku musí před úkonem důkladně znát. A to nejen její vlasy, ale i to, co dělá za práci, jaké má koníčky, jaký je její aktuální zdravotní stav. Klientka, která například 5x týdně cvičí a tím pádem si velmi často umývá vlasy, by neměla mít barvu náchylnou na vymývání. Klientka-právnička si pod pojmem „jemná růžová“ představuje opravdu velmi jemný podtón, a dobrý kadeřník si nesmí dovolit jakkoliv přitlačit na pilu. Mnozí kadeřníci u nás bohužel s klientkami nezachází jako s člověkem, ale jako s „hlavou“. To je nepřípustné.

Prostřednictvím svého „vlasového aktivismu“ chci klientkám vysvětlit, že kde není poptávka po kvalitní službě, tam ta služba ani nevznikne. Náročnost klientek je důležitá. Dokud nebudou trvat na svých požadavcích, kadeřníci nebudou mít motivaci se posouvat.

Foto: archiv kadeřnictví tenpocit

Na Instagramu vás sleduje víc než 25 tisíc lidí, máte kanál na YouTube, nově i podcast. Co bylo dřív, váš zájem o vlasy, nebo – pokud mi dovolíte takovou nálepku – „influencerství“?

Co se influencerství týče, začínala jsem úplně klasicky – se třemi stovkami sledujících a se spoustou fotek vlastního obličeje. (směje se) Ale máte pravdu, k vlasům jsem se musela dopracovat. Vystudovala jsem totiž obchodní akademii a pracovala několik let v kanceláři. Pak následovalo uvědomění si, že mé záliby jsou někde jinde. Toužila jsem po kreativnější práci. Udělala jsem si rekvalifikační kadeřnický kurz, po kterém mě v oboru ihned zaměstnali.

Realita současných kadeřnictví očima Terezy Vlasákové

„Kadeřníci si často nastavují cenové a časové limity, které neodrážejí realitu. Schopnost dobře si sestavit ceník je základ každého podnikání. I proto se pak stává, že kadeřník obsluhuje dalšího klienta, zatímco mu ten první sedí „v barvě“. Ruku v ruce s tím jdou i časové limity. Viděla jsem balayage hotové za 2,5 hodiny. Nebylo to dobré. Čas, který investujete do procedury, vždy bude odrážet výsledek. Dalším nešvarem je zvyk, že kadeřník pracuje kdykoliv – ráno, večer, o svátcích, o víkendu. Snadno se tak přiblíží vyhoření. Zní to neuvěřitelně, ale klienti jsou schopni psát ve tři ráno, když se vyfotí někde na party, protože jim někdo řekl, že mají divnou barvu vlasů. Kadeřník musí se svým časem nakládat s rozvahou.“

Zhruba po půl roce práce v salonu jsem si dovolila něco nasdílet, začala jsem používat Instagram jako prostředek svého uměleckého vyjádření. Lidé na to pozitivně reagovali a ptali se, jestli se ke mně můžou objednat. Pomalu se to začalo nabalovat. Jsem ale ráda, že zájem o mě se začal stupňovat, až když jsem měla uzavřenou klientelu.

Máte přehled o tom, kdo se na vaše videa dívá a co lidé vyhledávají?

Co se týče oblíbenosti témat, překvapilo mě zjištění, že nejsledovanější jsou tutorialy na velmi důkladné vlasové proměny, které mnohdy samy o sobě trvají až 10 hodin. Vysvětluji to také tím, že si mě lidé pouštějí na učilištích. Často nám volají pedagogové z různých krajů republiky, ředitelé škol, kteří si naše konzultace chtějí objednat pro své žáky. To mě vždycky nesmírně potěší – je to pro mě pocta, když můžu pomoci nejmladší generaci kadeřníků. Takových školení jsme už absolvovali po celém Česku několik.

Jak už jste zmínila, velmi ostře se stavíte ke skutečnosti, že kadeřník vnímá klientku jako pouhou „hlavu“. Občas dokonce pracuje na dvou „hlavách“ zároveň. Kolik času můžete klientovi vyhradit ve svém studiu? Máte to nějak stanovené?

V tenpocit máme klientky, nikoli hlavy. Úplně prvním krokem je osobní konzultace, kterou spojujeme s již zmiňovaným čištěním. U nás čištění vlasů předchází každému chemickému úkonu. Během čištění se kadeřník s klientkou seznámí, pobaví se s ní o jejích cílech a přáních. Potom vytvoříme plán dalších návštěv. Někdy stačí jedno sezení, někdy jsou potřeba čtyři až pět, například u stahování černé barvy, když je na vlasech navrstvená několik let. Na konzultacích trváme: jsou věci, které se nedají vyřešit přes telefon. Potřebujeme vlasy nejenom vidět, ale také si na ně sáhnout.

Pro mě osobně je každá klientka chodící reklamou, takže nejsem ochotná přistoupit na kompromisy – například vynechat nějakou fázi celého procesu. Potřeby klienta jsou ale samozřejmě na prvním místě. Nebudeme přece dělat mikromelír po celé hlavě někomu, kdo má jen pár hodin času, ale vymyslíme pro něj něco, v čem se bude cítit dobře a co zároveň nebude tak náročné na úpravu. Tomu učím i kadeřníky v tenpocit: aby mysleli mimo škatulky a vytvořili klientce na míru program, se kterým bude spokojená. Uvědomuji si, že ne každý je požitkář a ne každý má na návštěvu u kadeřníka celý den.

Co je vaší osobní zálibou, co se koloristiky týče?

Hrozně ráda zesvětluji. Aktuálně jsem si nejvíc oblíbila duhové vlasy. Loni bych vám řekla, že moje nejoblíbenější práce je balayage. Teď mám ráda větší extrémy.

Duhové nebo jednorožčí vlasy jsou trendem posledních několika let. Myslíte, že už doznívá? Co je vlastně trendem letoška, kromě toho, že jsme všichni strávili několik měsíců zavření doma a s vlasy jsme se museli vypořádat sami?

Přesně tak, letos je zkrátka žhavým trendem velký odrost a roztřepené konečky! V USA nebo v Londýně ­jedou barevné vlasy už několik desítek let, u nás se na to pořád kouká skrz prsty. Přes jemné růžové tóny se postupně dostáváme k tomu, že se lidé nebojí mít ani celou modrou hlavu. Barevné vlasy jen tak nevymizí, naopak trend zesílí, jak se to učí víc a víc kadeřníků. V dnešní době v České republice bohužel neexistuje žádné školení na barevné vlasy, kadeřníci se mu tedy vyhýbají i proto, že jim chybí zkušenost. Věřím ale, že rok 2021 bude o hodně barevnější než letošek.

Popup se zavře za 8s
zavřít reklamu